پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

تفسیر سوره نساء، آیه ۱۳۱-۱۳۵

0
(0)
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
3991

جلسه تفسیر قرآن آیت الله حاج شیخ احمد کلباسی

مسجد رکن الملک_۳۰ دی ۱۴۰۰ شمسی

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

الْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ بَارِئِ الْخَلَائِقِ أَجْمَعِینَ الصَّلَاهُ وَالسَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَنَبیِّنَا أبِی القَاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّدٍ. صَلَّی الله عَلَى أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُکَرَمینَ وَاللَّعنُ الدّائِم ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ.

«اللّهم صَلّی عَلَی مُحَمَد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم»

وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ وَلَقَدْ وَصَّيْنَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَإِيَّاكُمْ أَنِ اتَّقُوا اللَّهَ ۚ وَإِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ غَنِيًّا حَمِيدًا (۱۳۱)

وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (۱۳۲)

إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ أَيُّهَا النَّاسُ وَيَأْتِ بِآخَرِينَ ۚ وَكَانَ اللَّهُ عَلَىٰ ذَٰلِكَ قَدِيرًا (۱۳۳)

مَنْ كَانَ يُرِيدُ ثَوَابَ الدُّنْيَا فَعِنْدَ اللَّهِ ثَوَابُ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا بَصِيرًا (۱۳۴)

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ ۚ إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَىٰ بِهِمَا ۖ فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىٰ أَنْ تَعْدِلُوا ۚ وَإِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا (۱۳۵)

مروری بر جلسات گذشته

مالک مطلق جهان فقط خداست

در سوره نساء آیات ۱۳۱ و ۱۳۲ سه مرتبه فرمود: آسمان ها و زمین ملک خداوند است، یعنی بشر! زیاد برای خودت، توسعه ای قائل نباش، مالکیت تو اعتباری است. تو مالک جهان نیستی، تو مالک خودت و خانه ات هم نیستی. اعتباری، یعنی صوری و ظاهری است. منِ پروردگار گفته ام تو مالک هستی، ولی مالک اصلی من هستم.

خدا به بُردن ما تواناست

در آیه ۱۳۳ که بحث هفته گذشته ما بود خداوند فرمود: «إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ أَيُّهَا النَّاسُ وَيَأْتِ بِآخَرِينَ ۚ وَكَانَ اللَّهُ عَلَىٰ ذَٰلِكَ قَدِيرًا»: ای همه مردم، ای کسانی که گردن کشی و طغیان می کنید، اگر خدا بخواهد شما را می برد و قوم دیگری را جایگزین شما می کند. جالب است که خداوند نمی گوید که شما را هلاک می کند، می گوید شما را می برد. کجا می برد؟ معلوم می شود که بردن ما هلاکت مطلق نیست. در عالم هیچ چیز گم نمی شود. «یُذهِب» از باب افعال است؛ «اذهاب»، یعنی شما را می برد. کجا می برد؟ شما را به یک دیار باقی که یک عده بهشتی و اهل بهشت هستند و عده ای جهنمی و اهل دوزخ هستند می برد. چیزی نابود نمی شود.

لذا می فرماید: ای مردم اگر خدا اراده کند شما را می برد و قوم دیگری را جایگزین می کند، آن قوم دیگر به اراده الله است. همان قوم دیگر هم ممکن است چند مدتی خوب باشند و بعد طغیانگر شوند، دوباره آنها را هم ببرد و یک قوم دیگری را بیاورد. نمی خواهد برای قوم بعدی تضمین بدهد، ولی می خواهد بگوید که چنین خلقتی در کار است.

در ادامه آیه می فرماید خدا بر این کار، بر این بُردن قدرت دارد. قدیر بر وزن فعیل، صفت مشبهه است، صفت مشبهه دلالت بر دوام دارد، یعنی قدرت خدا هیچ وقت تعطیل نمی شود. فرض بفرمایید مثلا یک زمانی من قاضی یا حاکم هستم و قدرت دارم، اما اگر مرا از کارم بر کنار کنند دیگر آن قدرت را ندارم یا یک زمانی سالم و ورزشکار هستم، قدرت بازو دارم، اما اگر زور بازویم به خاطر پیری شکسته شود دیگر قدرت ندارم. خداوند اینطوری نیست، خداوند همیشه قدرت دارد.

