پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

حقیقت نوری اهل‌بیت(ع)

0
(0)
۲۷ بهمن ۱۳۹۹
838

این کتاب تألیف استاد اصغر طاهرزاده شامل سلسله مباحثی می باشد که در صدد است «جایگاه حقیقت نوری امام در هستی» را تبیین کند. این کتاب به جایگاه قدسی امام نظر دارد. جایگاهی که امام از آن جایگاه، انسان ها و جامعه را مدیریت می کند. آن هم مدیریتی که تکوین و تشریع در آن هماهنگ است و اعتبارش ریشه در حقایق دارد.

بايد به‌ خوبی روشن شود که «خداشناسی واقعی» وقتی محقق می شود که انسان‌ ها بتوانند در آينه‌ تمام ‌نمای جمال انسان‌های کامل با «الله» مأنوس شوند و اين موضوع ابتدا در کتاب «مبانی نظری و عملی حبّ اهل‌ بيت علیهم السلام» مورد بحث قرار گرفته است. در اين سلسله مباحث، سعی شده با وسعت بيشتری مورد مداقّه قرار گيرد.

روايت مربوط به حقيقت نوری اهل‌البيت علیهم السلام به گونه ای است که نمی ‌توان با هر عقلی با آن روبرو شد. لذا يا عده‌ای از کنار آن می ‌گذرند يا خيلی سطحی با آن برخورد می ‌کنند و در نتيجه بشريت از معارف و رازهای بزرگی محروم می ‌شود. در اين سلسله مباحث، سعی شده حداقل عظمت موضوع تبيين گردد و به معارف عاليه‌ ای که توجه به اين روايات در پی دارد توجه گردد.

محتوای کتاب

مباحث در سه جلد تنظیم شده و بهتر است به ترتیبی که تنظیم شده مطالعه گردد. یعنی ابتدا کتاب «حقیقت نوری اهل البیت علیهم السلام »، سپس کتاب «امام و مقام تعلیم به ملائکه» و پس از آن کتاب «امام و امامت در تکوین و تشریع».

در عین حال هرکدام می تواند جداگانه مورد مطالعه قرار گیرد زیرا هرکدام از مباحث به روایت یا روایات خاصی نظر دارد که وجهی از حقیقت آسمانی مقام امام را مطرح می کند و سعی شده تا با دقت بر روی روایات مورد بحث، نکات ظریفی از موضوع امامت در هستی تبیین گردد.

برشی از کتاب

تفاوت نگاه عقلی با نگاه عقلی

وقتی که ما حيات را می‌ بينيم و متوجه حی می ‌شويم، در اين حالت، ما وارد رؤيت نوری شده‌ايم. همان چيزی که جناب سلمان و جناب اباذر می ‌خواهند وارد آن شوند و از آن زاويه نور حضرت اميرالمؤمنين علیه السلام را نظاره کنند و از منظر نور آن حضرت به رؤيت نور خداوند نايل شوند. چون نور حضرت راهی است برای ارتباط با نور خدا.

در نگاه نوری، همان که اول است آخر می ‌باشد و همان که ظاهر است باطن می ‌باشد. آيه‌ سوم سوره‌ حديد می ‌فرمايد: «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ» خداوند اول و آخر و ظاهر و باطن است. نه اين‌ که يا اول است و يا آخر و يا ظاهر است و يا باطن. همه‌ اول و آخر و ظاهر و باطن او است.

چنين نگاهی، نگاه ارزشمندی است و برای رسيدن به اين نوع نگاه که نگاه نوری به حق است بايد تلاش کرد. از ابی سعيد خراز پرسيدند: «بِمَ عرفْتَ الله» به چه‌ چيز خدا را شناختی؟ می ‌گويد: «عرفتُ الله بجمعِهِ بَينَ الضّدَين» خدا را به جمع‌ کردن او بين دو ضد شناختم. سپس آيه‌ «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ» را قرائت کرد.

هيچ وقت با عقل نمی ‌توان به چنين رؤيتی رسيد که او را در عين آن‌ که اول است، آخر ببينيد. چون عقل تا اين ‌جا می آيد که اگر او اول است، آخر نيست و اگر او ظاهر است، باطن نيست. با عشق و رؤيت قلبی است که او را در همه‌ مظاهر و در ظاهر و باطن، در منظر خود می ‌يابيد…

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

با علی‌علیه‌السلام در صحرا
با علی‌علیه‌السلام در صحرا

این کتاب، شرح و بسط دو حکمت از حکمت های حکیمانه امام علی علیه السلام و مشتمل بر لباب معرفت می باشد که به قلم آیت‌الله محی الدین حائری شیرازی و تدوین حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا رنجبر منتشر شده است. حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا رنجبر از شاگردان خاص معظم له محسوب می شوند و سال […]

۶ اسفند ۱۳۹۹
242
بیشتر بدانید
فروغ ولایت
فروغ ولایت

این کتاب، اثری از آیت ‌الله شیخ جعفر سبحانی است که به سیره و روش حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام پرداخته است. نویسنده فرزانه، آیت‌الله جعفر سبحانی با تقسیم حیات نورانی حضرت أمیرالمؤمنین علیه السلام به پنج دوره، مهم ترین جریانات زندگی ایشان را ترسیم کرده اند. ایشان در این اثر وزین سعی کردند سیر […]

۶ اسفند ۱۳۹۹
242
بیشتر بدانید
انتظار بشر از دین
انتظار بشر از دین

این کتاب، محصول آرا، نظرات و پاسخ های مستدل و برهانی حکیم متأله حضرت آیت الله جوادی آملی می باشد که در یک تنظیم مناسب علمی و مطابق با نياز روز جامعه به محضر استاد ارائه شد و با قلم پرتوان و وزين در يك ساختار و اصلاح نهايی تقديم نخبگان فرهنگى و علاقه مندان […]

۶ اسفند ۱۳۹۹
256
بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =