پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

شیعیان کامبوج

0
(0)
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
980

شیعه و همدردی: عَن أبى إسماعیلَ قالَ: قُلْتُ لِأبى جَعْفَر علیه السلام: جُعِلْتُ فِداکَ إنَّ الشّیعَهَ عِنْدَنا کَثیرٌ. فَقالَ: فَهَلْ یَعْطِفُ الْغَنِىُّ عَلَى الْفَقرِ؟ وَهَلْ یَتَجاوَزُ الْمُحْسِنُ عَنِ المُسى ء وَیَتَواسَوْنَ؟ فَقُلْتُ: لا. فَقالَ علیه السلام: لَیْسَ هؤُلاءِ شیعَهً، الشّیعَهُ مَنْ یَفْعَلُ هذا.

ابواسماعیل مى‌گوید: به امام باقر علیه السلام گفتم: فدایت شوم! شیعیان، پیش ما زیادند. امام فرمود: آیا ثروتمند به نیازمند مهربانى مى‌کند؟ آیا نیکوکار از گنهکار مى‌گذرد؟ و آیا به هم کمک مالى مى‌کنند؟ (تا برابر هم شوند و عدالت برقرار باشد؟) گفتم: خیر. فرمود: اینها شیعه (حقیقى) نیستند. شیعه، کسى است که این طور عمل کند.

درباره کامبوج

پادشاهی کامبوج، کشوری در جنوب شرقی آسیا و پایتخت آن پنوم پن است. جمعیت این کشور، ۱۶ میلیون نفر و زبان رسمی آن خمر است که خط ویژه خود را دارد. کامبوج از نظر جغرافیایی، بخشی از شبه جزیره هندوچین به‌شمار می‌آید و با تایلند، لائوس و ویتنام هم مرز است.

کامبوج، به مدت ۱۰۰ سال تحت استعمار فرانسویان بود و سال ۱۹۵۳ به استقلال رسید. مذهب رسمی کامبوج، بودیسم است، اما دین اسلام پس از بودیسم، بیشترین پیرو را دارد. بنابر آمارهای سال ۲۰۰۹، حدود ۲۵۰ هزار نفر از مردم این کشور مسلمان و عمدتا از اقوام چام یا مالایی هستند….

دهکده ویهیر سامبو

… دهکده «ویهیر سامبو» در استان «خموم» کامبوج، محل زندگی اکثریت مسلمانی است که در گذشته همگی اهل سنت بوده،‌ اما امروز شماری از آنها به مذهب اهل بیت علیهم السلام گرویده‌اند.

… از اواخر دهه ۲۰۰۰ میلادی، افزایش تعداد شیعیان در ویهیر سامبو آغاز شد که بیشتر آنها پس از ورود یک مسلمان شیعه اهل فرانسه که در ایران تحصیل کرده بود، به‎‌تدریج به این مذهب پیوستند….

رنگ باختن اختلافات

عقاید بعضا متفاوت این دو گروه اسلامی در سایه تجربه‌های مشترک زندگی مردم که در اثر تراژدی‌ها و خشونت‌های تاریخ مدرن کامبوج ایجاد شده بود، رنگ باخت و جای خود را به دوستی و وحدت بیشتر داد. در گذشته حضور شیعیان ممکن بود، منجر به واکنش و یا دشمنی شود که نمونه آن در اندونزی و مالزی دیده می‌شود، اما در این روستای کامبوج چنین تنشی مجال بروز پیدا نکرد.

این روستا حدود ۲ هزار نفر جمعیت دارد که اکثریت آنها، یعنی در حدود ۳۴۰ خانواده اهل سنت و ۴۲ خانواده شیعه هستند. اکثرا کشاورز هستند و به تولید برنج، آرد و کائوچو اشتغال دارند.

«چی ونعت»، امام مسجد اهل سنت ویهیر سامبو، می‌گوید: گرچه مذاهب مسلمانان متفاوت است، اما ارتباط و تعامل میان آنها به‌ویژه در دو یا سه سال اخیر در حال بهبود است.

وی افزود: دهکده ما نسبت به دیگر دهکده‌ها و استان‌ها، شیعیان بیشتری دارد. در حقیقت فقط دهکده ما است که این تعداد شیعه دارد.

ونعت گفت: ما حتی در مراسم عروسی یکدیگر شرکت می‌کنیم، اما این محدود به مراسم‌های عروسی می‌شود و در مراسم‌های عبادیِ هم، حضور نداریم.

آغاز گرایش به تشیع

وی افزود: این خانواده‌های شیعه نیز در گذشته و تا پیش از آمدن «محمد زین» در سال ۲۰۱۰ سنی بودند. محمد زین که برای زندگی به فرانسه رفته بود، بعد از خشونت‌های دهه ۱۹۷۰ به ایران رفت و در آنجا در زمینه عقاید شیعی تحصیل کرد و به این مذهب گروید.

«سث مث»، رهبر ۴۰ ساله جمعیت شیعیان ویهیر سامبو، در حالیکه در جلوی آکادمی کودکان مسلمان نشسته، می‌گوید: گرچه ما ایدئولوژی‌های متفاوتی داریم، اما در صلح و آرامش در کنار هم زندگی می‌کنیم.

وی که مدت ۷ سال در ایران در زمینه تشیع تحصیل کرده، می‌افزاید: من در سال ۲۰۰۹ بورسیه تحصیل در یک دانشگاه ایرانی را به دست آوردم و در رشته مطالعات دینی تحصیل کردم. بعد از اینکه به اینجا بازگشتم، رهبر جمعیت شیعیان دهکده‌ام شدم.

تعالی اخلاقی

هنگامیکه از مث دلیل شیعه شدنش پرسیده شد، گفت: دلیل اصلی من این بود که تشیع به لحاظ اخلاقی در سطحی بالاتر و متعالی‌تر است.

وی افزود: من مذهب شیعه را پس از مطالعه و پژوهش در مورد آن، شناختم و به آن گرایش پیدا کردم، زیرا به‌نظر من تشیع در میان دیگر مذاهب اسلامی، متعالی‌تراست.

مث گفت: هنگامی‌که ما به تشیع گرویدیم، حتی ارتباط برقرار کردن با دیگران دشوار شده‌ بود، اما امروز این روابط به‌صورت مثبتی تغییر یافته است. حتی ما مدرسه‌ای برای کودکانمان ساخته‌ایم و به‌زودی مسجدی نیز خواهیم ساخت.

وی افزود: ما در اینجا سه داوطلب تدریس دینی داریم که همگی از سال ۲۰۱۰ در ایران تحصیل کرده‌اند. همه آنها مانند من ۷ سال در ایران مشغول مطالعات دینی بوده و از زمان بازگشت به تدریس به کودکان اشتغال دارند.

گرچه شیعیان و اهل سنت در روستای ویهیر سامبو در کامبوج با صلح و آرامش در کنار هم زندگی می‌کنند، ولی در دیگر نقاط جهان به‌ویژه خاورمیانه کشورهایی مانند عربستان سعودی و کشورهای حوزه  خلیج فارس که اکثریت سنی دارند، با این اقلیت دینی به مهربانی رفتار نمی‌کنند….

گزارش از: معصومه السادات حسینی

(با تصرف در متن)

منبع: ایکنا

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

شیعیان فنلاند
شیعیان فنلاند

شیـعه على علیه‏ السلام:  قالَ أمیرُالمُؤمِنینَ علیه السلام: شیعَتُنا هُمُ الْعارِفُونَ بِاللّه ِ، العامِلُونَ بِأَمْرِاللّه ِ، أهْلُ الْفَضائِلِ، النّاطِقُونَ بِالصَّوابِ، مَأکُولُهُمْ الْقُوتُ، وَ مَلْبَسُهُم الاِقْتِصادُ وَ مَشیُهُمُ التَّواضُعُ. امیرمومنان علیه السلام فرمودند: شیعیان ما، تنها عارفان به خدا و عمل کنندگان دستورات الهى، اهل فضیلت، سخن سرایان به مطالب درست، هستند. خوراک آنان، به اندازه […]

۱ تیر ۱۴۰۰
1353
بیشتر بدانید
مراکز عمده تجمع شیعیان فرانسه
مراکز عمده تجمع شیعیان فرانسه

لبنانی‌ها (الغدیر) … لبنان، پایگاه عمده فرانسه در منطقه خاورمیانه و پل ارتباطی آنان با جهان تشیع بوده است، گرچه آنان بیشتر با مارونی‌ها در ارتباط بوده‌اند. موج مهاجرت لبنانی‌ها در دهه‌های اخیر، پس از جنگ‌های داخلی لبنان بوده است… در سالیان اخیر این جماعت، محلی را در حومه شرقی پاریس (Montreuil) خریداری کرده و […]

۳۱ خرداد ۱۴۰۰
1619
بیشتر بدانید
شیعیان فرانسه
شیعیان فرانسه

شیعه ممتاز: عَنِ الإمامْ أبى عَبْدِاللّه علیه السلام قالَ: إنّا نُحِبُّ مِنْ شیعَتِنا مَنْ کانَ عاقِلاً، فَهِما، فَقیها، حَلیما، مُداریا، صَبُورا، صَدُوقا، وَفیّا. امام صادق علیه السلام فرمودند: ما، شیعه‌اى را که عاقل و فهیم و دانا و بردبار و مدارا کننده و شکیبا و راستگو و وفادار باشد، به یقین دوست داریم. درباره فرانسه فرانسه، کشوری […]

۳۰ خرداد ۱۴۰۰
1173
بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − هفت =