پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

معراج پیامبر(ص)

0
(0)
۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
3321

 

معراج سیر و سفری شبانه است که خداوند به پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم داد و او را از مکه به بیت المقدس و از آنجا به آسمان‌ها برد تا نشانه‌هاى عظمت و قدرت حق را مشاهده کند.

اعتقاد به معراج رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم از ضروریات اسلام است.

معراج در قرآن و روایات

قرآن در دو سوره اسراء و نجم، به معراج رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم پرداخته است به گونه ای که ابهامی و شکی برای کسی باقی نگذاشته .

در احادیث شیعه و سنی، نیز به صورت متواتر آمده است.۱ البته درباره جزئیات آن مانند زمان، مکان، تعداد، چگونگی و جسمانی یا روحانی‌بودن آن، اختلاف نظر وجود دارد.

امام صادق علیه‌السلام فرموده اند: مَن انَکَرَ ثَلاثَهَ أَشیاءَ فَلَیسَ مِن شیعَتَنا المِعراج وَ المُسائله فِی القَبرِ وَ الشَفاعَه؛ هر کس سه چیز را منکر شود شیعه ما محسوب نمی شود. معراج، مسئله قبر، شفاعت.۲

امام رضا علیه‌السلام فرمودند:«مَنْ‏ کَذَّبَ‏ بِالْمِعْرَاجِ‏ فَقَدْ کَذَّبَ رَسُولَ‌اللَّهِ؛ کسی که معراج را انکار کند،رسول‌الله را تکذیب کرده است».۳

معراج

منکران معراج

بعضی ها خیلی راحت همانند سایر چیزها که منکر می شوند، این را هم منکر می شوند و در اعتقادات مسلمین خدشه وارد می‌کنند.

عده ای هم هستند که غرضی هم ندارند اما به محضی که یک مسئله ای با عقلشان منافات داشت و طبق سلیقه عقل خود هماهنگ نشد، آن مسئله را به کلی منکر شوند. خیال می کنند هر چیزی را عقل منکر است باید خود را ملازم عقل بدانند.

بسیاری از واقعیات، نه قابل دیدن است و نه با عقل سنجیده می‌شود! مثلاً چون روح قابل رویت نیست پس منکر او شود، یا مسئله معاد که در بسیاری از مسائل آن با عقل سازگار نیست پس باید رد کند! عقل بشر محدود است باید در حدود خودش حرکت کند، اگر از محدوده خود خارج شود به الحاد کشیده می‌شود.

معراج

معراج در لغت به معنای نردبان، پلکان و هر چیزی است که به وسیله آن بالا می‌روند.۴

و در اصطلاح، به عروج پیامبر اسلام از مسجد الاقصی به آسمان‌ها گفته می‌شود! به نقل از منابع اسلامی، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم در شبی، از مکه به مسجدالااقصی انتقال یافتند و از آنجا به آسمان عروج کردند.۵

به گفته علامه طباطبایی، دیدگاه مشهور عالمان مسلمان، این است که معراج در سال‌های آخر اقامت پیامبر صلی‌الله‌علیه ‌وآله ‌وسلم در شهر مکه (پیش از هجرت و پس از بعثت) ، روی داده است؛۶ملا فتح‌الله کاشانی و احمد بن علی طبرسی نیز بر این باورند که، مشهورترین دیدگاه این است که معراج در سال دوازدهم بعثت روی داده است.۷

زمان سفر معنوی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌‌وآله‌وسلم

از دو واژهه «لیلا» و «اَسری» در آیه نخست سوره اسراء، به‌دست می‌آید که معراج در شب رخ داده است.۸اما در زمینه اینکه در چه شبی اتفاق افتاده است، روایات متفاوتی وجود دارد. در روایات از شب‌های زیر به عنوان شب معراج، نام برده شده است:

شب هفدهم ربیع الاول؛شب بیست و هفتم رجب؛ شب هفدهم رمضان؛ شبی از شوال یا ربیع الثانی.

مدت سفر آن حضرت به سرزمین بیت المقدس و مسجد الاقصی و از آنجا به آسمان‌ها و بازگشتشان از معراج، بیش از یک شب طول نکشیده است. امام صادق علیه‌السلام فرموده‌اند: «رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌‌وآله‌وسلم نماز عشا و نماز صبح را در مکه خواند».۹

چگونگی عروج پیامبر

بیشتر مفسران بر این باورند که رسول خدا با بدن خود، از مکه به بیت المقدس انتقال یافته و از آنجا نیز با بدن و روحشان به آسمان‌ها عروج نموده‌اند؛۱۰اما گروهی چون خوارج و جهمیه گفته‌اند: معراج پیامبر، روحانی بوده و جسم او به آسمان‌ها نرفته است.۱۱

مشاهدات  در معراج

از پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم روایت شده که فرمودند: «همین که مرا به سوی خدای رئوف بالا بردند، امت مرا از اول تا آخر به من عرضه کرد، لذا شناسایی من نسبت به امتم بیشتر است از یکی از شماها نسبت به برادرخود. خدای حکیم نام‌های «ایشان را» به من تعلیم داد».۱۲

در روایات مربوط به معراج، گزارش‌هایی از مشاهدات حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم از آسمان‌ها، اهل بهشت، اهل جهنم و ملائکه آمده است. بر طبق روایات، پیامبر برخی از پیامبران بزرگ مانند: حضرت آدم، ابراهیم، موسی و عیسی علیهم‌السلام را نیز در آنجا مشاهده نموده‌اند.۱۳

معراج مومن

اگرچه معراج یکی از معجزات پیامبر اسلام است و تنها برای شخص ایشان اتفاق افتاده، اما پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم فرموده‌اند:الصلوة، معراج المؤمن؛نماز، معراج مومن است.

از آن‌جا که نماز سبب تعالی روح مؤمن و رسیدن به درجات بالای معنوی است، از آن به معراج تعبیر شده است! نماز، وسیله عروج مومن به سوی خدا است، با نماز روح و ضمیر و قلب مومن پرواز می‌کند.

انسان زمانی که قلبش به خداوند متصل شد؛ روحش برای قبول اخلاق والا که از ما خواسته شده در زندگی به آن برسیم، باز شده و آمادگی پیدا می‌نماید و زمانی که سینه‌اش گشاده گشت و در این محیط وسیع زندگی کرد؛ نفسش هرگز به سراغ خواسته‌های نفسانی که مردم به آن در زندگی دنیایی عادت کرده توجهی ندارد.

منابع

۱- مجمع البیان، طبرسی، ج۶.

۲- سفینه البحار،شیخ عباس قمی، ج۳.

۳- صفات الشیعة، شیخ صدوق.

۴- لسان العرب، ابن منظور، ج۲.

۵- . المیزان، علامه طباطبایی، ج۱۳؛ تفسیر القمی،قمی، ج۲.

۶- المیزان،  علامه طباطبایی، ج۱۳.

۷- منهج‌الصادقین، کاشانی، ج۵.

۸- فروغ ابدیت، سبحانی.

۹- التفسیر، عیاشی، ج۳.

۱۰- برای نمونه مراجعه کنید به: منهج‌الصادقین، کاشانی، ج۵ ؛ روح‌المعانی، آلوسی، ج۱؛ مجمع‌البیان، طبرسی، ج۹.

۱۱- المیزان، علامه طباطبایی، ج۱۳؛ مناقب،خوارزمی، ج۱.

۱۲- معراج النبی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم؛ نويسنده: فيض الله ويسي؛

لازم به ذکر است قسمتهایی دیگر از این نوشتار از همین کتاب برداشت شده است.

۱۳- المیزان، علامه‌طباطبایی، ج۱۳.

۱۴- کشف الاسرار،  رشید‌الدین ابوالفضل میبدی،ج ۲؛سرالصلوة؛امام خمینی؛ اعتقادات مجلسی.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

بدرود ماه خدا
بدرود ماه خدا

سلام بر تو‌ ای بزرگ‌ترین ماه خدا و‌ ای عید عاشقان حق! سلام بر تو‌ ای کریم‌ترین همنشین از میان اوقات، و‌ ای بهترین ماه در روزها و ساعات! سلام بر تو‌ای همدمی که چون رو کنی ما را مونس شاد کننده‌ای، و چون سپری شوی وحشت آور و دردناکی.۱ وداع با ماه مبارک از […]

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
588
بیشتر بدانید
لیله‌القدر، فاطمه زهرا(س)
لیله‌القدر، فاطمه زهرا(س)

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم می فرمایند:«خُلِقَ نُورُ فَاطِمَهَ علیها السلام قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ الْأَرْضَ وَ السَّمَاء؛ نور فاطمه علیها السلام قبل از خلقت آسمان ها و زمین خلق شده ».۱که این حاکی از جنبۀ ملکوتی حضرت است و از رتبه ی وجودی برتری که آن حضرت در عالم هستی دارند خبر می‌دهد. این قبلیت خبر از […]

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
2138
بیشتر بدانید
حکومت دینی از دیدگاه امام علی(ع)
حکومت دینی از دیدگاه امام علی(ع)

سرتا سر زندگی و رفتار حضرت امیر علیه‌السلام در واقع تعریف حکومت دینی بود و راجع به حکومت دینی هم مکررا تعریف هایی ارائه داده اند. ایشان در همان ابتدای عهد نامه مالک اشترنخعی۱ وظایف حکومت دینی را می‌شمارندو چهار رکن را مطرح می کنند. حکومت دینی، حکومتی است که این چهار رسالت را بگزارد […]

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
1391
بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =