پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

لیله‌القدر، فاطمه زهرا(س)

0
(0)
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
2225

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم می فرمایند:«خُلِقَ نُورُ فَاطِمَهَ علیها السلام قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ الْأَرْضَ وَ السَّمَاء؛ نور فاطمه علیها السلام قبل از خلقت آسمان ها و زمین خلق شده ».۱که این حاکی از جنبۀ ملکوتی حضرت است و از رتبه ی وجودی برتری که آن حضرت در عالم هستی دارند خبر می‌دهد.

این قبلیت خبر از مقام وجودی برتر آن حضرت می دهد و نیز خبر می‌دهد که ایشان یک حقیقت وجودی بوده که بعدا تحت عنوان فاطمه زهرا سلام الله علیها ظهورزمینی پیدا می‌کند.

زهرا علیهاالسلام

 

آسمانی شدن با معرفت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها

یکی از کسانی که پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم از او به ما خبر دادند تا بتوانیم با معرفت و ارادت به او، از زمینی بودن آزاد شده و آسمانی شویم، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام است.

ایشان دارای وجود غیبیِ غیرمحسوس‌اند که پیامبر خدا و امامان معصوم علیهم‌السلام آن حقیقت غیبی را مشاهده کرده‌اند که چگونه قبل از خلقت زمین و آسمان وجود داشته! و به ما خبر داده‌اند و ما را به دیدن جنبه ملکوتی زهرای مرضیه علیهاالسلام دعوت کرده‌اند.

باید ابتدا به معرفتی رسید که آن معرفت نحوه وجود حقایق را برای ما تبیین می‌کند و سپس به سیره وگفتار آن حضرت توجه نمود تا به مقام قدسی او منتقل گشت. تعلیم و تزکیه و توسل در این مسیر شرط اصلی است تا ان شاالله حجاب‌ها برطرف شود.

سیر از عالم محسوس به عالم معقول

انسان به اندازه‌ای که با مقام ملکوتی اولیاء مأنوس شود بُعد محسوسش مغلوب بُعد معقولش می‌گردد! چنین انسانی دنیایش دنیای ارتباط با فاطمه زهرا علیها السلام می‌شود و با نور حضرت زندگی می‌کند.

سیر از عالم محسوس به عالم معقول و عالم ملکوت از طریق نور فاطمه زهراعلیهاالسلام و ارادت به آن حضرت بسیار کارساز است. راهی را که نبوت نبی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به عهده دارد با نظر به مقام زهرای مرضیه علیهاالسلام به سرعت می‌توان طی کرد.

به همین جهت پیامبرخدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نقش فاطمه زهرا علیهاالسلام را قسمتی از وظیفه رسالت و نبوت خود می‌دانند و می‌فرمایند: «فاطِمَهُ بِضْعَهٌ مِنّی»؛۱ یعنی فاطمه زهرا علیهاالسلام پاره و قسمتی از موضوع شخصیت من یعنی نبوت است، نبوتی که آمده است انسان‌ها را آسمانی کند.

آشنا با عالم قیامت

دین آمده است تا ابعاد مادون انسان را که عموماً بر انسان غالب است، پایین آورده و ابعاد مافوقش را به تحرک درآورد تا از طریق تحرکِ ابعاد عقلانی و معنوی، حقایق عالیه مافوق عالمِ محسوس را بیابد و با آنها ارتباط پیدا کند و در انتها با آن حقایق متحد گردد و انسان زمینی، آسمانی شود! به یک معنا در همین دنیا قیامتی گردد تا در قیامت نسبت به عالم قیامت غریبه نباشد.

کسی که در عالم قیامت غریبه است، قیامت برایش جهنم است و کسی که در قیامت از قیامت غریبه نیست با ورود به آن عالم متوجه می‌شود به مقصد و مقصود خود رسیده است.

اسرار غیبی عالم

انسان‌های بزرگ، انسان‌های قیامتی هستند و بزرگی این انسان‌ها به گوشت و پوست و لباس شان نیست!

اگر لباس پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم برای ما عزیز و مقدس است، به جهت آن روح بزرگ و مقدسی است که پشت این لباس است. همین لباس را اگر یک آدم معمولی پوشیده باشد، برای ما هیچ قداستی ندارد.

