پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

عید فطر از منظر بزرگان

0
(0)
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
3084
امام خمینی:

«فطر، روزی است که خداوند تعالی برای مسلمین عید قرار داده تا با اجتماع خود در نماز و خطابه‌های مناسب با هر عصر، راه و روش خود را در مقابل اسلام و مقابل دشمنان خونخوار آن بیابند».(صحیفه امام، ج۳، ص۱۷۰)

امام معیارهای خاصی برای عید فطر مشخص می‌کنند که بر مبنای آنها باید خویشتن را بسنجیم و در خلوتگاه دل و به دور از هرگونه تعصب و جانبداری نسبت به خود بیندیشیم و بنگریم که آیا به عید واقعی رسیده ایم و حق داریم که خود را پیروز میدان مجاهدات نفسانی بدانیم.

معیار اول تفکر در این واقعیت که آیا به درستی در ضیافت الهی وارد شده ایم و آن گونه که شایسته است شرایط و آداب میهمانی را رعایت نموده ایم یا نه.

معیار دوم ترک شهوات ظاهری می‌باشد که شامل همه معاصی و گناهانی است که توسط اعضا و جوارح انسان صورت می‌گیرد.

معیار سوم ترک شهوات باطنی است که از شهوات ظاهری خطرناک‌تر می‌باشند و بالاترین سد راه رهایی انسان از «خود» و رسیدن به «آزادگی معنوی» و «مقام قرب الهی» به شمار می‌روند. این شهوات عبارتند از:

خودخواهی ها، منیت ها، جاه طلبی ها، قدرت پرستی ها، ریاست خواهی ها و تمام صفات درونی که برانگیزاننده فتنه و اختلاف و مکر و نیرنگ و نفاق و دورویی استبداد رأی و … می باشند.

در همین خصوص امام می فرمایند:

«این ضیافت، همه اش ترک است؛ ترک شهوات از قبیل خوردنی‌ها، نوشیدنی‌ها و جهات دیگری که شهوات انسان اقتضا می کند.

خداوند دعوت کرده است ما را به این که شما باید وارد بشوید در این میهمان‌خانه و این ضیافت هم جز ترک، چیزی نیست.

ترک هواها، ترک خودیها، ترک منیها، منیتها. این ها همه در این میهمان‌خانه است و ما باید حساب کنیم ببینیم که آیا وارد شدیم در این میهمان‌خانه یا اصلًا، وارد نشدیم، راهمان دادند به این ضیافت‌خانه یا نه؟…

استفاده کردیم از این ضیافت الهی یا نه. شماها در فکر باشید که اگر از این ضیافت درست بیرون آمدید آن وقت عید دارید.

عید مال کسی است که در این ضیافت راه یافته باشد استفاده کرده باشد از این ضیافت. همان طوری که شهوات ظاهری را باید ترک بکند، از شهوات باطنی که بالاترین سد راه است برای انسان، باید از این ها جلوگیری کند.

تمام این مفاسدی که در عالم حاصل می‌شود، برای این است که در این ضیافت وارد نشده اند یا اگر وارد شده اند استفاده نکرده اند.

خطاب به همه مردم است، همه دعوت شدید به ضیافت الله، همه مهمان خدا هستید و مهمانی به ترک است. اگر ذره ای هوای نفس در انسان باشد، این به مهمانی وارد نشده است یا اگر وارد شده است استفاده نکرده است.

تمام این جار و جنجال‌هایی که در دنیا می‌بینید برای این است که استفاده از این ضیافت نکرده اند، در این مهمانی وارد نشده اند، دعوت خدا را قبول نکرده اند.

کوشش کنید که این دعوت را لبیک بگویید… اگر می‌بینید در دنیا جنگ و جدال است و در بین شما هم – خدای نخواسته – نمونه اش هست، بدانید که در این ضیافت وارد نشدید، ماه رمضان را ادراک نکردید. اقبال کرده است به شما ماه رمضان… اما شما او را ردش کردید ، پس زدید». { صحیفه امام، ج۲۱،ص۴۵-۴۶}

عید فطر از منظرآیت الله العظمی مکارم شیرازی:

عید فطر؛ شاخصۀ کلیدی در استکبار ستیزی:

(۹/۶/۱۳۹۰)

بدون شک عید فطردارای کارکردهای بی‌نظیر در مقوله‌های عبادی و دینی است، لیکن آثار بی بدیل آثار نماز عید فطر در آموزه‌های سیاسی و اجتماعی به ویژه در تقویت عظمت و هیبت و اقتدار اسلام غیر قابل انکار است، زیرا از آنجا دستورات دین مبین اسلام حساب شده است لذا یک نماز عید حسابی می تواند حکومت ظالمان را متزلزل کند».

