حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 302 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 15×
  • درس خارج فقه و اصول

  • درس خارج فقه و اصول

  • آثار محبت (۲)
    ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
    6
    سومين اثر محبت اين است که آستانه تحمل را بالا و توقع را پايين می‌آورد. دقيقاً همان چيزی که پدر و مادرها از بچه می‌خواهند. آقا از خانم و خانم از آقا می‌خواهد. نمی‌گويم باید فقيرانه زندگی کرد یا نبايد دنبال تامین معاش بود. اما به هر حال زندگي فراز و نشيب دارد. گاهی بخاطر کم کاری يک مسئول است و گاهی بخاطر شرايط خاصی است که ايجاد می‌شود. هميشه هم تنگناهای اقتصادی نيست.
    ارسال توسط :

    در مطلب قبل راجع به ضرروری بودن محبت بین اعضای خانواده صحبت کردیم. و دو اثر از آثار محبت را بیان کردیم.

    در این مطلب قصد داریم به بقیه آثار محبت بپردایم:

    ۳) بالا بردن آستانه تحمل

    سومین اثر محبت این است که آستانه تحمل را بالا و توقع را پایین می‌آورد. دقیقاً همان چیزی که پدر و مادرها از بچه می‌خواهند. آقا از خانم و خانم از آقا می‌خواهد. نمی‌گویم باید فقیرانه زندگی کرد یا نباید دنبال تامین معاش بود. اما به هر حال زندگی فراز و نشیب دارد. گاهی بخاطر کم کاری یک مسئول است و گاهی بخاطر شرایط خاصی است که ایجاد می‌شود.

    همیشه هم تنگناهای اقتصادی نیست. گاهی خانواده همسر من با من کج می‌افتند، این تنگنای اقتصادی نیست ولی زندگی را تنگ می‌کند. گاهی در محل کار با ارباب رجوع نه، با رئیس و رؤسایم دچار مشکل می‌شود تا یک مدت دچار تنگنا می‌شوم. یکی از ویژگی‌های محبت این است به شدت تحمل‌ها را زیاد می‌کند و توقع‌ها را کم. خیلی‎‌ها تنگنای اقتصادی دارند ولی عاشق هم هستند. پدر و مادر برای بچه می‌میرند.

    کاملا این را حس می‌کنند که بار سنگین فقر را با این محبت چقدر قشنگ تحمل می‌کنند.(مطالعه بیشتر) چقدر این حرف را خوب درک می‌کنند آنهایی که تنگناهای خیلی معمولی دارند. اما چون همدیگر را دوست ندارند همین تنگناهای کوچک و سبک کمرشان را می‌شکند. محبت آدم را قوی می‌کند. 

    ۴) پیشگیری از انحراف

    اثر چهارم محبت، پیشگیری از انحراف است. امروز فضا برای منحرف شدن به شدت بیشتر از گذشته فراهم است. فضای مجازی جایی است که زمینه را برای انحراف زیاد کرده است. خیلی‌ها نگران هستند که در خانواده، نه فقط بچه‌ها آسیب می‌بینند بلکه بعضی‌ها آسیب خورده از انحراف در روابط زناشویی هستند. همسرشان خیانت کرده و نگران هستند. بعضی که این اتفاق برایشان نیافتاده با توجه به چیزهایی که شنیدند باز هم نگران هستند.

    آیا نگرانی به حق است؟ خیال ما نباید آسوده باشد. شیطان قسم خورده که قسمش را عملی کند. یکی از اصلی‌ترین عواملی که جلوتر ایستاده در مقابل این انحراف‌ها و بیمه می‌کند خانواده را محبت است. هرچقدر فضای خانواده از محبت سیر آب‌تر می‌شود جذبه‌های بیرون از خانواده کمرنگ‌تر می‌شود. گاهی با این آقایان و خانم‌هایی که پایشان لغزیده است، صحبت که می‌کنیم می‌گویند: از بس ندید بدید محبت در خانه بودم، یک نفر در فضای خصوصی من یک پیام محبت آمیز فرستاد، دلم رفت.

    دختر می‌گوید: دلم می‌خواست از پدرم بشنوم قربانت بروم، دورت بگردم. من یک دختر نوجوان بودم، دلم می‌خواست ابراز محبت پدرم را ببینم. نگفت و نشنیدم. در فضای مجازی یک نفر ارتباط برقرار کرد، دو روز جوابش را ندادم. پیام داد دارم می‌میرم!!! پای من لغزید.
    پدرها و مادرها، خانم‌ها و آقایان حواستان را جمع کنید. اگر می‌خواهید مثل یک رزمنده در برابر شیطان بایستید، یکی از عوامل اصلی مبارزه با شیطان در این عرصه برای پیشگیری از انحراف خانواده محبت است.

    ۵)آموزش محبت به اعضای خانواده

    پنجمین اثر محبت آموزش دادن محبت به سایر اعضای خانواده است. ما وقتی ابراز محبت می‌کنیم داریم به بچه‌هایمان آموزش می‌دهیم که محبت کنند. یعنی محبت کردن را یک سنت حسنه در خانواده تبدیل می‌کنیم و این خیلی لازم است. اگر ما در خانواده اهل محبت نباشیم، فرزندان ما در آینده اهل محبت به همسر و فرزندانشان نخواهند بود و آنها هم دچار مشکل خواهند شد.
    البته افرادی که در خانواده محبت ندیدند باید خودشان تلاش کنند، آموزش ببینند و این سنت حسنه را در خانواده خود احیا کنند. باید با تمام توان تلاش کنند برای برطرف شدن و ریشه کن شدن این مشکل. ولی باید قبول کرد، محبت کردن برای کسانی که محبت چشیدند راحت‌تر است.

    برگرفته از صحبت‌های حجت الاسلام عباسی ولدی ، در برنامه سمت خدا

    آلبوم عکس                آرشیو فیلم              آرشیو صوت

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.