پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

شیخ عبداللهی الناصر

0
(0)
۳۰ شهریور ۱۴۰۰
3235

رهبر شیعیان کنیا از تشیع خود می گوید:

او پیرمردی متین بود و کلماتی دلنشین بر لب داشت، از صدق سخن می گفت و کلماتش بر دل می نشست. او به شوق دیدن ما از کنیا به تانزانیا آمده بود، با این که می دانست ما به تانزانیا خواهیم رفت. او می گفت که چگونه با مکتب اهل بیت آشنا شده و چگونه آن را اعلام داشته و چگونه وارد فعالیت ترویج مکتب اهل بیت شده و تمام هم و غم خود را بر آن گذاشته است. می گفت: مدارک متقنی از نحوه ورود تشیع در شرق آفریقا در دست نداریم.

در قرن نوزده کمی وضعیت روشن تر است. شیعیان از ایران، بحرین و هند به منطقه آمدند. شیعیان باسواد بودند حتی بعضی از علمای تسنن در پیش آنان درس می خواندند. شیعیان حتی مساجدی برای اهل سنت ساختند، ولی خود بروز و ظهوری نداشتند، حتی قاضی القضات زنگبار شیعه بود، اما بعدها وهابی ها اسامی و آمار مربوط به شیعیان را از کتب حذف کردند. خوجه های هندی نیز به منطقه آمدند، ولی سرشان به کاسبی و تجارت خود مشغول بود و هیچگونه فعالیت تبلیغی نداشتند. آنان در سال ۱۹۶۴ فعالیت خود را آغاز کردند و بعدا بلال میشن را به ثبت رساندند. اما باز هم بیشتر با خود خوجه ها و خدمتکاران و مرتبطین خود سروکار داشتند و چون به صورت خنثی عمل می کردند هیچ  گاه وهابیت با آنان مشکلی نداشت.

انقلاب اسلامی که در ایران رخ داد، نام امام خمینی در همه جا نقل مجالس بود و نور انقلاب در همه جا درخشید. نشریات و مجلات نیز مطالبی را منتشر می کردند. بسیاری از مسلمانان فهمیدند که اسلام واقعی همان چیزی است که امام خمینی می گوید. آنها از امام خوششان می آمد نه به خاطر این که شیعه بود، نه، بلکه به دلیل این که یک مسلمان واقعی بود. وهابی ها به مشکل بزرگی برخورده بودند. می گفتند خمینی بت پرست است.

اهل مطالعه و تحقیق تعجب کردند و بیشتر کنجکاو شدند که واقعا امام چه اعتقاداتی دارد. آنها کتاب های اعتقادی را می خواندند که ببینند کفر امام خمینی در کجاست. در نتیجه دیدند که اسلام واقعی همین است که امام می گوید. بسیاری از مسلمانان آفریقایی توسط خود وهابی ها شیعه شدند، نه فعالیت شیعیان. تشیع را امام با گفتار و رفتار خود تبلیغ کرد. بزرگترین اسلحه وهابی ها این بود که می گفتند شیعیان به اسم تقیه دروغ می گویند، ولی وقتی اهل تحقیق مطالعه کردند، دیدند خود آنها دروغ می گویند. موجی به وجود آمد و بسیاری از مردم حتی علمای سنی به مکتب اهل بیت علیهم السلام گرایش پیدا کردند. وهابی ها به وحشت افتادند…

 او سپس در باره شیعه شدن خود سخن گفت که چگونه لطف الهی شامل حالش شده است. می گفت: من از ذکر اینهمه فضائل برای حضرت امیر علیه السلام تعجب می کردم که چگونه خلیفه اول نشد. هنوز فرق شیعه و سنی را نمی دانستم. استادی داشتم به اسم محمد الغزالی که از او پرسیدم. وقتی حرص مرا در یافتن واقعیت دید کتابی به من داد به اسم الغدیر. وقتی که آن را مطالعه کردم گویا که کلید حل مشکلات را پیدا کردم.

استادم متوجه شد و گفت تو شیعه شده ای، ولی بروز نده، چرا که جوان هستی. اگر درگیر این مسائل شوی، تو را از بین می برند. تا این که در روز حسین دی (روز اربعین که بسیاری از مردم ازدحام می کنند و به عزاداری می پردازند) از طرف آنها برای سخنرانی دعوت شدم و پذیرفتم. استادم وقتی متوجه شد دستانش را محکم به هم زد و گفت اشتباه کردی. حال که قول دادی اشکالی ندارد، ولی متن سخنرانیت را من تهیه می کنم.

