پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

هنر‌تذهیب‌قرآنی‌و‌تربیت‌دینی

0
(0)
۱۳ اسفند ۱۳۹۹
465

 

نقش و جایگاه هنر تذهیب قرآنی در تربیت دینی کودکان و نوجوانان

نویسندگان:

آرزو پایدار فرد، استادیار دانشگاه بیرجند

فاطمه شفیعی، کارشناس ارشد فلسفه اسلامی دانشگاه تربیت مدرس

چکیده:

معارف و دستورهای قرآنی به عنوان محور بسیاری از مطالعات، آموزش ها و تربیت ها نقشی بی بدیل در میان مسلمانان دارد. قرآن مهمترین منبع دین اسلام برخلاف دیگر کتب آسمانی از تحریف مصون ماند و نخستین گروه مخاطبان خود را به شدت متحول نمود و از آنان شخصیت هایی مؤمن، فداکار، معتقد به راه آزادی انسان و گسترش ارزش های الهی پدید آورد.

از سوی دیگر ظرفیت قرآن در تربیت و تحول انسان، مخصوص سن و یا گروهی خاص نیست. کودکان و نوجوانان به لحاظ وابستگی به بزرگترها و آمادگی و استعداد برای پذیرش هر گونه تعلیم و تربیتی در خور هر گونه فعالیت امدادی و مستحق هر گونه برنامه ریزی دقیق هستند.

انتقال مفاهیم دینی به کودکان

از آنجا که اعتقادات، امور محسوس و قابل مشاهده ای نیستند انتقال آنها به کودکان، دشوار و نیازمند ظرافت های خاصی است. با وجود این، نه ظرافت مفاهیم دینی و نه محدودیت های فکری کودکان، دلیل آموزش ندادن مفاهیم دینی و قرآنی نمی شود.

بنابراین یکی از اهداف اساسی آموزش قرآن در دوره حساس کودکی، انس و مطالعه مستمر کودک با قرآن و آموزه های آن است تا بدین وسیله کودک با انس با قرآن تربیت شود و خوبی ها و بدی ها و الگوی مناسب رفتاری را بشناسد. یکی از بهترین روش های انتقال مفاهیم دینی از طریق هنر هویت گرا انجام می پذیرد.

نقوش تذهیب های قرآنی

زیبایی شناسی اسلامی که در نقوش تذهیب های قرآنی به ویژه در دوره های تیموریه و صفویه مشهود است شامل نقوش هندسی ، ختایی ها و اسلامی ها ، نور ، رنگ ، مواد و تکنیک عالی اجرا و حسن ترکیب چون تعادل، هماهنگی، تکرار مداوم و حرکت پیوسته نقوش و رنگ ها می باشد.

فضای تذهیب های قرآنی به سبب تغییرات مناسب و بکر بودن عناصر تذهیبی و بی شباهتی به دنیای واقعی، قدرت کشف را در کودک و نوجوان بیشتر می کند و به او مجال تفکر می دهد.

مصور سازی مفاهیم قرآنی

مصور سازی مفاهیم یکی از کارآمدترین روش های آموزشی و تربیتی دینی است تا کودکان، مفاهیم را به صورت تصویر، بهتر درک کنند.

در واقع، هدف از مصور سازی تذهیب گونه کتاب های مذهبی کودکان، نگاه شهودی کودک و نوجوان به هنر است. یعنی نگاهی غیر حصولی که بر پایه کشف حضوری استوار است. بنابراین هدف هنرمند مسلمان در نقش تعلیم دهنده آموزه های الهی به وسیله زیبایی در ساحت مادی است.

در همین راستا لازم است با ادله کافی، اثبات گردد که تصویر سازی نسخه های قرآنی با تزئیناتی جذاب و تفکر برانگیز، توانایی فعال کردن قوه خیال را در کودکان دارد و به درک مفاهیم کمک می کند.

دانلود فایل PDf مقاله: نقش و جایگاه هنر تذهیب قرآنی در تربیت دینی کودکان و نوجوانان

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

اشتغال اطفال
اشتغال اطفال

  بایسته ها و آثار تربیتی اشتغال اطفال از دیدگاه اسلام نویسندگان: حسین جاور، استادیار دانشگاه تهران فاطمه منظمی، کارشناسی ارشد دانشگاه تهران چکیده: مخاطرات پدید آمده در جوامع، به دنبال اشتغال اطفال، محققان را بر آن داشته تا به ممنوعیت کلی اشتغال اطفال بپردازند و به دیگر جنبه های آن کمتر توجه کنند. با […]

۲۴ خرداد ۱۴۰۰
776
بیشتر بدانید
فرهنگ‌خطرپذیری‌در‌بیانات‌رهبری
فرهنگ‌خطرپذیری‌در‌بیانات‌رهبری

  ارائه الگوی توسعه فرهنگ خطرپذیری سازمان های دفاعی بر اساس بیانات فرماندهی معظم کل قوا (مد ظلله العالی) نویسندگان: ناصر عسگری، استادیار دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری مهدی خیر اندیش، دانشیار دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری اسفندیار دشمن زیاری، استادیار دانشگاه آزاد اسلامشهر حسین نامدار، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم […]

۲۲ خرداد ۱۴۰۰
1819
بیشتر بدانید
تبیین‌ولایت‌در‌نامه‌های‌علوی
تبیین‌ولایت‌در‌نامه‌های‌علوی

  «تبیین ولایت» درون مایه نامه های امام علی علیه السلام به مردم بر اساس روش تحلیل محتوای کیفی نویسندگان: زینب نریمانی، دانشجوی دکترای زبان و ادبیات عرب دانشگاه تهران علی‌باقر طاهری نیا، استاد گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه تهران چکیده: ولایت از اساسی ترین مسائل اسلام است. اتمام نعمت چه نعمت های مادی […]

۱۱ خرداد ۱۴۰۰
1904
بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + چهار =