دنیا؟ آخرت؟ یا هر دو؟

در آیه ۱۳۴ خدا این گونه می فرماید: «مَنْ كَانَ يُرِيدُ ثَوَابَ الدُّنْيَا فَعِنْدَ اللَّهِ ثَوَابُ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا بَصِيرًا». مردم سه دسته هستند: عده ای به دنبال دنیا هستند، عده ای به دنبال آخرت هستند و دسته سوم دنیا و آخرت را با هم می خواهند.

در قرآن هم خدا این گونه گفته؛ «رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً»؛ اشکالی ندارد که انسان خیر دنیا و آخرت را با هم بخواهد، ولی بعضی ها از مرز دنیا عبور کردند. وقتی انسان از مرز دنیا عبور کرد تمام هم و غمش آخرتش است. این درجه متعلق به خواص هست، ولی ما در این رتبه ای که قرار داریم خیر دنیا و آخرت را با هم می خواهیم، اگر هر دو را خواستی به در خانه خدا برو. عده ای هم هستند که دنیا را دو دستی چسبیده اند و آخرت برای شان مهم نیست. خدا می فرماید کسی که منفعت و پاداش دنیا را خواست، بداند، منفعت و پاداش دنیا و آخرت هر دو نزد خداست.

این مکان به دوربین مداربسته مجهز می باشد!

در ادامه آیه خدا می فرماید: خدا شنوای بیناست. سمیع و بصیر هم همانطور که برای قدیر گفتیم صفت مشبهه است. ما می بینیم تا زمانی که این دیوار جلوی چشم مان نباشد و افق دید ما تا یک حدی کار می کند ما نمی توانیم مطلق ببینیم، پشت دیوارها را نمی توانیم ببینیم، اما شنوایی و بینایی خداوند پایانی ندارد و تعطیل بردار نیست، خداوند مطلق می بیند و می شنود. یعنی نظارت پروردگار بر عالم خلقت مطلق است و هیچ مرزی ندارد، وقتی انسان بدون مرز بودن نظارت پروردگار را ملاحظه کرد، ببینید نتیجه این انسان چه می شود و خروجی معرفتش چه می شود.

ما داخل یک فروشگاه می رویم، نوشته شده این مکان به دوربین مداربسته مجهز است! همین یک جمله کار خودش را می کند که من حواسم را جمع بکنم، حتی آن کسی هم که دزد نیست حواسش را جمع می کند که یک کاری نکند که به او سوظن پیدا بکنند. حالا ما بیاییم به اندازه دوربین مداربسته بشری، در مقابل دوربین خداوند و حضور پروردگار، خدا را سمیع و بصیر ببینیم.

پیام اختصاصی خدا برای اهل ایمان

در آیه بعدی خداوند کسانی که ایمان آورده اند را مورد خطاب قرار می دهد، در حالی که در آیه قبل کل مردم را مورد خطاب قرار می دهد. «أَيُّهَا النَّاسُ»: یعنی همه مردم؛ کافر و منافق و مسلم، مومن و غیر مومن. «أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا»: ای اهل ایمان، پس این لفظ پیام اختصاصی پروردگار به اهل ایمان می شود. «أَيُّهَا النَّاسُ» پیام عمومی است برای یهودی، مسیحی، زرتشتی، همه و همه.

در این آیه خدا می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ»: ای کسانی که ایمان آورده اید دائما در حال احیا و برپایی عدل باشید. از این جا ما متوجه می شویم که خواسته خدای تبارک و تعالی از بشر احیا و اقامه عدل است. ستونی را قائم می گوییم که با زاویه ۹۰ درجه بر زمین استوار شود. خدا می گوید بدون هیچ کجی و انحرافی برای اقامه عدل قائم باشید.

محور زندگی ما چه باید باشد؟

چقدر خدا تا کنون بشر خلق کرده است؟ نمی دانیم، اما الان ۷ میلیارد و خورده ای بشر روی زمین است. چند هزار سال از خلقت آدم علیه السلام گذشته است؟ این همه سال چه انسان ها آمدند و رفتند، چه خلقت کلانی از جن و انس؟! خداوند میلیون ها انسان خلق کرده، هزاران پیامبر و صدها وصی پیغمبر و هزاران معلم به عنوان علمای هر دینی و کتب آسمانی برای هدایت این بشر آمده که آخر کار چه بشود؟ آیا آخر کار قرار است همه مردم پولدار بشوند و شکم شان سیر بشود و یا به خواسته های نفسانی شان برسند؟ خیر این گونه نیست. قرار است کسی بیاید، سفره ظلم را برچیند و عدل را اقامه کند و آن آقا مهدی آل محمد است.

قرآن ۱۴۰۰ سال پیش به ما می گوید ای کسانی که ایمان آورده اید خودتان را در مسیر آقا صاحب الزمان قرار بدهید. هرکسی باید به اندازه خودش تلاش کند. تو که نمی توانی عدل مطلق را اقامه کنی، تو در حد خودت، در حد اندازه و قد و قواره خودت تلاش کن و عدل را اقامه کن. من می خواهم عدل را اقامه کنم، چه کار باید بکنم؟ باید از خودت، خانواده ات و جامعه ات شروع کنی. از خودم و خانواده ام که بخواهم شروع کنم می گویم محور زندگی من حق و عدل است. آن عدل اگر به ضرر خودم یا خانواده ام باشد، عدل را بر خود و خانواده ام ترجیح می دهم. اقامه کنندگان قسط و عدل باشید، محور حرکت و زندگی تان، محور رشد و آدم شدن تان، اقامه قسط باشد.

شاهدان خدا چگونه اند؟

«شُهَدَاءَ لِلَّهِ»: شاهدان برای خدا و در راه خدا باشید. یعنی به خاطر خدا بیایید شهادت بدهید. کسی که می خواهد شهادت بدهد خودش باید عادل باشد، سمیع و بصیر باشد، حواس جمع باشد، حق نگر باشد. کسی که می خواهد شاهد باشد باید بتواند بر احساساتش غلبه کند. از روی احساسات شهادت غلط ندهد. باید بتواند عقلش را بر احساساتش غالب کند، پس برای این که حکم خدا پیاده بشود، باید برای خدا شاهدان باشیم، برای مثال کسی مالی را از من دزدیده است و شما می دانید و شاهد بوده اید، شما باید شهادت بدهید تا حکم خدا پیاده بشود، آن مال برگردد و آن شخص هم مجازات بشود و همین طور من هم برای شما شهادت بدهم.

در ادامه آیه می فرماید: «شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنْفُسِكُمْ»: برای خدا شهادت بدهید، حتی اگر به ضررتان باشد. یک کسی نزد یک آدم متدینی رفته بود، پول هنگفتی را به عنوان امانت نزد او گذاشته بود و گفت هر وقت احتیاج داشتم این پول را از تو پس می گیرم. یک زمانی این فرد خبردار شد که این فردی که پول را امانت گذاشته، فوت شده است. فرد امانت گیرنده فوری سراغ ورثه می رود و به فرزندانش می گوید مثلا پدرتان ۱۰۰ مثقال طلا نزد من امانت گذاشته بود. پرسیدند جنازه هنوز روی زمین است، حالا چرا آمدی این حرف را زدی؟ گفت: ترسیدم مال مرا وسوسه کند، اگر وسوسه ام کرد دیگر نمی آیم این حرف را بزنم. آمدم بگویم که پدرتان این مبلغ نزد من به امانت گذاشته بود و من به او بدهکار هستم و شما وارثش هستید و این مال متعلق به شماست. بیایید و این پول را بگیرید، من الان داغ و ناراحت هستم که رفیقم فوت شده، بعدا ممکن است این ناراحتی تمام بشود و دیگر این تصمیم را نداشته باشم.

شهادت علیه والدین و خویشاوندان، آری یا خیر؟

«شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ ۚ»: برای خدا شاهدان باشید حتی اگر بر ضرر خودتان، یا والدین و نزدیکان تان بود شهادت بدهید، مثلا پدر شما یک ملکی را به ناحق بالا کشیده است، (به قول طلبه ها در مثال مناقشه نیست) شما برو شهادت بده و بگو این ملک، ملک پدر من نیست و با سند و مدرک بگو که ایشان این ملک را از فلانی بالا کشیده است، ولی بعضی ها می گویند من با پدرم چشم در چشم هستیم، نمی توانم بروم شهادت بدهم.

البته این را هم بگویم شهادت به نفع پدر و اقربین و خویشاوندان در محاکم قضایی قابل قبول نیست، چون می گویند این هوادار خویشاوندش است یا ارث خور پدرش است که آمده مثلا می گوید فلان چیز مال پدرم هست، اما شهادت بر ضرر آنها مورد پذیرش است. انسانی که عدالت خواه است، ظلم را حتی از طرف پدر و مادر و خویشاوندش هم نمی پذیرد.

آیا روحیه مهدی خواهی در من وجود دارد؟

روحیه عدالت خواهی یعنی روحیه مهدی خواهی، فرج خواهی، ظهور خواهی. وقتی من ظهور و فرج را می خواهم و عاشق امام زمانم هستم که عدالت خواه باشم. اینها لازم و ملزوم یکدیگر هستند، فرض بفرمایید یک نفر به زبان دائما بگوید «اللهم عجل لولیک الفرج»، اما با عملش همراه نیست، عدالت خواه نیست؛ این فایده ای ندارد، تاثیر نمی گیرد.امام صادق علیه السلام می فرمایند: بهترین دعا، دعا برای فرج است یا در روایتی بهترین اعمال انتظار برای فرج است، اما چگونه این دعا برای فرج محقق می شود؟ این دعا برای فرج وقتی محقق می شود که من عدالت خواه باشم؛ گاهی نیستم و فقط شعار می دهم. خدا ان شاءالله این روحیه را به همگی مان بدهد.

این آیه طولانی است و خیلی مطلب دارد، ان شاءالله عمر و توفیقی باشد حتما برای تان خواهم گفت.

صَلَّی الله عَلُیکَ یا أباعَبدِ الله وعَلَی الأرواحِ الّتي حَلّت بِفِنائِکَ.

اللّهُم إنَّا نَسئَلُکَ وَنَدعوُکَ بِاسمِکَ العَظیمِ الأَعظَم الاعَزّ الأجَلِّ الأکرَم  یا الله ….

«اللّهم صَلّی عَلَی مُحَمَد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم».

 

 

 

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

متن

تفسیر سوره نساء، آیه ۱۳۹-۱۳۷
تفسیر سوره نساء، آیه ۱۳۹-۱۳۷

جلسه تفسیر قرآن آیت الله حاج شیخ احمد کلباسی مسجد رکن الملک_۵ اسفند ۱۴۰۰ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ الْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ بَارِئِ الْخَلَائِقِ أَجْمَعِینَ الصَّلَاهُ وَالسَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَنَبیِّنَا أبِی القَاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّدٍ. صَلَّی الله عَلَى أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُکَرَمینَ وَاللَّعنُ الدّائِم ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ. اللّهم صَلّی عَلَی مُحَمَد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم […]

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
4725
بیشتر بدانید
«إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»
«إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ» «إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ  الْقِيَامَةِ. خبر ارتحال جانسوز عالم متقی، عارف واصل، خطیب توانا و استاد اخلاق حضرت آیت الله سید عبدالله فاطمی‌نیا موجب تاثر و تاسف فراوان شد و غمی جانکاه از فراق این اسوۀ اخلاق ، […]

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
1921
بیشتر بدانید
تفسیر سوره نساء، آیه ۱۳۶_۱۳۸
تفسیر سوره نساء، آیه ۱۳۶_۱۳۸

جلسه تفسیر قرآن آیت الله حاج شیخ احمد کلباسی مسجد رکن الملک_۲۱ بهمن ۱۴۰۰ شمسی.   بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ الْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ بَارِئِ الْخَلَائِقِ أَجْمَعِینَ الصَّلَاهُ وَالسَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَنَبیِّنَا أبِی القَاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّدٍ. صَلَّی الله عَلَى أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُکَرَمینَ وَاللَّعنُ الدّائِم ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ. اللّهم صَلّی عَلَی مُحَمَد وَآلِ مُحَمَّد […]

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
4681
بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − هشت =