پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

شیعیان آفریقای جنوبی

0
(0)
۲۱ مهر ۱۴۰۰
3703

آفریقای جنوبی، جنوبی ترین کشور در قاره آفریقا، از شمال به کشورهای نامیبیا، بوتسوانا و زیمباوه، از شرق به موزامبیک و سوازیلند، از جنوب به اقیانوس هند و از غرب به اقیانوس اطلس محدود است. این کشور ۱/۲۱۹/۰۹۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و در قانون اساسی آن یازده زبان انگلیسی، زولو، آفریکانس و … به رسمیت شناخته شده است که در این میان زبان انگلیسی به عنوان زبان دانش و اقتصاد، کاربرد گسترده تری دارد. آفریقای جنوبی طبق سرشماری ۲۰۱۱م. ۵۱/۷۷۰/۵۶۰ نفر جمعیت دارد. مهم ترین ادیان در این کشور، مسیحیت (با ۸۱ درصد جمعیت)، اسلام (۱/۷ درصد) و سایر ادیان (۴ درصد) هستند و حدود ۱۵ درصد از مردم آفریقای جنوبی از دین خاصی پیروی نمی کنند. پایتخت آفریقای جنوبی شهر پورتوریا است.

تشیع در آفریقای جنوبی

محبت اهل بیت علیهم السلام و مراسم شیعی، سال ها پیش از تشیع وارد آفریقای جنوبی شد. مسلمانان هندی گرچه اهل سنت بودند، اما تحت تاثیر شیعیان در زادگاه خود به عزاداری محرم می پرداختند. پس از مهاجرت آنها به آفریقا مراسم محرم به عنوان مهم ترین گردهمایی آنان اهمیت بیشتری یافت. به طوری که بنابر اسناد باقی مانده، کارگران هندی به مناسبت ایام عزادای محرم سه روز مرخصی می گرفتند و در این مراسم شرکت می کردند.         

مراسم عزاداری محرم در آفریقای جنوبی با صدای طبل در خیابان ها همراه بود که همین مساله سبب بروز مشکلاتی بین عزاداران و پلیس می شد. هندی ها در ۱۸۸۶م. درخواستی به دولت ناتال ارائه کردند که در آن خواهان توقف اقدامات پلیس برای جلوگیری از برگزاری مراسم عاشورا در خیابان های این منطقه شدند که این سند از برگزاریی آشکار و باشکوه این مراسم حکایت دارد.

یکی دیگر از نکات جالب درباره عزاداری محرم در آفریقای جنوبی، برگزاری تعزیه در روز عاشورا بود که در روزنامه های آن زمان آفریقای جنوبی نیز بازتاب داشت. به این ترتیب سال ها پیش از ورود مذهب شیعه به آفریقای جنوبی، محبت اهل بیت علیهم السلام در قالب بزرگداشت یاد و خاطره سرور و سالار شهیدان، امام حسین علیه السلام در این کشور تجلی می یافت. گرچه گفته می شود پیشینه تشیع در آفریقای جنوبی به هفت قرن پیش بازمی گردد، ولی به تحقیق نخستین شیعیانی که قدم به خاک آفریقای جنوبی گذاشتند، تعداد انگشت شماری از خوجه های اثناعشری بودند که از تاریخ دقیق ورود و تعداد آنها نیز اطلاعات متقنی  در دست نیست.      

پیروزی انقلاب اسلامی تاثیر گسترده ای بر جامعه مسلمانان آفریقای جنوبی داشت. سازمان «جنبش جوانان مسلمان» یکی از مهم ترین و پیشروترین سازمان های اسلامی این کشور، به شدت تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران قرار گرفت، به طوری که نشریه «القلم» آنها سخنرانی های امام خمینی رحمت الله علیه را چاپ می کرد و روند پیروزی انقلاب اسلامی ایران را به دقت پیگیری می نمود.

