حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 301 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 15×
  • درس خارج فقه و اصول

  • درس خارج فقه و اصول

  • شیعه در جهان
    ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
    28

    شیعه در جهان جمعیت شیعیان در جهان مرکز تحقیقات پیو در سال ۲۰۰۹ حدود ۱۰ تا ۱۳ درصد مسلمانان جهان را شیعه دانسته است. اما مرکز تحقیقات و پژوهش‌های آمارگیری استراتژیک انگلیس ویژه ادیان و مذاهب موسوم به «لیوفرم» در سال ۲۰۱۳ آمارهایی را در این زمینه ارائه داده که حاکی از افزایش بیش از […]

    ارسال توسط :

    شیعه در جهان

    جمعیت شیعیان در جهان

    مرکز تحقیقات پیو در سال ۲۰۰۹ حدود ۱۰ تا ۱۳ درصد مسلمانان جهان را شیعه دانسته است. اما مرکز تحقیقات و پژوهش‌های آمارگیری استراتژیک انگلیس ویژه ادیان و مذاهب موسوم به «لیوفرم» در سال ۲۰۱۳ آمارهایی را در این زمینه ارائه داده که حاکی از افزایش بیش از پیش تعداد شیعیان جهان است. بر اساس آمار این موسسه، تعداد شیعیان جهان به ۴۰۰ میلیون نفر افزایش پیدا کرده و این یعنی اینکه شیعیان در حدود یک چهارم جمعیت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفری مسلمانان جهان را تشکیل می‌دهند. اگر این آمار درست باشد با توجه به اینکه مسلمانان نیز حدود یک چهارم از جمعیت جهان را به خود اختصاص می دهند حدود یک شانزدهم از جمعیت جهان شیعه هستند.

    پراکندگی جغرافیایی شیعه در جهان

    بیشتر شیعیان در منطقه خاور میانه و خلیج فارس زندگی می کنند . در این منطقه کشوری که هم از نظر کل جمعیت وهم از نظر درصد، بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است، ایران است. بر اساس آمار، ۹۰ تا ۹۵ درصد از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران را شیعیان تشکیل می دهند.[۴] کشورهای دیگری که دارای اکثریت جمعیت شیعه و یا اقلیت های شیعی قابل توجه هستند، عمدتا در اطراف ایران قرار دارند .

    عراق، آذربایجان و بحرین کشورهایی با اکثریت جمعیتی شـیعه و کشورهای هند، عربستان، افغانستان و پاکستان دارای جمعیت قابل توجه شیعه هستند.

    در دهه های اخیر تحولات بین المللی موجب شده تا پراکندگی جمعیت شیعیان افزایش خیره کننده ای پیدا کند و زبان های رایج تشیع از چهار زبان فارسی، عربی، اردو و ترکی به زبان های متعدد افزایش یابد.

    طبق آمار اعلامی از سوی سازمان ثبت احوال ایران آمار مهاجرین ایرانی به آمریکا حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است. در بسیاری از کشورهای اروپایی که نسل سوم آن‌ها امروزه در این کشورها به عنوان شهروند رسمی و پذیرفته شده حضور دارند، از جمله شیعیانی محسوب می شوند که دامنه حضور شیعیان را در اقصی نقاط جهان پراکنده کرده است.

    از سوی دیگر اشغال افغانستان، مهاجرت نیروی کار از پاکستان و هند به انگلیس و کشورهای اروپایی، جنگ جهانی دوم، تجارت، تحصیل، و جنگ های عراق و کشورهای عربی موجب شد که این پراکندگی افزایش چشمگیری پیدا کند.

     

    جدول پراکندگی جغرافیایی شیعه در جهان
    نام کشور جمعیت درصد نسبت به جمعیت
    ایران ۸۰ میلیون نفر (سرشماری ۱۳۹۵)[۸] ۹۰ تا ۹۵ درصد(THE WORLD FACTBOOK، گزارش فکت بوک سیا، ۲۰۱۶)
    هند ۱٫۳۸ میلیارد (۲۰۲۰) ۳ درصد (مقاله جمعیت شیعه در جهان، مختار اصلانی – مرکز مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی حوزه علمیه) – ۵ درصد (پایگاه خبری تحلیلی اهل البیت علیهم‌السلام) – ۱۰ الی ۱۵ درصد از مسلمانان هند (PEW، ۲۰۲۱ ) – اکثراً اثنی عشری و تعداد کمی اسماعیلیه
    عراق ۴۰٫۲۲ میلیون (۲۰۲۰) ۶۰ تا ۶۵ درصد (مقاله جمعیت شیعه در جهان) – ۶۰ درصد (علی عسگر شهبازی، مجید رحمتی نصر، نقش و جایگاه شیعیان در ساختار کشور عراق، پژوهش های سیاسی، سال ششم، بهار ۱۳۹۵، شماره ۱۶ در دسترس: پرتال جامع علوم انسانی)
    کویت ۴٫۲۷۱ میلیون (۲۰۲۰) ۳۰ درصد (ویکی پدیا) (مقاله جمعیت شیعه در جهان) – ۴۰ درصد (جمعیت‌های شیعی منطقه خلیج فارس، نورپورتال به نقل از کتاب جمعیت‌های شیعی منطقه خلیج فارس)
    آذربایجان ۱۰٫۱۱ میلیون (۲۰۲۰) ۷۰ درصد (مقاله جمعیت شیعه در جهان)
    بحرین ۱٫۷۰۲ میلیون (۲۰۲۰) ۶۱ درصد(مقاله جمعیت شیعه در جهان)
    افغانستان ۳۸٫۹۳ میلیون (۲۰۲۰) ۱۵ درصد (مقاله جمعیت شیعه در جهان) – ۲۵ تا ۳۰ درصد (ویکی شیعه)
    لبنان ۶٫۸۲۵ میلیون (۲۰۲۰) ۳۴ درصد (مقاله جمعیت شیعه در جهان)
    پاکستان ۲۲۰٫۹ میلیون (۲۰۲۰) ۲۰ درصد (ویکی شیعه) (مقاله جمعیت شیعه در جهان) – بخشی از شیعیان پاکستان اسماعیلیه هستند.
    یمن ۲۹٫۸۳ میلیون (۲۰۲۰) ۴۰ درصد (مقاله جمعیت شیعه در جهان) – ۳۵ تا ۴۰ درصد (PEW RESEARCH CENTER , 2009) – غالباً زیدی مذهب
    سوریه ۱۷٫۵ میلیون (۲۰۲۰) ۱۲ درصد (مقاله جمعیت شیعه در جهان)
    گرجستان ۳٫۷۱۴ میلیون (۲۰۲۰) ۷ درصد (شیعیان گرجستان، ولی جباری، نشریه اخبار شیعیان، شماره ۵۶)
    امارات ۹٫۸۹ میلیون (۲۰۲۰) برخی منابع بین ۶ تا ۲۰ درصد، برخی منابع ۱۶ درصد(امارات متحده عربی و جایگاه شیعیان، راسخون)
    عربستان ۳۴٫۸۱ میلیون (۲۰۲۰) ۱۵ درصد (حکومت ایران و ماجرای شیعه عربستان، سایت تحلیلی خبری عصر ایران) – ۱۰ درصد (شیعیان عربستان در گفتگو با آقای شیرازی، اخبار شیعیان، دی ۱۳۸۶، شماره ۲۶) – ۱۰ تا ۱۵ درصد (دنیای شیعه/ شیعه در عربستان، انتظار نوجوان، آبان ۱۳۸۷، شماره۴۰)
    ترکیه ۸۴٫۳۴ میلیون (۲۰۲۰) ۲۵ درصد (بزرگ نمایی یک توهم و ژئوپولیتیک شیعه، نجف لک زایی، پایگاه حوزه، بیست و هفتم دی ۱۳۸۲، شماره ۱۱۸) – ۲۰ میلیون علوی و ۳ میلیون شیعه اثنی عشری از ۷۳ میلیون نفر (آمار جمعیت ترکیه زمان گزارش)(گفتگو با رهبر شیعیان ترکیه، خیمه) – بیش از ۱۵ میلیون علوی و ۲ میلیون و اندی شیعه (اطلس شیعه، رسول جعفریان)
    نیجریه ۲۰۶٫۱ میلیون (۲۰۲۰) ۵ در صد (بر اساس آمار پورتال مجمع جهانی اهل البیت – بر اساس آمار مؤسسه PEW حدود ۳٫۵ درصد(ویکی شیعه))

    آلبوم عکس                آرشیو فیلم              آرشیو صوت

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.