پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

اخلاق‌علمی‌امام‌خمینی(ره)

0
(0)
۲۹ بهمن ۱۳۹۹
1031

 

تحلیل تطبیقی معیارهای اخلاق علم با مؤلفه های اخلاق علمی در سیره امام خمینی (رحمة الله علیه)

نویسندگان:

علی مبینی دهکردی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران

تورج اسکندری پور، دکترای مدیریت راهبردی دانش

شهره کشاورز، کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی

چکیده:

برای اینکه به اهمیت اخلاق علم واقف شویم لازم نیست ضرورتاً بر ساخت گرای اجتماعی، نسبی انگار یا طرفدار دیدگاه های تاریخی یا جدید علمی باشیم. نگاهی به سازوکار عملی علم ورزی در جهان معاصر نشان می دهد که امروزه دانشمند بودن در واقع داشتن نوعی شغل است و مانند هر صاحب شغلی، دانشمند نیز با منابع قدرت، اعتبار و پول در تماس است. همه اینها زمینه های مناسبی برای انجام اعمال غیر اخلاقی آن هم نه در سطح فردی بلکه در مقیاسی نظام مند و جمعی فراهم می کند.

اخلاق علمی

اخلاق علمی مثل اخلاق در هر نظام حرفه ای دیگر باید منعکس کننده هنجارهای درونی حرفه و احساس تعهد اخلاقی از سوی خود حرفه ای ها و نهادهای تخصصی آنها باشد. نه بازتابی از مراقبت ها و نظارت های بیرونی و اداری به ویژه از سوی دولت که در قالب بایدها و نبایدهای اخلاقی به آنها تحمیل یا گوشزد شود.

عدم ارائه ابعاد اخلاق علمی و به طبع آن، عدم آگاهی گروه های هدف همواره مشکلات متعددی را در جوامع علمی داخلی و یا بین المللی برای این گروه عظیم که شامل اساتید، دانشجویان، نخبگان، مخترعین و … هستند فراهم می آورد. این امر گاهی از صلب امتیاز شروع شده و تا محرومیت از فعالیت های علمی و پژوهشی در سطوح مختلف را شامل می گردد.

اخلاق علمی در سیره امام خمینی (رحمة الله علیه)

مصادیقی که در خصوص رفتارهای صحیح در هر حوزه در پیشوایان، رهبران، بزرگان و صاحبان اندیشه در کشور جهموری اسلامی وجود دارد امکان تعریف بهتر و عینی تر ابعاد و مؤلفه های آن حوزه را فراهم می آورد که در این راستا به اخلاق علمی حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) می توان رجوع نموده و امید به تأثیرگذاری ابعاد احصاء شده را به حداکثر رساند.

امام خمینی (رحمة الله علیه) در طول دوران زندگی علمی خود همواره از تحمل و تسلط بالایی برخوردار بودند و به بهترین وجه، مطالب و موضوعات علمی را برای شاگردان خود بازگو می کردند. ایشان اعتقاد داشتند که هر کس باید در مباحث علمی دارای عقیده و نظر خاصی باشد. به همین خاطر در بسیاری از علوم، دارای خلاقیت و نوآوری بودند.

در همین راستا با اهدافی چون کمک به شناخت بیشتر آراء موجود در حوزه اخلاق علم و بررسی معیارهای مربوطه، ذکر نقاط مشترک معیارهای اخلاق علم و مؤلفه های اخلاق در سیره علمی امام خمینی (رحمة الله علیه) و معرفی الگوی عملی اخلاق در علم لازم است به سوالات زیر پاسخ داده شود:

۱-معیارهای اخلاقی در حوزه علم کدامند؟

۲-آیا مؤلفه های اخلاق علمی در سیره امام خمینی (رحمة الله علیه) با معیارهای اخلاق علم قابل تطبیق است؟

برای مطالعه بیشتر رجوع شود به فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، سال سوم، شماره ۱۰، تابستان ۱۳۹۸.

دانلود فایل PDF مقاله: تحلیل تطبیقی معیارهای اخلاق علم با مؤلفه های اخلاق علمی در سیره امام خمینی (ره)

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

کنش‌گفتاری‌ملکه‌سبا‌درقرآن
کنش‌گفتاری‌ملکه‌سبا‌درقرآن

  تحلیلی تربیتی بر کنش گفتارهای ملکه سبا در قرآن نویسنده: مرضیه محصص، استادیار دانشگاه شهید بهشتی چکیده: محیط اجتماعی و ادبیات گفتاری و نوشتاری، رابطه ای تنگاتنگ با هم دارند. بسیاری از متون، بازتاب محیط اجتماعی خویش هستند. قرآن کریم از قلمروهای متفاوت زبانی بهره برده و با گزینش آگاهانه و هدفمند الگوهای منظم […]

۱۷ اسفند ۱۳۹۹
262
بیشتر بدانید
امام‌صادق(ع)و‌مهندسی‌فرهنگ
امام‌صادق(ع)و‌مهندسی‌فرهنگ

  بررسی تاریخی جایگاه امام صادق علیه السلام در مهندسی فرهنگ و تمدن اسلامی نویسندگان: عباس رهبری، عضو هیئت علمی گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان شهید مدرس کردستان حسین خسروی، عضو هیئت علمی گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه آزاد خمین سهراب اسلامی، عضو هیئت علمی گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه […]

۱۳ اسفند ۱۳۹۹
685
بیشتر بدانید
آغاز ‌آفرینش در نهج‌البلاغه
آغاز ‌آفرینش در نهج‌البلاغه

  آغاز  آفرینش در نهج البلاغه: خاستگاه ها؛ تاریخ گذاری نویسنده: سعید شفیعی، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران چکیده: در قرآن، مباحث مختلفی درباره آفرینش آسمان ها و زمین، آغازگری خدا در خلق، بارش باران و سرزنده شدن طبیعت و مانند آن دیده می شود. اما مسلمانان نخستین از چنین آیاتی تفسیر کیهان […]

۱۳ اسفند ۱۳۹۹
358
بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − ده =