(۱۷ / ۵ / ۱۳۹۲)

«نماز عید مستحب است، اما از مستحبات بسیار موکد و از شعائر مهم اسلامی است؛ در نماز عید می ‎گوییم «خدایا امروز روز عید ما است و مایه شرف پیامبر، عزت و عظمت اسلام و ذخیره‌ای برای یوم المعاد است
هم چنین از آنجا که نماز عید فطر خاری در چشم دشمنان و سبب عزت و عظمت اسلام است، از این رو ضرورت حضور روزه‌داران برای شرکت پرشور در این مراسم معنوی لازم است، زیرا این حضور پرشکوه توطئه‌ها و تبلیغات گسترده دشمنان در حق اسلام و مسلمانان با حضور مردم در نماز عید فطر، خنثی و آنان را مأیوس می‌کند».

عید فطر از نگاه رهبرانقلاب:
عید فطر، روز اعتصام دسته جمعى به حبل‏اللَّه است

«روز عید فطر تجسم و نمایش انسجام حقیقى و قلبى ملت است؛ وحدت ملت، اعتصام دسته جمعى به حبل‏اللَّه، از چیزهایى است که بسیار با ارزش است، این را بایستى به عنوان یک درس رمضانى براى خودمان حفظ کنیم که این هم محصول همان معانى معنوى ماه رمضان است».

 عید فطر؛ روز شروع دوباره زندگی معنوی و روحی

«هر عید فطری، برای انسانِ مسلمانِ آگاه هوشیار، می ‏تواند یک روزِ عید حقیقی باشد، روز شروعِ دوباره زندگی معنوی و روحی؛ مثل بهار برای گیاهان و درختان.

انسانی که ممکن است در طول سال دچارِ انواع آلودگی‌ها و گناهان شود و انسانی که بر اثر هوای نفس و خصلت‌ها و صفات زشت، خود را تدریجا از ساحتِ رحمت الهی دور کرده است.

هر سال از طرف پروردگار عالم از یک فرصت استثنایی برخوردار می ‏شود و آن فرصت، ماهِ مبارک رمضان است، در طول ماه رمضان، دل‌ها نرم می‏ شود، روحها تلألؤ و درخشندگی پیدا می ‏کند، انسان‌ها آماده قدم نهادن در وادی رحمتِ خاصه الهی می‏ شوند و هر کس به قدر استعداد، همّت و تلاش خود، از ضیافت عظیم الهی برخوردار می‏ گردد.

بعد از آن‏که این ماه مبارک به پایان رسید، روزِ شروعِ سال جدید، روز عید فطر است، یعنی روزی که انسان می ‏تواند با استفاده از دستاوردهای ماه رمضان، راه مستقیم الهی را پیش گیرد، و از کج‏ راه هها پرهیز کند».

نظرات ارزشمند شما، ما را در بهبود کیفیت مطالب یاری خواهد کرد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

متن

فردوسی در بیانات رهبری
فردوسی در بیانات رهبری

«خوشبختانه ادبیات سلف ما همه ‌اش در جهت ارزش های الهی و اسلامی است؛ از جمله همین شاهنامه که شما به آن اشاره کردید. اول انقلاب عده ای از مردم بااخلاص بی‌‌اطلاع رفته بودند قبر فردوسی را در طوس خراب کنند! وقتی من مطلع شدم، چیزی نوشتم و فورا به مشهد فرستادم؛ که آن را […]

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
4820
بیشتر بدانید
شهید مطهری از نگاه شخصیت های بزرگ
شهید مطهری از نگاه شخصیت های بزرگ

امام خمینی: «مطهری که در طهارت روح و قوت ایمان و قدرت بیان کم نظیر بود مفت و به ملا اعلی پیوست لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت اسلامی و علمی و فلسفی اش نمی رود. مطهری فرزندی عزیز برای من و پشتوانه‌ای محکم برای حوزه‌های دینی و علمی و خدمتگزاری سودمند برای […]

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
3127
بیشتر بدانید
کار و کارگر از منظر بزرگان
کار و کارگر از منظر بزرگان

کار و کارگر در کلام امام خمینی: «کارگران از ارزشمندترین طبقه و سودمندترین گروه در جامعه‎‌ها هستند. چرخ عظیم جوامع بشری با دست توانای کارگران در حرکت و چرخش است. حیات یک ملت مرهون کار و کارگر است کار خلاصه نمی‎شود به جنبش مخصوص و کارگر خلاصه نمی‎شود به گروهی خاص و به این انگیزه، […]

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
2915
بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 2 =