پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

محرم در ازبکستان

0
(0)
۱۳ آذر ۱۴۰۰
4979

علاوه بر شیعیان که مقیدند در مجالس عزاداری شرکت کنند و اطعام بدهند، زنان و مردان اهل سنت نیز در این‌ گونه مجالس شرکت می‌ کنند و حتی مبالغی را نیز برای برپایی مجالس عزاداری می‌ پردازند. مراسم سوگواری سید الشهدا در بخارا، در مساجد و حسینیه‌ ها و در سمرقند در مساجد اهل بیت و نیز در حومه تاشکند و … با شکوه خاصی برگزار می‌ شود.

سوگواری ماه محرم درمناطق مختلف ازبکستان به صورت یک آیین مردمی درآمده‌ است و شامل مراسم مختلفی می‌ باشد. در این ماه مساجد و حسینیه‌ ها را با پارچه‌ های مشکی و متفاوت تزیین می‌‌ کنند.

مردان و زنان درحسینیه‌ ها و مساجد گرد آمده و به سخنرانی‌ های مذهبی، اشعار محزون و نوحه گوش داده و به عزاداری می‌ پردازند. دسته‌ های عزاداری که در آن مردان به سینه‌ زنی و زنجیرزنی می‌ پردازند نیز از مراسم ماه محرم است.

نقش ایرانی‌ ها و تاجیک‌ ها در انتقال سنت‌ های عاشورایی

ایرانی تباران و تاجیک‌ های شیعه مذهب با توجه به وفاداری و گرایش‌ های عمیق خود به حضرت امام حسین علیه السلام و مکتب سرخ شهادت، در انتقال سنت‌ های عاشورایی درکشور ازبکستان دخالت مستقیم داشته ‏‌اند. بیشتر شیعیان در بخــــارا و سمرقند زندگی می‌ کنند و اکثرا به زبان فارسی– تاجیکی صحبت می ‎‌کنند. گروه دیگری نیز شیعیان آذری هسد که در زمان استالین از آذربایجان شوروی به این منطقه تبعید شده‌ اند.

علاقه اهل سنت به اهل بیت علیهم السلام

مفهوم شیعه و سنی در کشورهای آسیای مرکزی و ازبکستان با دیگر کشورهای مسلمان تفاوت فاحشی دارد و مذاهب به یکدیگر نزدیک‌ ترند. بسیاری از اهل سنت در این کشور به اهل بیت علیهم السلام علاقه مندند. به خلفای راشدین احترام می‌ گذارند و در عین حال سخت عاشق امام علی و امام حسین علیهم السلام هستند و حضرت زهرا علیهاالسلام را «بی بی فاطمه» خطاب می ‌کنند.

معمولا ازبک‌ های اهل سنت با دیدن سوگواری ‌ها و نوحه ‌سرایی و محافل حزن متاثر شده و با عزاداران همراهی می ‌کنند. در سمرقند و بخارا، حسینیه‌ هایی نیز ساخته شده و در آن به سوگواری می ‌پردازند.

سابقه عزادری محرم در ترکستان

سابقه سوگواری امام حسین علیه السلام در منطقه ترکستان که شامل ازبکستان نیز می‌ شود، به قرن سوم هجری بازمی‌ گردد. در آن زمان عده‌ ای از خراسان به این منطقه مهاجرت کردند و در اوایل قرن سوم در بخارا و خیوه ساکن شدند و عزاداری امام حسین علیه السلام را برپا کردند. در آن دوران، مجالس عزاداری در منازل به صورت پنهانی برگزار می ‌شد، اما پس از فروپاشی شوروی عزاداری‌ ها آزاد شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما ، با اندکی تصرف.

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

متن

مساجد و حسینیه‌ها در امارات
مساجد و حسینیه‌ها در امارات

امارات متحده عربی یکی از کشورهایی است که برخی از زیباترین مساجد دنیا را در خود جای داده است. در این کشور بیش از ۴،۸۱۸ مسجد وجود دارد که از این تعداد، ۱،۴۱۸ مسجد در دبی، ۲،۲۸۹ مسجد در ابوظبی و ۶۰۰ مسجد نیز در شهر شارجه قرار گرفته است. اخیرا معاونت امور اسلامی شهر […]

۱۰ دی ۱۴۰۰
8196
بیشتر بدانید
تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر شیعیان امارات
تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر شیعیان امارات

«تاثیر فرهنگی و سیاسی انقلاب اسلامی ایران، به علت زمان و مکان وقوع و دستاوردهای آن بسیار بوده است. انقلاب اسلامی، در عرصه مفهوم‌سازی، با خلق عبارات امت واحده، رفع ظلم، ایستادگی و مقاومت که از دل اسلام سیاسی برمی‌آید، حلقه مفقوده تحرک جوامع اسلامی به‌ویژه شیعیان را نمایان ساخت. امام خمینی رحمت الله علیه، […]

۸ دی ۱۴۰۰
4445
بیشتر بدانید
وضعیت شیعیان امارات
وضعیت شیعیان امارات

وضعیت فرهنگی در مدارس امارات متحده، تنها مذهب اهل تسنن تدریس می‌شود، (جعفریان، ۱۳۸۸، ص۴۵۳) در کنار این مساله، شیعیان خوجه اثناعشری به مساله تعلیم و تربیت دینی و مذهبی بسیار اهمیت می‌دهند. از این رو، در هر کجا تجمع می‌کنند، مدارس دینی را بلافاصله راه‌اندازی می‌نمایند. آنان فرزندان خود را از پنج تا شانزده […]

۶ دی ۱۴۰۰
5757
بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =