حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 301 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 15×
  • درس خارج فقه و اصول

  • درس خارج فقه و اصول

  • نحوه مدیریت اختلاف بین مادر و همسر
    ۰۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۷
    7

    سوال همسرم نسبت به مادرم خیلی حساس است همیشه می‌گوید، چرا آن حرف را به من گفت؟ مادرم هم واقعا همیشه از همسرم انتقاد می‌کند. این مسأله به قدری حساس شده که یک بار هم به دادگاه کشیده شد، با اینکه من و همسرم با هم هیچ اختلافی نداریم؛ چگونه باید میان مادر و همسرم […]

    ارسال توسط :

    سوال

    همسرم نسبت به مادرم خیلی حساس است همیشه می‌گوید، چرا آن حرف را به من گفت؟ مادرم هم واقعا همیشه از همسرم انتقاد می‌کند. این مسأله به قدری حساس شده که یک بار هم به دادگاه کشیده شد، با اینکه من و همسرم با هم هیچ اختلافی نداریم؛ چگونه باید میان مادر و همسرم مدیریت کنم؟

    پاسخ حجت الاسلام عباسی ولدی

    به راهکارهای زیر توجه داشته باشید:

    ۱)حفظ احترام هر دو

    یکی از نکات مهمی که در این مشکلات باید در نظر گرفت آن است که به جهت این درگیری‌ها احترام مادر و همسر را به هیچ وجه نباید زیر پا گذاشت. اگر شما به حریم شخصیت یکی از این دو خدشه وارد کنید دیگر به این راحتی نمی‌توانید میانشان را اصلاح کنید.
    ۲) استفاده از تفاهم موجود برای برقراری رابطه قوی محبت آمیز

    همان طور که از متن پرسش پیدا ست؛ میان شما و همسرتان مشکل خاصی وجود ندارد؛ جز مسألۀ اختلاف میان مادر و همسر. شما با همسرتان در مسائل مختلف زندگی تفاهم داشته و باید از این تفاهم به حد اعلى استفاده کنید. این تفاهم سرمایهٔ خوبی برای ایجاد یک رابطه صمیمی و محبت آمیز است.
    هر اندازه رابطۀ محبت آمیز میان شما و همسرتان تقویت شود تأثیر رابطهٔ بد مادر و همسرتان روی اصل زندگی شما کمتر خواهد شد. نباید اجازه داد مشکلات موجود شما را از پاسخ گفتن به نیازهای همسرتان غافل کند.

    محبت یکی از اصلی‌ترین نیازها است. محبت شدید و واقعی به راحتی می‌تواند فضای زندگی شما را برای همسرتان قابل تحمل و جذاب کند. با ایجاد یک رابطهٔ محبت آمیز قوی می‌توانید همسرتان را در هنگام بروز تنش‌ها مدیریت کنید؛ یعنی او به جهت علاقه شدیدی که به شما دارد کوتاه بیاید.

    ۳) برقراری رابطهٔ محبت آمیز با مادر

    همین رابطه محبت آمیز را با مادرتان هم برقرار کنید. اجازه ندهید که اختلافات همسر با مادر رابطهٔ صمیمی شما را با مادرتان کمرنگ کند. تیره شدن رابطه شما با مادر، نه تنها کمکی به حل مشکلتان نخواهد کرد بلکه بدبینی مادر را نسبت به همسرتان بیش از پیش خواهد کرد.

    ۴) دوری از قضاوت و تقویت حُسن ظن

    تلاش کنید تا جایی که ممکن است از قرار گرفتن در مقام یک قاضی دوری کنید. قضاوت در این موارد اثر چندان خوبی ندارد. معمولا افرادی که آبشان به یک جوی نمی‌رود از قضاوت‌هایی که به ضررشان هست استقبال نمی‌کنند. در این گونه موارد قاضی در نگاه کسی که حکم علیه او صادر شده، مورد اتهام قرار می‌گیرد.

    اگر به نفع مادر حکم کنید همسر می‌گوید کاش از اول می‌دانستم که این اندازه تحت تأثیر مادرت هستی و از خودت استقلال نداری. وقتی هم که به نفع همسر حکم کنید مادر می‌گوید این همه زحمت کشیدم و بزرگت کردم، حالا چشم به فرمان همسرت شدی و از او حساب می‌بری. پس بهتر است به جای قضاوت، منصب اصلاح را انتخاب کنید.
    شما می‌توانید پس از برقراری رابطهٔ محبت آمیز قوی میان خود و همسر و مادرتان تلاش کنید با صحبت‌های کاملاً منطقی با تقویت حُسن ظن مادر و همسرتان نسبت به یکدیگر اصلاح روابط آنان را آسانتر کنید.

    ۵) تقویت نگاه معنوی

    تقویت نگاه معنوی همسر در تحمل حرف‌های مادر بسیار مؤثر خواهد بود. به جای این که بخواهید دربارۀ مسائل پیش آمده بحث کنید، تلاش کنید با پر نگه داشتن کانون خانواده از معنویت، بنیۀ معنوی خود و همسرتان را تقویت کنید. تا به این راحتی با صحبت‌های دیگران آشفته خاطر نشوید. اگر همسرتان مقصد زندگی را خدا قرار داده باشد و اگر بداند که حلم ورزیدن در برابر حرف دیگران تا چه اندازه او را به مقصد زندگی نزدیک می‌کند دریای وجودش با این صحبت‌ها این‌گونه طوفانی نخواهد شد.

    ۶)مقلب القلوب

    همۀ دل‌ها در دست قدرت خدا است و او است که می‌تواند دل مادر و همسرتان را به هم مهربان کند. از صمیم دل و با حالت تضرع از او بخواهید که میان همسر و مادرتان را اصلاح کند.

    منبع

    جلد۵ کتاب تاساحل آرامش نوشته حجت الاسلام عباسی ولدی

    مطالب مرتبط

    سوال: چرا باید از سالمندی جمعیت نگران باشیم؟

    آلبوم عکس                آرشیو فیلم              آرشیو صوت

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.