حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 301 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 15×
  • درس خارج فقه و اصول

  • درس خارج فقه و اصول

  • تربیت در قرآن (رازداری)
    ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۳:۳۵
    5
    نکته مهم بعدی که از این آیه برداشت می‌شود این است که يكى از اصول زندگى، رازدارى است.  باید از كودكى و در خانواده رازدارى را به فرزندان بياموزيم. دانسته‌ها و اطلاعات، بايد طبقه‌بندى شود و محرمانه و غيرمحرمانه از هم جدا گردد. بچه‌ها باید بدانند هر حرفی را نباید به هرکسی بزنند.
    ارسال توسط :

    آیه ۵ سوره یوسف

    خداوند در آیه ۵ سوره یوسف می‌فرماید:

    قَالَ یَا بُنَیَّ لَا تَقْصُصْ رُؤْیَاکَ عَلَىٰ إِخْوَتِکَ فَیَکِیدُوا لَکَ کَیْدًا ۖ إِنَّ الشَّیْطَانَ لِلْإِنْسَانِ عَدُوٌّ مُبِینٌ

    [یعقوب‌] گفت: اى پسرک من، خوابت را براى برادرانت حکایت مکن که براى تو نیرنگى مى‌اندیشند، زیرا شیطان براى آدمى دشمنى آشکار است.

    رابطه عاطفی

    اولین نکته‌ این آیه، لزوم خطاب کردن فرزند با محبت و مهربانی ست. والدین باید توجه کنند اگه خواسته‌ای از فرزندشان دارند و می‌خواهند او اهمیت بدهد، باید بین آنها رابطه عاطفی برقرار باشد. به علاوه این رابطه عاطفی باعث می‌شود فرزندان بتوانند آنچه در دل دارند با والدین در میان بگذارند.

    حسادت

    مراقب باشیم حسادت حتی بین اعضای یک خانواده هم ممکن است وجود داشته باشد. در برابر این خطر از فرزندانمان محافظت کنیم. نیاز نیست همه افراد از فضایل و استعدادهای فرزند ما با خبر شوند. که این خود زمینه ساز حسادت است و حسادت افراد را شعله‌ور می‌کند. پس بهتر است پیشگیری کنیم که پیشگیری بهتر از درمان است.

    رازداری

    نکته مهم بعدی که از این آیه برداشت می‌شود این است که یکى از اصول زندگى، رازدارى است.  باید از کودکى و در خانواده رازدارى را به فرزندان بیاموزیم. دانسته‌ها و اطلاعات، باید طبقه‌بندى شود و محرمانه و غیرمحرمانه از هم جدا گردد. بچه‌ها باید بدانند هر حرفی را نباید به هرکسی بزنند.

    آموزش رازداری

    برای آموزش رازداری به کودکان زیر ۷سال، بهتر است از بازی و قصه گویی استفاده کنیم. و برای کودکان بالای ۷ سال توضیح دهیم و از طریق قانون‌گذاری آنها را به سمت رازداری سوق دهیم.

    منبع

    برگرفته از تفسیر نور

    مطالب مرتبط:

    تربیت در قرآن (قتل فرزندان)

    تربیت در قرآن (ملاک برتری)

    آلبوم عکس                آرشیو فیلم              آرشیو صوت

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.