تحت تاثیر پیام انسان ساز این انقلاب باشکوه، یک جنبش توده ای به نام «قبله» در ۱۹۸۱م. در کیپ تاون به راه افتاد و به تظاهرات گسترده ای علیه رژیم آپارتاید انجامید. این تاثیر گزاری گسترده خشم وهابیان را برانگیخت و تلاش گسترده ای را برای بدنام کردن انقلاب اسلامی ایران آغاز کردند. در پی آن وهابیان، خطیبانی به آفریقای جنوبی فرستادند تا علیه شیعیان تبلیغ کنند و در ۱۹۸۸م. جمعی از علمای وابسته به خود را وادار به صدور یک اعلامیه بر علیه آنچه «تهدید شیعیان» می خواندند، کردند.   

علی رغم اقدامات تبلیغی مخالفان، گرایش عاطفی مسلمانان آفریقای جنوبی به سرعت به گرایش مذهبی تبدیل شد و تشیع که پیش از انقلاب اسلامی هیچ بروزی در این کشور نداشت، به سرعت رشد کرد. بنیان گذار حرکت رسمی شیعیان در این کشور، اسماعیل جوبرت شاعر و ادیب مصری الاصل بود. او در ۱۹۷۹م. به تشیع گروید و با تاسیس گروه اسلامی الجهاد، به تبلیغ مذهب شیعه و جذب سیاه پوستان شهرک های حومه کیپ تاون پرداخت.

در ۱۹۹۰م. سید آفتاب حیدر رضوی، نخستین عالم شیعه از پاکستان وارد آفریقای جنوبی شد و با تاسیس بنیاد اهل بیت علیهم السلام در شهر کیپ تاون، اولین موسسه رسمی شیعیان در این کشور را بنیان گذاشت. سپس فعالیت های گسترده و منظم شیعیان همچون برگزاری اردوهای آموزش اسلامی و سمینارهایی در معرفی امام حسین علیه السلام که در دهه ۱۹۹۰م. آغاز شد، به انتشار معارف اهل بیت علیهم السلام در منطقه و گرایش بسیاری به تشیع انجامید.

میزان همکاری شیعیان خوجه مقیم آفریقای جنوبی با فدراسیون شیعیان خوجه آفریقا نیز توسعه یافت و برخی از کتاب های اسلامی به زبان های محلی در آفریقای جنوبی به چاپ رسید. علاوه بر اینها دو ایستگاه رادیویی نیز در منطقه به نشر فرهنگ اهل بیت علیهم السلام پرداختندو فدراسیون جهانی خوجه ها نیز کتاب های بسیاری را به زبان انگلیسی به آفریقای جنوبی ارسال داشت.

علاوه بر شیعیان مهاجر لبنانی، پاکستانی و هندی، شیعیان بومی نیز اقلیت کوچکی هستند که در سه دهه دخیر به این مذهب پیوسته اند. آمار دقیقی از شیعیان آفریقای جنوبی وجود ندارد، گرچه برخی از منابع تعداد شیعیان بومی را بین پانصد خانوار تا حدود ۷۳ هزار تن ذکر کرده اند.

پراکندگی شیعیان و مراکز آنان

شیعیان مهاجر و بومی در شهرهای مختلف آفریقای جنوبی حضور دارند و با مدیریت موسسات دینی به نشر تعالیم اهل بیت علیهم السلام می پردازند که در اینجا به برخی موارد آن اشاره می شود:

۱-ژوهانسبورگ: مهمترین موسسه شیعی این شهر «مرکز اسلامی باب العلم» است که متعلق به شیعیان پاکستانی تبار ژوهانسبورگ است و بیش از چهارصد عضو دارد. بیشتر آنان جوانان تاجرپیشه پاکستانی اند. موسسه مهم دیگر، «مرکز اسلامی برای آفریقا» است که در ۲۰۰۰م. توسط سید عبدالله حسینی از علمای مشهد با هدف تبلیغ تشیع تاسیس شد. فعالیت های این مرکز از بدو تاسیس تاکنون برگزاری مناسبت های اسلامی و برپایی مراسم و ادعیه مذهبی خاص شیعیان است.

