پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

معناشناسی واژه وعد در قرآن

0
(0)
۲۷ بهمن ۱۳۹۹
937

 

معناشناسی واژه «وعد» و مفاهیم تربیتی آن در قرآن کریم

نویسنده:

فرحناز وحیدنیا، استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

چکیده:

رویکرد معناشناختی و تحلیل معنایی واژگان، یکی از راه های نوین و مؤثر برای دست یافتن به مقصود اصلی گوینده است. با توجه به کارایی نگاه معناشناختی در زمینه کشف و فهم مقاصد متن، پژوهشگران و قرآن پژوهان به این رویکرد و روش های مختلف آن توجه داشته اند.

چون این رویکرد و روش معناشناسی آن، به کشف معانی و مقاصد متن کمک می کند، در زمینه تبیین مفاهیم و گزاره های تربیتی قرآن نیز مؤثر است.

واژه «وعد» در قرآن

«وعد» از واژگان پر کاربرد قرآن کریم است که در لغت به معنی عهد و در اصطلاح عبارت است از تعهد به انجام امری. خواه آن امر خیر باشد یا شر و اختصاص یافتن به یکی از آنها به واسطه قرینه معین می شود. بررسی دقیق این واژه و مفاهیم آن می تواند زمینه فهم بهتر مضامین و آموزه های قرآنی را فراهم سازد.

مؤلفه های معنایی واژه «وعد» بر حسب وجوه اشتراک، به دو دسته تقسیم می شود. دسته اول مربوط به وعده یا وعده های خداوند است. این دسته در دو طیف قابل تقسیم بندی است:

الف-مقصود از وعده الهی، دلالت زبانی و قولی است که به عنوان وعده ای از جانب خداوند تصریح شده است.

ب-مقصود از وعده الهی، سنت ها و قوانینی است که به عنوان امور تکوینی الهی در نظام هستی جریان دارد.

دسته دوم مربوط به وعده یا وعده های انسان است که به صورت دلالت زبانی و قولی می باشد.

مفاهیم تربیتی واژه «وعد»

وعده های الهی به لحاظ تربیتی، مفاهیم گوناگونی را در بر می گیرد و در یک دسته بندی می توان مفاهیم تربیتی مترتب بر آن را دو حوزه برشمرد:

۱-حوزه شناخت مانند خداشناسی، انسان شناسی و هستی شناسی

۲-حوزه عمل مانند افزایش ایمان و ترغیب و تشویق

در همین راستا لازم است واژه «وعد» از نظر معناشناختی مورد بررسی قرار گرفته و مفاهیم تربیتی مترتب بر آن توضیح داده شود.

برای مطالعه بیشتر رجوع شود به دوفصلنامه علمی پژوهشی آموزه های تربیتی در قرآن و حدیث، دوره ۶، شماره ۱، سال ۱۳۹۹.

دانلود فایل PDf مقاله: معناشناسی واژه وعد و مفاهیم تربیتی آن در قرآن کریم

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

کنش‌گفتاری‌ملکه‌سبا‌درقرآن
کنش‌گفتاری‌ملکه‌سبا‌درقرآن

  تحلیلی تربیتی بر کنش گفتارهای ملکه سبا در قرآن نویسنده: مرضیه محصص، استادیار دانشگاه شهید بهشتی چکیده: محیط اجتماعی و ادبیات گفتاری و نوشتاری، رابطه ای تنگاتنگ با هم دارند. بسیاری از متون، بازتاب محیط اجتماعی خویش هستند. قرآن کریم از قلمروهای متفاوت زبانی بهره برده و با گزینش آگاهانه و هدفمند الگوهای منظم […]

۱۷ اسفند ۱۳۹۹
283
بیشتر بدانید
امام‌صادق(ع)و‌مهندسی‌فرهنگ
امام‌صادق(ع)و‌مهندسی‌فرهنگ

  بررسی تاریخی جایگاه امام صادق علیه السلام در مهندسی فرهنگ و تمدن اسلامی نویسندگان: عباس رهبری، عضو هیئت علمی گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان شهید مدرس کردستان حسین خسروی، عضو هیئت علمی گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه آزاد خمین سهراب اسلامی، عضو هیئت علمی گروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه […]

۱۳ اسفند ۱۳۹۹
688
بیشتر بدانید
آغاز ‌آفرینش در نهج‌البلاغه
آغاز ‌آفرینش در نهج‌البلاغه

  آغاز  آفرینش در نهج البلاغه: خاستگاه ها؛ تاریخ گذاری نویسنده: سعید شفیعی، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران چکیده: در قرآن، مباحث مختلفی درباره آفرینش آسمان ها و زمین، آغازگری خدا در خلق، بارش باران و سرزنده شدن طبیعت و مانند آن دیده می شود. اما مسلمانان نخستین از چنین آیاتی تفسیر کیهان […]

۱۳ اسفند ۱۳۹۹
361
بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =