پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

شیعیان کنگو

0
(0)
۱۷ مهر ۱۴۰۰
1584

کنگو در مرکز آفریقا، از شمال شرق به سودان، از شرق به کشورهای اوگاندا، رواندا، بوروندی و تانزانیا، از جنوب شرقی و جنوب به زامبیا و از غرب به خلیج گینه، آنگولا و کنگو برازاویل محدود است. زبان رسمی کنگو، فرانسه است و براساس برآورد ۲۰۱۷م. سازمان ملل متحد، این کشور حدود ۸۱/۳۳۹/۰۰۰ نفر  که ۴۱ درصد آن مسیحی کاتولیک، ۳۲ درصد پروتستان، ۱۳/۴ درصد مسیحی بومی آفریقایی، ۱/۴ درصد مسلمان و ۱۱/۴ درصد پیرو عقاید سنتی آفریقایی هستند. در آمارهای دیگر تعداد مسلمانان ۱۵ درصد و یا کمتر اظهار شده است.

تشیع در کنگو

بیشتر مسلمانان این کشور در مناطق شرقی زندگی می کنند و شیعیان دوازده امامی (شیعیان لبنانی، بومی و خوجه های هندی تبار) علاوه بر کینشازا که پایتخت آن کشور است، در شهرهای ایناگناسیک، ایماگن، یوکوب و اهسبمومول پراکنده اند. بیشتر جمعیت شیعیان خوجه اثناعشری مقیم کشور حدود سیصد تن بود که به دنبال تحولات ناگوار سیاسی به ۱۵۰ تن کاهش یافت.

سابقه و تاثیر تشیع اثناعشری در تاریخ کنگو را می توان در دو مرحله مورد توجه قرار داد. اولین مرحله مربوط به حضور تجار شیرازی در زمان حکومت عمانیان در مناطق شرقی کنگو است که در اثر ارتباط آنها با بومیان در سطوح مختلف دینی و اجتماعی آثاری بسیار کم رنگ برجایی مانده است، ولی این آثار  آنقدر عمیق و موثر نبوده است که بتواند جریان ساز باشد. دومین مرحله که منشا آثار ماندگار بوده، مربوط به دوره حضور شیعیان مهاجر هندی، پاکستانی و لبنانی با انگیزه های مختلف و بیشتر اقتصادی و معیشتی، پا به این سرزمین گذاشته و به صورت طبیعی در اثر همزیستی با مردم کنگو منشا آثار دینی، اقتصادی و سیاسی شده اند.

گروه های شیعه در کنگو

خوجه های اثناعشری اولین گروه از مسلمانان شیعه بودند که به این سرزمین مهاجرت کردند و امروزه این مهاجران در بسیاری از شهرهای کنگو در  کینشاسا و چند شهر دیگر حضور دارند. پیشینه حضور آنها در کنگو به اوایل قرن بیستم بازمی گردد که از کشورهای همسایه وارد آن شده اند. انگیزه های اقتصای بیشترین دلیل حضور آنها در این سرزمین بوده است. این مهاجران در ابتدا در شهر کیسانگانی در مناطق مرکزی کنگو ساکن شدند و پس از موفقیت های اقتصادی در این شهر در دیگر مناطق به ویژه پایتخت مستقر شدند.

پیشینه حضور شیعیان مهاجر لبنانی در کنگو دموکراتیک به اواسط قرن بیستم میلادی باز می گردد، به زمانی که شرارت های رژیم صهیونیستی، جنگ و مشکلات اقتصادی سبب مهاجرت هزاران تن لبنانی ها به خارج از کشور و از جمله کنگو گردید. طبق اظهارات سفیر لبنان در آفریقای جنوبی هم اکنون حدود ۵۰۰۰ لبنانی ثبت نام شده در کنگو زندگی می کنند که بیشتر آنها شیعه اند.

گروه سوم پس از شیعیان خوجه اثناعشری و لبنانی، شیعیان بومی کنگو هستند که براساس شواهد و مستندات قابل اعتماد، گرایش آنان به مذهب شیعه اثناعشری از حدود چهل سال قبل آغاز شده و متاثر از عواملی همچون حضور مهاجران هندی، پاکستانی و لبنانی و از همه مهم تر پیروزی انقلاب اسلامی ایران بوده است.

شیعیان بومی در مساجد و مراکز خاص خود به صورت آزادانه و بدون هیچ محدودیتی به انجام عبادات و تبلیغ مذهب اقدام می کنند و برای ورود به فعالیت های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز محدودیتی ندارند.

فعالیت های دینی و عام المنفعه شیعیان خوجه عبارتند از:

برگزاری کلاس های اسلامی، آموزش حرفه های مختلف به جوانان به هدف اشتغال یابی و استقلال آنها، برگزاری نماز جماعت و اداره مرکز پزشکی زینبیه جهت پاسخگویی به نیازهای بهداشتی  دانشجویان و خانواده های آنان. بیشتر خوجه های مقیم کنگو بازرگان اند و برخی از آنان در تولید ورقه های آهنی و ظروف پلاستیکی، لوله های فلزی و لوازم آرایشی اشتغال دارند. علاوه بر شیعیان خوجه، یازده هزار لبنانی در کینشازا زندگی می کنند که نود درصد آنها شیعه هستند و مسجدی در آن شهر دارند. شیعیان اسماعیلیه نیز در بدو امر جمعیتی دو برابر خوجه ها تشکیل می دادند، ولی بعدها شمار شیعیان خوجه فزونی یافت.

وضعیت شیعیان کنگو

هم اکنون جمعیت کنگو حدود شصت میلیون نفر است، نزدیک به یک چهارم مسلمانان، و حدود سی درصد مسلمانان شیعه اند. مردم کنگو به زبان های گوناگونی صحبت می کنند، اما بیشتر مسلمانان، به ویژه شیعیان کنگو ساکن شرق این کشور به زبان سواحیلی تکلم می کنند. اکنون با شرایط جدید در بسیاری از مناطق کنگو، شیعیان قادرند به زبان های دیگر، به ویژه زبان لینگالا صحبت کنند.

بیشتر شیعیان کنگو دوازده امامی و تنها تعداد یک یا دو درصد شیعه اسماعیلی اند، زیرا پیش از استقلال کنگو، عده ای از عمان آمدند و درباره این فرقه تبلیغ کردند. امروزه جمعیتی از شیعیان در شرق کنگو شیعیان قدیمی اند. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی رحمت الله علیه، گروه هایی از مسلمانان اهل تسنن نیز به مذهب شیعه گرویدند.

وضعیت سیاسی مسلمانان به ویژه شیعیان، در کنگو بسیار وخیم است، حتی یک شیعه هم پست سیاسی ندارد. در میان شیعه های کنگو، تعدادی روحانی دروس اسلامی، به ویژه معارف مربوط به تشیع را می خوانند، ولی سطح دانش آنها ناکافی است. روحانیان کنگو اعم از شیعه و سنی، به خاطر پوشیدن نوعی لباس عربی (خمیس)- نه عبا و قبای مرسوم در ایران- از سایر مردم متمایزند.

هم اکنون پنج تن از کنگو مشغول تحصیل علوم اسلامی در قم هستند که پس از اتمام تحصیلات به کشورهای دیگری غیر از کنگو برمی گردند و تنها یک یا دو نفر از آنها در کنگو هستند که این دو نیز از سوی هیچ شخص یا نهادی حمایت نمی شوند. تنها در کیتچاسا یک مدرسه علوم اسلامی به نام «دارالحوراء» درباره عاشورا به سخنرانی می پردازند و در ایام ماه رمضان و شب های قدر مراسم های مختلفی برگزار می شود.

روابط میان شیعه و سنی

پیشتر میان شیعیان و اهل سنت مشکلی وجود نداشت، اما چند سالی است که تحت تاثیر عربستان و سودان، با تغییر رفتار اهل سنت گاهی میان اهل سنت و شیعیان مشکلات حادی به وجود می آید. یک خانواده سنی به ندرت ممکن است دختر خود را به عقد یک پسر شیعه درآورد، اما در مورد ازدواج پسر سنی با دختر شیعه، مشکل چندانی وجود ندارد. به طور کلی بسیاری از شیعیان کنگو از «تقلید»، «مقلد» و «مرجع تقلید» آگاهی ندارند، اما شیعیان مهاجر اعم از لبنانی و هندی، بیشتر مقلد آیت الله سیستانی و علامه فضل الله هستند، بنابراین تنها این دو مرجع تقلیداند که تا حدی در کنگو دارای نفوذند.

شیعیان کنگو، اعم از کنگویی ها، پاکستانی ها، لبنانی ها و هندی ها جمهوری اسلامی ایران را مرکز اسلام، نه صرفا مخصوص شیعیان می دانند. در زمان حیات امام خمینی رحمت الله علیه، برخی از مردم تحت تاثیر شخصیت و سخنان ایشان، شیعه شدند، اما پس از رحلت امام شرایط فرق کرد. بعضی از مردم آگاهی از مراجع ندارند. حتی نمی دانند جانشین امام خمینی کیست. در کنگو تعداد زیادی با تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم انقلاب اسلامی ایران شیعه شده اند. ولی با این حال باید اذعان کرد این تاثیرات مختص چند سال گذشته بوده و امروز از نفوذ، تاثیر و پیامدها خبری نیست.

نظرات ارزشمند شما، ما را در بهبود کیفیت مطالب یاری خواهد کرد.

منبع: شیعه در آفریقا، تالیف سیداحمد سیدمرادی (با اندکی تصرف).

 

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

متن

شیعیان نامیبیا
شیعیان نامیبیا

نامیبیا کشوری در جنوب غرب آفریقا، از شمال به آنگولا، از شمال شرق به زامبیا و زیمبابوه، از شرق به بوتسوانا، از جنوب شرقی و جنوب به آفریقای جنوبی و از غرب به اقیانوس اطلس محدود است. این کشور ۸۲۴/۲۶۹ کیلومتر وسعت دارد و براساس برآورد ۲۰۰۹م. جمعیت آن ۲/۰۶۳/۰۰۰ نفر است. بیشتر جمعیت این […]

۲۴ مهر ۱۴۰۰
851
بیشتر بدانید
شیعیان آفریقای جنوبی
شیعیان آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی، جنوبی ترین کشور در قاره آفریقا، از شمال به کشورهای نامیبیا، بوتسوانا و زیمباوه، از شرق به موزامبیک و سوازیلند، از جنوب به اقیانوس هند و از غرب به اقیانوس اطلس محدود است. این کشور ۱/۲۱۹/۰۹۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و در قانون اساسی آن یازده زبان انگلیسی، زولو، آفریکانس و … به […]

۲۱ مهر ۱۴۰۰
3700
بیشتر بدانید
شیعیان کامرون
شیعیان کامرون

جمهوری کامرون در غرب آفریقا، از شمال و شمال غربی به نیجریه، از شمال شرقی به چاد، از شرق به آفریقای مرکزی، از جنوب به کنگوبرازاویل، گابن و گینه استوایی و از غرب به خلیج گینه در اقیانوس اطلس محدود می شود. جمعیت این کشور بنابر تخمین سازمان ملل متحد، در ۲۰۱۷م. حدود ۲۴/۰۵۳/۰۰۰ نفر […]

۱۹ مهر ۱۴۰۰
2284
بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − پنج =