پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

مردی در تبعید ابدی

0
(0)
۱۵ فروردین ۱۴۰۰
1827

كتاب مردی در تبعید ابدی، نگاهی به زندگی ملاصدرای شيرازی از كودكی تا زمان تبعيد او به كوير است. محمدصدراى شیرازى، پسر یکى از با نفوذترین مردان شیراز بود؛ ابراهیم صدر شیرازى که از مقربان دربار صفوى بود. ابراهیم تمام امکانات را براى تک فرزند دیر از راه رسیده‌ خود فراهم نمود اما، ترس مشفقانه و وظایف پدرانه اش همیشه او را بر آن مى‌داشت تا به حکم عقل از بروز اندیشه‌هاى خوفناک او در چنان زمانه با شکوهى که دین چلچراغِ کاخ شاهان صفوى به حساب مى‌آمد، جلوگیرى کند.

ابراهیم به گفتگو با محمدِ نوجوان مى‌پرداخت، او را از خطرِ ابرازِ چنین اندیشه‌هایى برحذر می‌داشت، اما محمد خود را مردِ راهِ حقیقت مى‌دانست و از عاقبت کار بیمى به دل راه نمى‌داد.

اندکى پس از بر تخت نشستنِ شاه عباس که کم و بیش هم سن و سال محمد صدراى شیرازى بود، قزوین و سپس اصفهان پایتخت شد و جمع کثیرى از بزرگان و اعاظم بر گرد شاه جمع گشتند، در چنین شرایطى محمد صدرا توانست در محضر اساتید بزرگى چون شیخ بهایى، میرفندرسکى و میرداماد تلمذ کرد. این سه بزرگوار با به جان خریدن تمام سختى ها از وجودِ پر ارزش دردانه عالم تشیع، ملاصدراى شیرازى پاسدارى کردند.

ملاصدرا با ارائه اندیشه هاى نو در باب “حرکت جوهرى”، “تقدم وجود بر ماهیت”، و بسیار اندیشه هاى نابِ بى تکرار که از درکِ مردمان و حتى بزرگان زمانه خود خارج بود، دانش عالم تشیع را زیر و رو کرد. اما چنین است حالِ مردانِ دانشمند زمان که به واسطه جو سیاسى موجود یا کوته نظرىِ مردمان زمانشان، درک نمى‌شوند و رنجِ فهمیده نشدن و تبعید بر دردهاى بی‌شمارشان افزوده مى‌شود.

نادر ابراهیمى در کتاب مردی در تبعید ابدی، با همان نثرِ آهنگین و جذابش که هر جمله را چون زر باارزش مى‌کند، به روایت زندگى پر مشقت ملاصدراى شیرازى، صدرالمتالهین، پرداخته است. این آمیخته داستان و واقعیت، شاهکارِ نادر ابراهیمى است به پیشگاهِ بزرگمردى که اندیشه هایش در هیچ عصرى آنگونه که بایسته و شایسته مقام عالىِ او بود شناخته نشد.

کتاب مردی در تبعید ابدی

کتاب مردی در تبعید ابدی

 

قسمت هایی از متن کتاب

فرزندان، حق است که اولیا خود را، تا دم واپسین، روى دیدگانِ خود نگه دارند و آنچه مى‌کنند جز در جهت رضاى ایشان نباشد؛ اما این بدان معنا نیست که هر فرزندى، وقف کامل اولیا خود است، و حق برداشتن هیچ سهمى را براى خویش ندارد. خداوند، آن کس را که در راهِ هدفى معتبر کشته مى‌شود، شهید مى‌داند؛ اما آن کس را که در راه نگهدارى از اولیا خود، تمام زندگى خویش را تبله مى‌کند، شهید نمى‌نامد.

تقلید، در صورتى تقلید است که مقلّد، انسانى بالنسبه فرهیخته و صاحب راى باشد. مُقلد باید که خود قدرت تشخیصِ نیک از بد، درست از نادرست، راه از بیراه را داشته باشد؛ اما گرفتار شک میان این و آن باشد. مقلد، براى آن تقلید نمى‌کند که بارِ مسئولیت ها را از گرده خود بردارد و بر دوش اهل فضل بگذارد. مقلدِ مغلوب، تقلید را هم بى قدر مى‌کند.

ایمان، توان مرگ را پسِ پشتِ همه چیز افکنده بود. توکل، با مرگ همانگونه بازى مى‌کند که طفلى با فرفره یى.

اعتقاد هم مثل عشق، دردسرها دارد. شاید که جنس عشق و اعتقاد یکى باشد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

متن

خاندان کلباسی
خاندان کلباسی

در ابتدای کتاب خاندان کلباسی، مقدمه‌ای نسبتا طولانی در مورد مفهوم، اهمیت و آثار صله رحم و فضیلت آن در آیات و روایات ارایه شده و عقوبت قطع رحم در دنیا و آخرت بیان شده است. آنگاه به شرح احوال و مقامات معنوی جناب مالک اشتر نخعی و اقدامات مهم ایشان در دوران خلافت خلفا […]

۸ دی ۱۴۰۰
11970
بیشتر بدانید
نفحات اللیل در شرح دعای کمیل
نفحات اللیل در شرح دعای کمیل

نفحات اللیل در شرح دعای کمیل شرح ابعاد اخلاقی، اعتقادی و عرفانی دعای کمیل است. در این اثر ابتدا به بیان اهمیت معرفت نفس و کشف حقیقت در زندگی دنیوی و اخروی انسان‌ها پرداخته شده و پس از آن فقرات مهم دعای کمیل مورد شرح و بررسی قرار گرفته است. نگارنده هر قسمت از متن […]

۴ دی ۱۴۰۰
12135
بیشتر بدانید
علامه حاجی کلباسی (قده) در کتب تراجم و رجال
علامه حاجی کلباسی (قده) در کتب تراجم و رجال

کتاب علامه حاجی کلباسی (قده) در کتب تراجم و رجال، توصیفی از مقام علمی علامه محمد ابراهیم کلباسی یکی از فقهای قرن سیزدهم هجری قمری و انعکاس دیدگاه‌های مختلف در مورد مقام و منزلت علمی و معنوی ایشان است. در این اثر ابتدا شرح مختصری از احوال و آثار علامه که عمدتا در فقه شیعه […]

۲۸ آذر ۱۴۰۰
12221
بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × دو =