پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

لغت موران

5
(1)
۱۲ خرداد ۱۴۰۰
2072
معرفی شیخ اشراق

شیخ شهاب‌الدین سهروردی معروف به شیخ اشراق یکی از فلاسفه قرن ششم است. این بزرگوار از فلاسفه برجسته ما هستند. ایشان در سال ۵۴۸ قمری متولد و در سال ۵۸۶ قمری به دست ظاهرشاه کشته شد.

شیخ اشراق بسیار تیز هوش و دارای شهود و قوت روحی ست. او در آثارش می‌گوید که من عالم مثال را و عقول مفارقات را دیده‌ام. بنابر این او کسی ست که قوت روحی، شهودی و سلوکی دارد و در کنارش دارای قوت فلسفی و عقلی ست. چنین شخصی با چنان قوت‌هایی توانسته است حرکتی رو به جلو را شروع کند و پس از فلسفه مشا، فلسفه اشراق را عرضه کند.

رساله لغت موران

ما در دوره اسلامی سه مکتب فلسفی داریم: مشاء، اشراق و حکمت متعالیه صدرایی. که فلسفه اشراق مربوط به شیخ اشراق می‌باشد. کتاب‌های شیخ اشراق چند دسته اند: برخی فلسفی، برخی عرفانی و برخی فلسفی-عرفانی‌اند.

رساله لغت موران جزو آثار عرفانی شیخ اشراق است و قرار است برخی اسرار سلوک را به زبان ساده بگوید. خودش در آغاز رساله می‌گوید که این کتاب را بر نهج و شیوه سلوک نگاشته است. او در این اثر می‌خواهد برخی اسرار معنوی و شهودی را به زبانی ساده بیان کند. اما این به آن معنا نیست که این رساله خالی از مباحث فلسفی ست.

این کتاب زبان روانی دارد و بنایش بر تمثیل است. تمثیل آن است که مثالی زده می‌شود، و بر اساس آن مثال، معرفتی طبق آن بیان می‌شود. مانند مولانا در مثنوی که غالبا مثالی را مطرح می‌کند و بعد به سرعت از مثال به معرفتی که قصد دارد بیانش کند منتقل می‌شود. روش تمثیل آسان کردن کار است و فهم را نزدیک می‌کند.

عمده کار شیخ اشراق در رساله لغت موران از این دست است. بنابراین در خواندن این رساله هم باید مثال را دقت کنیم و هم نتیجه معرفتی‌ای که می‌خواهد بگیرد را دریابیم که چیست. در تمثیل، داستان و مثال می‌گویند و بعد می‌گویند که مقصود اصلی چیست و داستان و مثال را باید برچه اموری تطبیق کرد.

اما روش دیگری هم هست که روش تاویل است. در این روش داستانی را می‌گویند، ولی اصلا نمی‌گویند که منظور و مقصود چیست. داستان‌های رمزی-تاویلی اینگونه‌اند. رساله لغت موران بیشتر به شکل تمثیلی ست نه رمزی، ولی گاهی برخی مطالب را به شکل رمزی مختصرا گفته و اصلا آن را توضیح نداده است.

معرفی رساله لغت موران

لغت موران یعنی زبان مورچگان. این رساله مشتمل بر ۱۸ مطلب است که چهارده پانزده داستان در آن هست و اولین داستان مربوط به موران است، لذا نام این رساله را گذاشت لغت موران. اما می‌توان گفت وجه تسمیه از جهت دیگر این است که مورچگان صحبت می‌کنند (در قرآن کریم هم آمده است) ولی برای ما واضح نیست. کسی مانند حضرت سلیمان را می‌خواهد تا سخن ایشان را بفهمد. لذا سخن گفتن مورچگان برای ما حالت رمزی دارد. لذا شاید منظور شیخ اشراق از این نامگذاری این باشد که بگوید من در این رساله از اموری رمزی و راز آلوده سخن می‌گویم.

  • قصد داریم در ادامه شرح استاد یزدان پناه از داستان‌های لغت موران را بیان کنیم ان‌شاالله

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

متن

مفاهیم اخلاقی
مفاهیم اخلاقی

پس از اثبات مساله واقعیت ارزش و لزوم اخلاقی به تعریف مفاهیم اخلاقی، واقع نمایی جمله های اخلاقی و در پی آن به اثبات درستی نظریه واقع گرایی می پردازیم. ابتدا به تعریف مفاهیم ارزشی و لزوم اخلاقی می پردازیم. مفاهیم خوب، بد، درست و نادرست را مفاهیم ارزشی می نامیم. مفاهیم باید و نباید […]

۱۳ آذر ۱۴۰۰
686
بیشتر بدانید
داستان جام جم(۲)
داستان جام جم(۲)

قسمت دوم شرح داستان جام جم، داستان چهارم از مجموعه لغت مورات شیخ اشراق، توسط استاد یزدان پناه از فلسفه های نماز یکی از فلسفه های نماز از این جزئیات در آمدن، از این و آن در آمدن، به خدا پرداختن، به حقیقت پرداختن است. به تعبیر علامه طباطبایی به ماوراء طبيعت سرک کشیدن و […]

۱۱ آبان ۱۴۰۰
1973
بیشتر بدانید
داستان جام جم(۱)
داستان جام جم(۱)

مطلب زیر شرح مختصر سومین داستان از از رساله لغت موران توسط استاد یزدانپناه  است. داستان جام جم جام گيتى ‏نماى كيخسرو را بود(یعنی کیخسرو دارای یک جام گیتی نما بود) هر چه خواستى، در آنجا مطالِعَت كردى و بر كائنات مطلع مى‏گشتى (آنچه که در اوضاع احوال این عالم می گذشت و بر کائنات مطلع می گشتی) […]

۱۰ آبان ۱۴۰۰
2091
بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =