حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 301 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 15×
  • درس خارج فقه و اصول

  • درس خارج فقه و اصول

  • شهید مطهری، از منظر بزرگان
    ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
    15
    مرحوم مطهری علاوه بر مسئله تقوا و انسانیت و جهات اخلاقی که انصافاً داشت، یک هوش فوق‌العاده‌ای داشت و هر چه می‌گفتیم هدر نمی‌رفت. مطمئن بودم هدر نمی رود. وقتی ایشان (مطهری) به درسم می‌آمدند از شوق و شعف حالت رقص پیدا می‌کردم.
    ارسال توسط :

    در این نوشتار نظر برخی بزرگان دین در مورد متفکر شهید، مرتضی مطهری را می‌خوانید:

    امام خمینی 

    مرحوم مطهری در اسلام شناسی و فنون مختلفه اسلام و قرآن کریم کم نظیر بود. از شخصیت‌هایی بود، که حاصل عمرم محسوب می‌شد. مطهری در طهارت روح و قوت ایمان و قدرت بیان کم‌نظیر بود. او با قلمی روان و فکری توانا در تحلیل مسائل اسلامی و توضیح حقایق فلسفی با زبان مردم و بی‌قلق و اضطراب به تعلیم و تربیت جامعه پرداخت. ( خمینی روح الله صحیفه نور، ج ۶ ص ۱۰۹)

    خدمتی که به نسل جوان و دیگران مرحوم مطهری کرده است، کم کسی کرده است.(همان، ج ۱۶، ص ۱۴۵) مطهری فرزندی عزیز برای من و پشتوانه‌ای محکم برای حوزه‌های دینی و علمی و خدمتگزاری سودمند برای ملت و کشور بود. (همان، ج ۱۲، ص ۵۱)

    آثاری که از اوست بی استثناء همه‌ آثارش خوب است. من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم بی استثناء آثارش خوب است. (همان، ج ۱۶، ص ۱۴۵)

    خدای را شکر که آنچه از این استاد شهید باقی است، با محتوای غنی خود مربی و معلم است. (همان، ج ۱۴، ص ۲۰۸)

    آقای مطهری یک فردی بود که جنبه‌های مختلف در او جمع شده بود. (همان، ج ۱۶، ص ۱۴۵)
    مقام معظم رهبری

    استاد مطهری به حق یکی از بزرگترین معماران بنای فکری نظام اسلامی بنی ها حساب می آید. آثار استاد شهید مطهری مبنای فکری نظام جمهوری اسلام ایران است. مرحوم مطهری یک متفکر به معنای واقعی کلمه و یک فیلسوف و فقیه متکلم و منطقی بود. حتی با اینکه در رشته‌های جامعه شناسی مردم شناسی، مسائل تاریخ و غیره تحصیلاتی نکرده بود، اما به خاطر مغز نیرومندی که در سایه مطالعات داشت یک جامعه شناس و یک تاریخ‌دان و یک شخصیت بزرگ و جامع بود. (محقق ،جواد، تاوان عشق، ص ۱۴)

    فلسفه حکومت را مرحوم مطهری در ده ها کتاب ارزشمند، که جزو نسخه‌های درخشنده فرهنگ اسلامی است طرح‌ریزی و پایه‌ریزی کرد. اگر ایشان می‌بودند یک کلیدی از گنجینه‌های فرهنگ اسلامی بودند. مرحوم استاد مطهری به عنوان یکی از چهره‌هایی است که در احیای تفکر اسلامی، بیشترین نقش را داشتند. (شیخ شهید، ص ۲۷)
    یکی از عناصری که بنیه اصلی فکر اسلامی من را پایه گذاری کرده است، سخنرانی‌های بیست سال پیش آقای مطهری است. شهید مطهری نادره زمان ما بود. (ویژه نامه ششمین سالگرد شهادت استاد مطهری اردیبهشت۶۴، ص۲۴۳)
    هیچ یک از متفکرین زمان ما فرآورده‌ای در حد استاد مطهری ندارند. (شیخ شهید، ص۴۶)

    علامه طباطبایی

    مرحوم مغفور مطهری دانشمندی متفکر و محقق، که دارای هوشی سرشار و فکری روشن و ذهنی واقع بین بود. تألیفاتی که از خود به یادگار گذاشته و تحقیقاتی که در اطراف مقاصد علمی و برهانی نگاشته و در لا به لای کتاب‌هایش به چشم می‌خورد اعجاب‌آور است.(محقق جواد، تاوان عشق ص۱۶)

    مرحوم مطهری علاوه بر مسئله تقوا و انسانیت و جهات اخلاقی که انصافاً داشت، یک هوش فوق‌العاده‌ای داشت و هر چه می‌گفتیم هدر نمی‌رفت. مطمئن بودم هدر نمی رود. (پیام انقلاب، ش۳۱، س۱۳۶۰)
    وقتی ایشان (مطهری) به درسم می‌آمدند از شوق و شعف حالت رقص پیدا می‌کردم. (جلوه‌های معلمی استاد مطهری، ص۳۱)

    در مطالب کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم، هم یگانه کسی که از همه جهت، مطمئن بودم ایشان بودند. در عین حال خودش صاحب نظر شده بود، یعنی چیز می‌فهمید، حکم می‌کرد، بهترین تعبیرش همین است، که نظر داشت.

    آیت الله جوادی‌آملی

    شهید مطهری، دلی داشت دلباخته قرآن، مغزی داشت سرسپرده عرفان و جانی داشت وابسته به برهان. (تربیت، سال نهم، ش هشتم، اردیبهشت۷۳، ص۹)

    آیت الله مهدوی‌کنی

    مرحوم استاد مطهری، ده سال، آینده را زودتر از همه ما درک می‌کرد و ما بعد از او بودیم. (جاوید موسوی، سید حمید، سیمای استاد در آیینه نگاه یاران، ص۷۷)

    شهید بهشتی

    مرحوم مطهری از اندیشه‌های بلند و رشد یافته و پرمایه فلسفه اسلامی برخوردار بود. (ویژه نامه ششمین سالگرد شهادت استاد مطهری اردیبهشت۶۴، ص۶۱)

    آیت الله خزعلی

    بحث‌های استاد مطهری انسان را اقناع و اشباع می‌کرد. (ویژه نامه ششمین سالگرد شهادت استاد مطهری اردیبهشت۶۴،ص۱۸۱)

    شهید دکتر باهنر

    استاد مطهری پاسدار اسلام بود.(ویژه نامه ششمین سالگرد شهادت استاد مطهری اردیبهشت۶۴، ص۷۹ )

    آیت الله خویی

    حضرت حجه الاسلام والمسلمین فلسفی دانشمند و خطیب می‌گوید، چند سال پیش واعظ فهمیده و دانایی که خود از وعاظ تـهران بود می‌گفت که ما به منزل آیت الله خویی دعوت شدیم در آن مجلس از آقای استاد مطهری، سخن به میان آمد. آیت الله خویی گفتند: مطهری بحر مواجی است. (خاطرات و مبارزات حجت الاسلام فلسفی، ص۴۳۸

    آلبوم عکس                آرشیو فیلم              آرشیو صوت

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.