آنچه اصالتا مقدس است، روح غیبیِ قیامتی اولیاءالله است. اگر شما بخواهید به عالم غیب دست پیدا کنید و غیبِ وجودتان رشد کرده و سر برآورد و فوران کند و بر جسم و خیالتان غالب شود، راهش توجه به اسرار غیبی عالم است. یکی از آن اسرار غیبی «فاطمه زهرا علیهاالسلام» است.

فاطمه زهرا علیها السلام؛ راهِ ادراک لیله القدر

مقام حضرت فاطمه علیها السلام یک حقیقت بزرگی است که شناخت آن مثل شناخت شب قدر است! به صِرف این که بدانیم او دختر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و یا همسر علی علیه‌السلام و مادر حسنین علیهم‌السلام است، او را نشناخته‌ایم.

از امام صادق علیه‌السلام روایت شده: «مَنْ اَدْرَکَ فاطِمَهَ حَقَّ مَعْرِفَتِها فَقَدْ اَدْرَکَ لَیْلَةَالْقَدْر؛ هرکس فاطمه را حقیقتاً درک کند، به واقع لَیْلَه‌الْقَدْر را درک کرده است ».۲

درست است که حادثه‌ها در نظام تشریع خبر از وجود حقایق تکوینی می‌دهند و همسر علی علیه‌السلام شدن یک موضوع اتفاقی نیست! با این همه با دقت بر روی روایت فوق معلوم می‌شود حضرت صادق علیه‌السلام ما را دعوت به شناخت حضرت فاطمه علیهاالسلام به صورت خاصی کرده‌اند که آن نوع شناخت منجر به درک شب قدر می‌شود.

فرات کوفی در تفسیر شریف خود، در ذیل تفسیر سوره قدر، از امام جعفرصادق علیه السلام روایت می‌کند که آن حضرت فرمودند: معنی کلمه «لیله» که در آیه یکم سوره مبارکه قدر آمده یعنی «فاطمه» و معنی کلمه قدرْ یعنی «خدا».

پس کسی که فاطمه را آن طور که باید و شاید بشناسد «لیله قدر» را درک نموده است!  فاطمه بدین لحاظ فاطمه نامیده شد که خلق از شناساییِ او بازداشته شده‌اند.۳

فاطمه علیها السلام عامل بازیابی هویت دینی انسان ها

به تعبیر آیت الله جوادی«حفظه الله»:

«انسان‌های تشنه ی کمال و مشتاق دیدار حضرت حق سبحانه، راهی جز ورود به دارالشهود شخصیت بی همتای انسان کاملی چون صدیقه طاهره علیهاالسلام ندارند…

و نسل جدید و جوانِ جامعه جهانیِ امروز برای خروج از بحران هویت یعنی از خود بیگانگی باید با شخصیتی همچون فاطمه علیهاالسلام، که در حکمت علمی و عینی و عرفان نظری و عملی و درک و درد دینی، سرآمد و الگوی جاودانه و تمام نانشدنی و به تعبیر شیرین و دلنشین قرآن کریم، «کوثر» یا خیر و نعمت فزاینده و ابدی است؛ انس ذهنی، ذاتی و عملی و وجودی یافته، آن انسان برتر و نمونه را سرمشق حیات معقول و سرلوحه زندگی پاک خویش قرار دهد.

از کجا آغاز کنیم

تا با فاطمه شناسی و فاطمه گرایی، حیات طیبه یابد و به فطرت خویش بازگردد و «از کجا آغاز کنیم» را که پرسشی عقلانی و تکامل گرایانه است با «از فاطمه» پاسخ دهد تا بازگشت به خویشتن را درست تجربه کند و دو سَرِ حلقه هستی و آغاز و انجام نظام وجود را دریابد!

و یاد و حقیقت نوری فاطمه علیهاالسلام در صحنه حشر اکبر و نغمه ملکوتی و غریو رحمانی «اَین الفاطمیون»۴به فرجام حیات ابدی و جاودانه انسان به هم سرشته گردد….

در هر مکان و هر زمان، کوثرشناسِ کوثرمنش، کوثر روش و کوثر گرایش و خود کوثری شوند که از هرچه تکاثر و کثرت است رهایی یابند و به مقام کوثر و وحدت دست یازند.

غرض این است که انسانِ وامانده در طبیعت و سرگشته کوی مادیت و طوفان زده در صحرای حیرت و فارغ از هویت و هستی خویش، ولی تشنه آب حیات و شیفته کمال، طمأنینه، سکونت و یقین و سعادت حقیقی و خوش بختی واقعی در پرتو بصیرت و تفقه الاطراف فاطمه علیهاالسلام و تأسی به بینش، منش و روش زندگی او، در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی، راه نجات، رشد، فلاح، صلاح و رستگاری در پیش گیرد…۵

فرشتگان طواف کننده فاطمه علیهاالسلام

وقتی روشن شود فاطمه زهرا علیهاالسلام انسان کاملی است که به عنوان «لیله القدر»، قرآن و فرشتگان بر او نازل شده‌اند!

معلوم می‌شود چرا گفته‌اند: تمام فرشتگان طواف کننده فاطمه علیهاالسلام در شب قدرند! و شب قدر تکرارشونده خواهد بود و اساساً فرشتگان با اراده انسان کاملی همچون فاطمه علیهاالسلام نیز نزول و عروج دارند و در خدمت اویند.

پس در لیله‌القدر، تقدیر و سرنوشت نظام وجود رقم می‌خورد و فاطمه زهرا علیهاالسلام ظرف تحقق و تعین این تقدیر الهی است و واسطه فیض و فضل الهی به عالم و آدم و جهان غیب و غیب جهان است و همه چیزِ هستی از مدار وجودی او و مجرای هستی اش تشخص می‌یابد.

منابع

۱- بحارالأنوار، علامه مجلسی، ج ۴۳

۲- همان

۳- تفسیر فرات الکوفی، فرات بن ابراهیم کوفی

۴- اعلام‌النساء، زینب فواز العاملی، معجم، ج ۳

۵- سرچشمه ی اندیشه، آیت الله جوادی آملی، ج ۲

متن فوق اقتباسی است از کتاب مقام لیله القدری حضرت فاطمه(س) نوشته اصغر طاهرزاده.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

آئین زیارت
آئین زیارت

  عمریست هر از چند گاهی به زیارت قبور ائمه علیهم‌السلام قدم می‌گذاریم در جستجوی یک راز نهانی! امیدواریم دریچه‌ای به قلب مکدرمان گشوده شود و جلوه‌ای آسمانی و الهی بر سینه مان حلول یابد. از سویی نفَس اولیای الهی چراغ راهی است که می‌توان با استمداد از آن راه را از بیراهه تشخیص داد. […]

۲ تیر ۱۴۰۰
442
بیشتر بدانید
انیس النفوس
انیس النفوس

شناخت مختصری از زندگانی امام رضا حضرت علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام در روز یازدهم ذیقعده سال ۱۴۸ هجری دیده به جهان گشودند.۱پدرشان امام کاظم و مادرش بانویی با فضیلت به نام «تُکْتَمْ» بود که پس از تولد حضرت، از طرف امام کاظم علیه‌السلام، «طاهره» نام گرفت.۲ کنیه ایشان «ابوالحسن» و لقبشان «رضا» است. پس از […]

۳۰ خرداد ۱۴۰۰
415
بیشتر بدانید
فضایل شاهچراغ
فضایل شاهچراغ

  حضرت شاهچراغ، سيدالسادات الاعاظم، فرزند بزرگوار امام موسي كاظم  علیه‌السلام است. در فضیلت حضرت سخن بسیار است. به طور کلی از آنچه نسب شناسان، علمای رجال، محدثان، محققان، مورخان،‌ مولفان و نویسندگان در خصوص شاهچراغ و فضایل وی نوشته اند،‌ بر می آید که ایشان کریم، شجاع، فاضل،‌ صالح، پرهیزگار، صاحب ثروت و منزلت، […]

۲۶ خرداد ۱۴۰۰
2875
بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =