حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 301 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 15×
  • درس خارج فقه و اصول

  • درس خارج فقه و اصول

  • معرفی کتاب رهنمای طریق
    ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۳:۰۵
    7
    کتاب رهنمای طریق پس از شرح زندگی‌نامه مختصری از محمدعلی جاودان به پرسش‌های اخلاقی و عبادی‌ای که از او شده بوده است اشاره کرده و پاسخ‌های گفته‌شده را نیز آورده است. بخش‌های بعدی کتاب حاضر به پاسخ‌های این شخصیت به مشاوره‌های تحصیلی، پرسش‌های اعتقادی، قرآنی، روایی و تاریخی، مشاوره‌های مطالعه، پرسش‌های مربوط به ازدواج، پرسش‌های مربوط به مسائل خانواده و... پرداخته است.
    ارسال توسط :

    معرفی کتاب رهنمای طریق

    کتاب رهنمای طریق حاوی پاسخ‌های محمدعلی جاودان به موضوعی معین است. نشر ایمان ماندگار این کتاب را روانه بازار کرده است. این اثر پرسش‌هایی که درباره «زندگی بهتر» از محمدعلی جاودان شده است را در بر گرفته است.

    درباره کتاب رهنمای طریق

    کتاب رهنمای طریق پس از شرح زندگی‌نامه مختصری از محمدعلی جاودان به پرسش‌های اخلاقی و عبادی‌ای که از او شده بوده است اشاره کرده و پاسخ‌های گفته‌شده را نیز آورده است. بخش‌های بعدی کتاب حاضر به پاسخ‌های این شخصیت به مشاوره‌های تحصیلی، پرسش‌های اعتقادی، قرآنی، روایی و تاریخی، مشاوره‌های مطالعه، پرسش‌های مربوط به ازدواج، پرسش‌های مربوط به مسائل خانواده و… پرداخته است.

    در انتهای کتاب هم بخشی تحت‌عنوان «توصیه‌های معظم‌له» قرار گرفته که به دو بخش «امور معنوی» و «امور مادی» تقسیم شده است.

    برش‌هایی از کتاب رهنمای طریق

    برای مطالعه‌ مثنوی مولوی و فهم دقیق آن، چه مقدّماتی لازم است؟

    مطالعه‌ی دقیق مثنوی مولوی، به مطالعات تخصصی احتیاج دارد. به‌نظر بنده شما ابتداً کتاب «منطق کاربردی»، سپس کتاب «منطق صوری» و سپس به کمک سی‌دی‌های درسی، کتب «آموزش عقاید» و آموزش فلسفه‌ی آیت الله مصباح‌یزدی را با دقت بخوانید و بفهمید. آن‌گاه می‌توانید به کمک کتاب «تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی جلال الدین محمد مولوی» مثنوی مولوی را مطالعه و فهم نمایید.

    نظر حضرت‌عالی در زمینه‌ی مطالعه‌ کتب فلسفه‌ غرب چیست؟

    برادر عزیز، این مسیر، مسیر خطرناکی است. یکی از اساتید بنده که دانشمند کم‌نظیری بود، در مباحثی که فیلسوفان اسلامی نظریه ارائه داده‌اند، از نظریات فیلسوفان غربی پیروی نمی‌کرد. اما در فلسفه‌ سیاست که فیلسوفان اسلامی نظریه‌ کاملی ارائه نداده‌اند؛ از نظریه فیلسوفان متأخر انگلیسی یعنی دموکراسی و لیبرالیسم دفاع می‌نمود. این مورد و ده‌ها مورد دیگر کافی است که آدمی بداند اگر در فلسفه‌ غرب وارد شود؛ مشخص نیست به کجا خواهد رسید. پس بهتر است که ابتدا فلسفه‌ اسلامی عمیق و درست خوانده شود و سپس به‌سراغ فلسفه‌ غرب رفت تا حداقل ایرانی بودن و مسلمانیِ انسان در این مباحث حفظ شود.

    اخیراً کتابی در نقد کرامات مرحوم شیخ رجبعلی خیاط منتشر شده است. نظر شما در این زمینه چیست؟

    مرحوم شیخ رجبعلی خیاط شخص خوب و زحمت کشیده‌ای بوده و محبت خدا را احساس کرده بوده است. ولی به‌نظر بنده ایشان از نظر درجات کمال، در حد متوسطی بوده‌اند. از طرفی نمی‌توان مرتبت و بزرگی کسی را از کتاب شرح احوال او به‌دست آورد. مگر اینکه خود آن شخص را ببینید و او را از نزدیک بشناسید.

    همچنین به‌نظر می‌رسد کتابی که در نقد ایشان نوشته شده، مقداری تندروی کرده است. البته باید توجه داشت که اگر مرحوم خیاط از نظر تحصیلات به حد کفایت درس خوانده بود و استاد خبیری نیز ایشان را راهنمایی می‌کرد؛ یقیناً به مقامات بالاتری می‌رسید. مطلب دیگر که باید در پایان متذکر شویم این است که استادِ راهِ آدمیت، می‌بایست ملا، مجتهد و راه رفته باشد و شخص درس نخوانده و عامی نمی‌تواند این منصب را عهده‌دار شود.

     

    آلبوم عکس                آرشیو فیلم              آرشیو صوت

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.