حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 302 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 15×
  • درس خارج فقه و اصول

  • درس خارج فقه و اصول

  • آیا خداوند باید خاصیت مخلوقات را داشته باشد؟
    ۰۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
    10
    اگر بگوييم همه مخلوقات را خداوند آفريده، با توجه به اين‌كه هرچه خالقِ شئ به شئ داده‌ باشد، بايد خودش داشته باشد و به اصطلاح «مُعْطِيِ شِيْئ، فاقِد شيئ نيست» آيا اين اشكال پيش نمی‌آيد كه پس خداوند بايد خاصيت مخلوقات را داشته باشد؟ مثلاً بايد شيرينی شكر و شوری نمک و خاصيت ساير مخلوقات را داشته باشد؟
    ارسال توسط :

    سؤال فلسفی

    اگر بگوییم همه مخلوقات را خداوند آفریده، با توجه به این‌که هرچه خالقِ شئ به شئ داده‌ باشد، باید خودش داشته باشد و به اصطلاح «مُعْطِیِ شِیْئ، فاقِد شیئ نیست» آیا این اشکال پیش نمی‌آید که پس خداوند باید خاصیت مخلوقات را داشته باشد؟ مثلاً باید شیرینی شکر و شوری نمک و خاصیت سایر مخلوقات را داشته باشد؟

    جواب استاد طاهرزاده

    خداوند عین هستی است، و مسلّم از عین هستی جز هستی صادر نمی‌شود، و حالا هستی در مراتب نزولی خود خواص آن مرتبه را دارد و لذا خداوند وجود و هستی هرچیز را به او می‌دهد. و خاصیت آن چیز به جهت مرتبه و محدودیت وجودی آن چیز است و در نتیجه هر شی‌ای از جهت جنبه وجودی‌اش به خدا مربوط است و نه از جنبه شئ خاص بودنش. پس خداوند وجود نمک را به نمک داده‌است، حالا این نمک در این مرتبه از وجود، عین شوری است. یعنی شوری‌اش به جهت محدودیت وجودی نمک است و خداوند که محدودیت وجودی نمک را ندارد، پس شوری نمک را هم نخواهد داشت، برهمین اساس این موضوع را برای بقیه اشیاء در نظر بگیرید که خداوند شیرین و تر و… هم نیست در عینی که وجود شیرینی و آب از اوست.

    منبع: کتاب از برهان تا عرفان نوشته استاد طاهرزاده

    آلبوم عکس                آرشیو فیلم              آرشیو صوت

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.