حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ ساعت تعداد کل نوشته ها : 301 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 15×
  • درس خارج فقه و اصول

  • درس خارج فقه و اصول

  • راز شادی امام حسین علیه السلام در قتلگاه
    ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
    19

    معرفی کتاب راز شادی امام حسین علیه السلام در قتلگاه کتاب راز شادی امام حسین علیه السلام در قتلگاه نوشتهٔ اصغر طاهرزاده است. که به کوشش انتشارات لب المیزان به چاپ رسیده است. این اثر پیرامون نتایج حاصل از واقعهٔ روز عاشورا نوشته شده است. درباره کتاب راز شادی امام حسین علیه السلام در قتلگاه کتاب راز شادی امام حسین علیه السلام در […]

    ارسال توسط :

    معرفی کتاب راز شادی امام حسین علیه السلام در قتلگاه

    کتاب راز شادی امام حسین علیه السلام در قتلگاه نوشتهٔ اصغر طاهرزاده است. که به کوشش انتشارات لب المیزان به چاپ رسیده است. این اثر پیرامون نتایج حاصل از واقعهٔ روز عاشورا نوشته شده است.

    درباره کتاب راز شادی امام حسین علیه السلام در قتلگاه

    کتاب راز شادی امام حسین علیه السلام در قتلگاه کوشیده است تا ۲ موضوع را به ذهن خوانندهٔ خود متبادر کند.

    موضوع اول

    موضوع اول افزون‌بر بررسی زمینه‌هایی که منجربه شهادت امام حسین (ع) شد. به چگونگی پرهیز جامعهٔ اسلامی از برخی تفکرات موسوم به توسعهٔ غربی پرداخته است. تفکراتی که به باور نویسنده زمینه‌ساز ضد ارزش‌‌شدن ارزش‌ها می‌شود. اصغر طاهرزاده می‌پرسد که این تفکر چه خصوصیاتی دارد و چگونه باید از آن فاصله گرفت؟

    موضوع دوم

    موضوع دوم کتاب حاضر نیز توجه به روش حضرت سید الشهدا است. او چگونه توانست جهان اسلام را از نقشهٔ عظیم سرکردهٔ امویان یعنی معاویه رهایی بخشد و راز این رهایی را چگونه باید جستجو کرد؟ رازی که اصحاب حضرت متوجه آن شدند و به زیبایی تمام حضرت را یاری کردند. اما نه برای شهید نشدن. بلکه برای تحقق زیباترین شهادت.

    برشی از کتاب راز شادی امام حسین علیه السلام در قتلگاه

    «اباعبدالله با آرایش خاص خود که در بردارنده پیامی فرهنگی بود حرکت کردند. کودکان و زنان را نیز با خود آورند، منزل به منزل سخنرانی نمودند و دلایل نهضت خود را روشن کردند تا جهان اسلام متوجه فاجعه‌ پیش‌ آمده شود. لذا از آنجایی هم که دیگر به جهت شهادت خودشان افشاگری نمی‌کردند، زنان و به خصوص حضرت زینب وظیفه‌ افشاگری را به عهده گرفتند. حضرت اباعبدالله می‌دانند برای این نهضت به چه عناصری نیاز دارند و لذا در عین این‌که به عده‌ای می‌گویند بروید، زهیربن قین را دعوت می‌کنند که بیاید.

    از یک طرف قبل از شهادت مسلم بن عقیل، در هنگام خروج از مکه به طرف کوفه می‌فرمایند: «مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا فَإِنَّنِی رَاحِلٌ مُصْبِحاً إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى»؛‏ هرکس می‌خواهد خون جان خود را در راه ما نثار کند و آماده‌ حرکت است، همراه ما کوچ کند که من إن‌شاءالله صبح‌گاهان حرکت خواهم نمود. از طرف دیگر وقتی با حربن‌ یزید ریاحی روبه‌رو می‌شوند می‌فرمایند: «اِنَّ اَهْلَ مِصْرَکُمْ کَتَبُوا اِلَیَّ اَنْ اَقْدِمْ عَلَیْنَا فَاَمّا اِذَا کَرِهْتُمُنِی اِنْصَرَفْتُ عَنْکُم»؛ مردم شهر شما به من نامه نوشتند که به سوی ما بیا، اگر آمدنم را ناخوش دارید باز می‌گردم.

    لزوم شناخت اهداف اباعبدالله

    اگر اهداف اباعبدالله را درست نشناسیم و نفهمیم حضرت به دنبال شرایطی هستند که اسلامِ رفته را برگردانند، حرکات حضرت برایمان مجهول می‌ماند. حضرت از قبل روشن کرده‌اند به مسیری پای گذارده‌اند که شهادت نه تنها مانعی برای حرکتشان به حساب نمی‌آید؛ بلکه از اهداف بنیادینی است که پیش روی خود نهاده‌اند تا به بهترین نحو نتیجه بگیرند. مردم کوفه از امام تقاضایی کردند و ایشان هم به حکم وظیفه باید به تقاضای آن‌ها جواب می‌دادند. همان‌طور که علی پس از قتل عثمان نتوانستند تقاضای مردم را بی‌جواب بگذارند. ولی عنصر اصلی حرکت امام حسین (ع) دعوت کوفیان نبود که با مانعی که عبیدالله ایجاد کرد آن حضرت از آن منصرف شوند، اگر کوفه نشد، جای دیگر.»

    مطالعه کتاب

    مطالب مرتبط:

    کتاب فرزندم، اینچنین باید بود

    کتاب از برهان تا عرفان

     

    آلبوم عکس                آرشیو فیلم              آرشیو صوت

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.