یک ساعت قبل از سخنرانی پیش استادم رفتم و به من آموخت که چگونه سخن بگویم. طبق توصیه استاد سخن گفتم و از محفل بیرون رفتم. دشمنان که مترصد بودند تا آشوبی به پا کنند، گفتند که او چیزی نگفت. انتظار داشتند از مسائل اختلافی  سخن بگویم تا دستاویزی پیدا کنند و هجمه خود را آغاز کنند. استادم به من گفت صبر داشته باش، عجله نکن زمانی فرا برسد که طرفداران زیادی پیدا کنی.

مردم هم می دانستند که ما شیعه شده ایم، ولی تقیه می کردیم تا این که انقلاب در ایران پیروز شد و شکل قضیه به کلی به نفع تشیع تغییر کرد. قبل از این جریانات من در نوشتن قانون اساسی کنیا نیز نقشی داشتم و با رای مردم به پارلمان راه یافتم. در سال ۱۹۸۰ به صورت رسمی تشیع خود را اعلام کردم و بسیاری از فامیل و دیگر مسلمانان به ویژه جوانان گرایش پیدا کردند.

مناظرات زیادی با وهابی ها داشتم که نتایج خوبی به همراه داشت و موجب سرافکندگی آنان می گردید. الان هم وهابی ها قطعاتی از نوارهای ویدیو یا سی دی­ های مرا انتخاب می کنند و به تحلیل و نقد آن می پردازند. ۴۰۰ کاست ویدئویی و ۲۵۰۰ سی دی صوتی به زبان سواحیلی و انگلیسی دارم که به برملا کردن چهره واقعی وهابیت می پردازد و در تمام شرق آفریقا پخش شده است. آنها می پرسند چرا یک وقتی مسلمانان کتاب های سید قطب و ابوالاعلی المودودی را مطالعه می کردند، ولی حالا کتاب های شهید مطهری و بهشتی را می خوانند.

آقای عبداللهی الناصر در ضمن سخنانش از مسوولین نیز گلایه داشت، می گفت ما به خاطر عدم برنامه صحیح از تمام ظرفیت هایمان استفاده بهینه نمی کنیم. فقط از عملکرد مرحوم طالبی بیدهندی، رایزن فرهنگی که در حادثه رانندگی در کنیا فوت کرد، راضی بود و تعریف می کرد. می گفت مثلا در زمینه نشر مشکل داریم، پس از کلی مشکلات اجازه نشر می گیریم و فقط سه هزار نسخه چاپ می شود، در حالی که حدود ۲۰۰ میلون نفر در شرق آفریقا به زبان سواحیلی تکلم می کنند.

نظرات ارزشمند شما، ما را در بهبود کیفیت مطالب یاری خواهد کرد.

منبع: وبلاگ سیدمرادی

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

متن

شیعیان نامیبیا
شیعیان نامیبیا

نامیبیا کشوری در جنوب غرب آفریقا، از شمال به آنگولا، از شمال شرق به زامبیا و زیمبابوه، از شرق به بوتسوانا، از جنوب شرقی و جنوب به آفریقای جنوبی و از غرب به اقیانوس اطلس محدود است. این کشور ۸۲۴/۲۶۹ کیلومتر وسعت دارد و براساس برآورد ۲۰۰۹م. جمعیت آن ۲/۰۶۳/۰۰۰ نفر است. بیشتر جمعیت این […]

۲۴ مهر ۱۴۰۰
924
بیشتر بدانید
شیعیان آفریقای جنوبی
شیعیان آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی، جنوبی ترین کشور در قاره آفریقا، از شمال به کشورهای نامیبیا، بوتسوانا و زیمباوه، از شرق به موزامبیک و سوازیلند، از جنوب به اقیانوس هند و از غرب به اقیانوس اطلس محدود است. این کشور ۱/۲۱۹/۰۹۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و در قانون اساسی آن یازده زبان انگلیسی، زولو، آفریکانس و … به […]

۲۱ مهر ۱۴۰۰
3704
بیشتر بدانید
شیعیان کامرون
شیعیان کامرون

جمهوری کامرون در غرب آفریقا، از شمال و شمال غربی به نیجریه، از شمال شرقی به چاد، از شرق به آفریقای مرکزی، از جنوب به کنگوبرازاویل، گابن و گینه استوایی و از غرب به خلیج گینه در اقیانوس اطلس محدود می شود. جمعیت این کشور بنابر تخمین سازمان ملل متحد، در ۲۰۱۷م. حدود ۲۴/۰۵۳/۰۰۰ نفر […]

۱۹ مهر ۱۴۰۰
2288
بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =