حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 301 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 15×
  • درس خارج فقه و اصول

  • درس خارج فقه و اصول

  • سالروز وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها
    ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
    5
    نام حضرت ام البنین فاطمه بود اما بعد از ازدواج با حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام به دلیل داشتن چهار فرزند پسر به ام البنین یعنی مادر پسران، شهرت یافت.
    ارسال توسط :

    سالروز وفات حضرت ام البنین

    حضرت ام البنین همسر محترم حضرت علی علیه السلام بودند که پس از شهادت حضرت زهرای مرضیه «س» با آقا امام علی علیه السلام ازدواج کردند. ثمره این ازدواج مقدس چهار پسر بود که حضرت ابوالفضل العباس (قمر بنی هاشم) یکی از آن چهار پسر هستند.

    اگرچه بنا به دلایلی حضرت ام البنین در واقعه عاشورا در صحرای کربلا حضور نداشتند، اما بعد از آن اتفاق، زمانی که در قید حیات بودند برای شهدای مظلوم کربلا مرثیه‌سرایی کردند. یکی از آدابی که مربوط وفات این بانوی گرانقدر است، توسلات و پهن کردن سفره ام البنین میباشد.

    تاریخ وفات حضرت ام البنین

    برای تاریخ وفات این بانوی ارجمند مستندات تاریخی کمی وجود دارد و در رابطه با تاریخ دقیق فوق ایشان نظرات مختلفی بیان شده است که در زیر به شرح دو مورد از آن‌ها می‌پردازیم:

    ۱_به بیان برخی از مورخان حضرت ام البنین«س» در سال ۶۲ هجری قمری از دنیا رفته اند؛ یعنی ایشان بعد از حضرت زینب  «س» وفات یافته اند.

    ۲_روایت دیگری که در رابطه با وفات این بانوی گرامی وجود دارد این است که سید محمد باقر قره باقی همدانی، در کتاب کنز المطالب اینطور تغییر کرده است:

    در کتاب (اختیارات ) از ائمه نقل می‌شود و گفته می شود «در روز سیزدهم جمادی الثانی که جمعه بود به نزد امام زین العابدین علیه السلام رفتم در این حین فضل بن عباس علیه السلام با گریه وارد شد و گفت جده ام البنین صلی الله وفات یافته است». بعد از مدتی خبر دیگری در رابطه با فوت این بانوی گرانقدر در کتاب« وقایع الشهور و الایام» نوشته بیرجندی اطلاع یافتیم که نوشته بود در روز سیزدهم جمادی الثانی و در سال ۶۴ هجری قمری حضرت ام البنین«س»فوت کردند.

    محل دفن حضرت ام البنین«س»:

    پیکر مطهر این بانوی گرامی بعد از وفات در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد. و مقبره ایشان در کنار پیکر مطهر امام دوم شیعیان یعنی امام حسن مجتبی علیه السلام و مادر بزرگوار حضرت علی علیه السلام یعنی فاطمه بنت اسد است.

    زندگینامه حضرت ام البنین «س»:

    نام و نصب:فاطمه کلابیه

    نام حضرت ام البنین فاطمه بود اما بعد از ازدواج با حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام به دلیل داشتن چهار فرزند پسر به ام البنین یعنی مادر پسران، شهرت یافت.

    پدر و مادر حضرت ام البنین از خاندان بنی کلاب بودند که جز اجداد بزرگ پیامبر اکرم صلی الله هستند که دارای صفات و خصایل نیکو از جمله تقوا و پاکدلی بودند.

    از جمله فضایل اخلاقی این بانوی بزرگوار میتوان به مواردی همچون پرهیزکاری، شکیبایی، بصیرت، سخندانی و ایمان راسخ اشاره کرد.

    پدر این بانوی بزرگوار نیز مردی دلیر و راستگو بود که در میان اقوام عرب به رادمردی و شرافت شهرت داشت. همچنین حضرت ام البنین مادر بسیار مومن و با تقوایی داشتند که در امر تربیت فرزند بسیار موفق بوده است؛ به گونه‌ای که نتیجه آن بانوی چون حضرت ام البنین است که در تاریخ دارای چهره درخشانی می باشد.

    تولد نورانی حضرت ام البنین

    در رابطه با تاریخ ولادت این بانوی گرانقدر روایت دقیقی وجود ندارد اما در کتب تاریخی نوشته شده است زمانی که پدر حضرت ام البنین با جمعی از دوستان قبیله خود به سفر رفته بود، در خواب دید که بر روی زمین سبزی نشسته و مروارید های درخشانی بر روی دستان او ریخته می شود به گونه ای که او از درخشندگی و زیبایی آن مرواریدها به حیرت می آید. سپس مردی به سمت او می آید و از او سوال می کند که این مروارید ها را به چه قیمتی به من میفروشی؟حضرت ام البنین می گوید من قیمت آن را نمی دانم شما به چه قیمت آن را میخرید؟ مرد نیز می‌گوید من نیز قیمت دقیق آن را نمیدانم؛ اما این مروارید ها هدیه یکی از پادشاهان است. من به واسطه این مروارید ها خوشبختی و شرافت را ضمانت می کنم اینها را به من عطا کرده اند و من به تو میبخشم.

    بعد از اینکه پدر ام البنین از خواب بیدار شد رویای خود را برای یکی از معبران خاندان بنی کلاب تعریف کرد و تعبیر خواب را چنین بیان کرد که: تو روزی صاحب دختری خواهی شد که یکی از بزرگان او را عقد کرده و به سبب این ازدواج بزرگی و شرافتی نصیب تو میشود. پس از اینکه پدر حضرت ام البنین از سفر بازگشت همسرش دختری مانند مروارید درخشان به دنیا آورد و حزام با خود گفت این بود تعبیر رویای من و نام دختر را فاطمه نهاد که بعدها به ام البنین مشهور شد.

    نوشته های مشابه

    آلبوم عکس                آرشیو فیلم              آرشیو صوت

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.