پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

هدف قیام حسینی

0
(0)
۱ شهریور ۱۴۰۰
1629

هدف قیام امام حسین علیه‌السلام در بیان حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای حفظه الله:

قیام امام حسین ، برخورد با حکومت کفر

امام حسین علیه‌السلام باید این حرکت را انجام می‌داد، تا نشان بدهد که دستور کار، در یک چنین شرایطی، برای مسلمان چیست. نسخه را به همه‌ مسلمان‌های قرن‌های بعدی نشان داد. یک نسخه‌ای نوشت؛ منتها نسخه‌ حسین‌بن‌علی، نسخه‌ لفاظی و حرافی و «دستور بده، خودت بنشین» نبود؛ نسخه‌ عملی بود. او خودش حرکت کرد و نشان داد که راه این است. ایشان از قول پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل می‌کند که آن وقتی که شما دیدید که اسلام کنار گذاشته شد؛ ظالمین بر مردم حکومت می‌کنند؛ دین خدا را تغییر می‌دهند؛ با فسق و فجور با مردم رفتار می‌کنند؛ آن کسی که در مقابل این وضع، نایستد و قیام نکند، «کانَ حَقّاً عَلَى الله اَن یُدخِلَهُ مَدخَلَه»۱؛ خدای متعال با این آدم ساکت و بی‌تفاوت هم مثل همان کسی که «مستحلّ حرمات اللَّه»۲ است، رفتار خواهد کرد.

این نسخه است. قیام امام حسین این است. در راه این قیام، جان مطهر و مبارک و گرانبهای امام حسین علیه‌السلام که برترین جان‌های عالم است، اگر قربانی شود به نظر امام حسین، بهای زیادی نیست. جان بهترینِ مردمان که اصحاب امام حسین علیه‌السلام بودند، اگر قربان شود، برای امام حسین بهای گرانی محسوب نمی‌شود. اسارت آل اللَّه، حرم پیغمبر، شخصیتی مثل زینب که در دست بیگانگان اسیر بشود – حسین‌بن‌علی می‌دانست وقتی در این بیابان کشته شود، آنها این زن و بچه را اسیر می‌کنند – این اسارت و پرداختن این بهای سنگین به نظر امام حسین، برای این مقصود سنگین نبود.۳

قیام امام حسین ، برطرف کننده ابرهای جهل و غفلت

در زیارت اربعین سیدالشهداء علیه‌السلام هم می‌خوانیم: «لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ»۴؛ قیام حسینی برای این است که ابرهای جهل و غفلت را از افق زندگی انسان‌ها برطرف کند و آنها را عالم کند؛ آنها را به هدایت حقیقی برساند. نصرت خدای متعال در واقع معنایش این است که در جهت احیای سنت‌های الهی قدم برداریم؛ در طبیعت و جامعه اثر بگذاریم؛ در بیدار کردن فطرت‌ها اثر بگذاریم؛ برای نجات انسان از مجموعه‌ عوامل بدبختی و تیره‌روزی تلاش کنیم.

این، نصرت ماست برای دین خدا. امام برای نجات و رهایی کشور و ملت خود، این حقیقت قرآنی را به کار گرفت و خدا را نصرت کرد؛ قیام و اقدام کرد. خدای متعال هم او را نصرت کرد و به حرکت او برکت بخشید؛ به یک قدم او صد قدم پاسخ گفت. ما نصرتی را که خودمان درباره‌ دین خدا می‌کنیم – نسبت این را – با نصرتی که خدا می‌کند، اگر بخواهیم بسنجیم، از نسبت یک به صد و یک به هزار هم بیشتر است. ما یک قدم برمی‌داریم؛ اما خداوند متعال نصرتش را وقتی شامل حال ما می‌کند، در حقیقت صد و هزار قدم ما را به جلو می‌برد. بنابراین، فاصله‌ بین نصرت ما و نصرت خدا، بسیار زیاد است.۵

قیام امام حسین ، اصلاح و ریشه‌کنی فساد 

امام حسین علیه‌السلام هدفِ اول خود را این قرار می‌دهد: « لِنَرَىَ الْمَعالِمَ مِنْ دِینِکَ، وَ نُظْهِرَ الاِصْلاحَ فِی بِلادِکَ»۶؛ در میان کشور اسلامی، فساد را ریشه کن کنیم و اصلاح به‌وجود آوریم. اصلاح یعنی چه؟ یعنی نابود کردن فساد. فساد چیست؟ فساد انواع و اقسامی دارد: دزدی فساد است، خیانت فساد است، وابستگی فساد است، زورگویی فساد است، انحراف‌های اخلاقی فساد است، انحراف‌های مالی فساد است، دشمنیهای بین خودی‌ها فساد است، گرایش به دشمنان دین فساد است، علاقه نشان دادن به چیزهای ضددینی فساد است. همه چیز در سایه دین به‌وجود می‌آید. ۷

قیام امام حسین ، براى اقامه‌ حق و عدل

حرکت امام حسین علیه‌السلام براى اقامه‌ حق و عدل بود: «اِنَّما خَرَجتُ اُریدُ الاِصلاحَ فى اُمَّةِ جَدّى اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعروفِ وَ اَنهىٰ عَنِ المُنکَر» تا آخر. در زیارت اربعین که یکى از بهترین زیارات است، می‌خوانیم: وَ مَنَحَ النُّصحَ وَ بَذَلَ مُهجَتَهُ فیکَ لِیَستَنقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلالَة. آن حضرت در بین راه، در آنجایى که حدیث معروفى را که آن حضرت از پیغمبر نقل کردند، بیان می‌فرمایند: اَیُّهَا النّاسُ، اِنَّ رَسولَ ا‌لله صَلَّى ا‌لله عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ قالَ، مَن رَأىٰ سُلطاناً جائِراً مُستَحِلّاً لِحُرُمِ ا‌لله، ناکِثاً لِعَهدِ ا‌لله … یَعمَلُ فى عِبادِ ا‌لله بِالجَورِ وَ الطُّغیانِ فَلَم یُغَیّر عَلَیهِ بِفِعلٍ وَ لا قَولٍ، کانَ حَقّاً عَلَى ا‌لله اَن یُدخِلَهُ مَدخَلَه.

تمام آثارى که از گفتار آن بزرگوار یا گفتارى درباره‌ آن بزرگوار از معصومین رسیده، این مطلب را روشن می‌کند: غرض، اقامه حق است، اقامه‌ عدل است، بر هم زدن بنیان ظلم و جور و طغیان است؛ غرض، اقامه دین خدا در جامعه است، ایجاد حاکمیت شریعت است؛ غرض، ادامه‌ راه پیغمبر است ‌-که «یا وارِثَ آدَمَ صَفِىِّ ا‌لله، یا وارِثَ نوحٍ نَبِىِّ ا‌لله‌» تا آخر؛ در زیارت وارث می‌خوانیم- و پیغمبران هم معلوم است که براى چه آمدند، لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط، اقامه‌ قسط، اقامه‌ حق، ایجاد حکومت اسلامى، ایجاد نظام اسلامى.۸

منابع
  1. بحارالأنوار ،علامه مجلسی ج ۴۴ ص ۳۸۱
  2. همان
  3. ۱۳۸۷/۱۰/۱۹
  4. بحار الأنوار : ج ۱۰۱،ص ۳۳۱،ح ۲
  5. ۱۳۸۵/۰۳/۱۴
  6. بحارالانوار، ج۹۷، ص۸۰-۸۱
  1. ۱۳۷۸/۰۱/۲۳
  2. ۱۳۷۹/۰۱/۲۶
  3. این مطلب برگرفته از بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای حفظه الله، گرد آوری شده در کتاب آفتاب در مصاف، می‌باشد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

متن

سبک‌زندگی حضرت‌زهرا(۵)
سبک‌زندگی حضرت‌زهرا(۵)

به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت حضرت صدیقه‌ کبری فاطمه زهرا(س) مجموعه بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی سبک زندگی دخت گرامی پیامبر اسلام در پنج سرفصلِ «رابطه با خدا؛ مدافع ولایت؛ همسر امیرالمؤمنین علیه‌السلام؛ ام‌ابیها و الگوی زن مسلمان ایرانی» منتشر شده است. فصل پنجم. الگوی زن مسلمان‌ایرانی/فاطمه‌زهرا زنی که اسلام می خواهد بسازد فاطمه‌زهرا الگویی همه جانبه: «اسلام، فاطمه […]

۱۶ دی ۱۴۰۰
29913
بیشتر بدانید
رمزگشایی از فدک
رمزگشایی از فدک

  آیت الله خامنه ای حفظه الله «هارون یک خلیفه‌ی سیاست مدار و بسیار با ذکاوتی بود. یکی از کارهایی که هارون کرد این بود که خودش بلند شد رفت مکه … یکی از حرف هایی که آنجا با موسی بن جعفر علیه السلام می زند، این است که می‌گوید شما بنی هاشم از فدک […]

۱۵ دی ۱۴۰۰
4860
بیشتر بدانید
سبک‌زندگی حضرت‌زهرا(۴)
سبک‌زندگی حضرت‌زهرا(۴)

به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت حضرت صدیقه‌ کبری فاطمه زهرا(س) مجموعه بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی سبک زندگی دخت گرامی پیامبر اسلام در پنج سرفصلِ «رابطه با خدا؛ مدافع ولایت؛ همسر امیرالمؤمنین علیه‌السلام؛ ام‌ابیها و الگوی زن مسلمان ایرانی» منتشر شده است. فصل چهارم. ام ابیها/ حضرت زهرا سلام‌الله علیها به‌عنوان دختر و مادر خدمت به […]

۱۵ دی ۱۴۰۰
3727
بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − ده =