۲-دوربان: توسعه و گسترش مذهب اهل بیت علیهم السلام در شهر دوربان از اواسط دهه ۱۹۰م. آغاز شد و با روی کار آمدن تعداد اندکی از مسلمانان اهل سنت به تشیع، این فعالیت ها کم کم افزایش یافت. در این دوران وهابیان به شدت علیه شیعیان فعالیت می کردند و افکار عمومی را علیه آنها تحریک می نمودند. در ۱۹۹۸م. مرکز فرهنگی امام حسین علیه السلام افتتاح گردید و با برگزاری کلاس های مذهبی، چاپ و توزیع بروشورها  و جزوات دینی و برگزاری مستمر مناسبت های شیعی، بسیاری از مسلمانان آفریقای جنوبی را جذب مکتب اهل بیت علیهم السلام کرد.

در ۲۰۰۰م. با کمک مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام، شیعیان خوجه اثناعشری و شیعیان بومی، مدرسه و مسجد این مرکز احداث شد و مدرسه جعفری برای آموزش کودکان نیز راه اندازی گردید.

۳-پرتوریا: شیعیان مراکز متعددی در این منطقه دارند. یکی از آنها حسینیه ابوالفضل العباس علیه السلام که با نظارت شیخ احمد قاسم اداره می شود. این حسینیه در شهر گارانکوا از ۱۹۸۷م. آغاز شد و این شهر از ۱۹۹۵م. به محور فعالیت شیعیان در اطراف پروتوریا تبدیل گردید.

۴-کرونستاد: این شهر در مرکز آفریقای جنوبی در استان فری استیت قرار دارد. در اواخر قرن دهه ۱۹۹۰م. بر اثر فعالیت مبلغان شیعه، تعدادی از مردم این شهر به مذهب شیعه مشرف شدند و در ۲۰۰۲م. مرکز اسلامی امام موسی کاظم علیه السلام به طور رسمی آغاز به کار کرد.  

نظرات ارزشمند شما، ما را در بهبود کیفیت مطالب یاری خواهد کرد.

منبع: شیعه در آفریقا، تالیف سیداحمد سیدمرادی (با اندکی تصرف).

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

متن

شیعیان نامیبیا
شیعیان نامیبیا

نامیبیا کشوری در جنوب غرب آفریقا، از شمال به آنگولا، از شمال شرق به زامبیا و زیمبابوه، از شرق به بوتسوانا، از جنوب شرقی و جنوب به آفریقای جنوبی و از غرب به اقیانوس اطلس محدود است. این کشور ۸۲۴/۲۶۹ کیلومتر وسعت دارد و براساس برآورد ۲۰۰۹م. جمعیت آن ۲/۰۶۳/۰۰۰ نفر است. بیشتر جمعیت این […]

۲۴ مهر ۱۴۰۰
892
بیشتر بدانید
شیعیان کامرون
شیعیان کامرون

جمهوری کامرون در غرب آفریقا، از شمال و شمال غربی به نیجریه، از شمال شرقی به چاد، از شرق به آفریقای مرکزی، از جنوب به کنگوبرازاویل، گابن و گینه استوایی و از غرب به خلیج گینه در اقیانوس اطلس محدود می شود. جمعیت این کشور بنابر تخمین سازمان ملل متحد، در ۲۰۱۷م. حدود ۲۴/۰۵۳/۰۰۰ نفر […]

۱۹ مهر ۱۴۰۰
2287
بیشتر بدانید
فرصت ها و آسیب های شیعیان کنگو
فرصت ها و آسیب های شیعیان کنگو

فرصت ها و آسیب هایی در کنگو برای شیعیان وجود دارد که در اینجا بدان اشاره می کنیم: ۱-توان اقتصادی شیعیان مهاجر یکی از نقاط قوت جامعه شیعیان کنگو است که می تواند در خدمت امور تبلیغی قرار گیرد. سخاوت، تدین و علاقه شیعیان ثروتمند همواره یکی از استوانه های بحث تبلیغ در این کشور […]

۱۸ مهر ۱۴۰۰
1154
بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =