پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

شهادت در کلام شهید مطهری

5
(1)
۲۰ شهریور ۱۴۰۰
1935

شهادت آرزوی اولیاء الله

در دو حالت است که مرگ برای اولیاء الله مطلوب است. حالت اول اینکه بدانند بعد از این اگر زنده بمانند کاری ندارند که انجام بدهند. دوم مساله شهادت است .

مرگ به صورت شهادت ، جمع ميان هردوست . از يک طرف ولی‏ الله از اين جهان به جهان ديگر منتقل شده و از طرف ديگر فرصت را از دست نداده است، چرا كه شهادت يعنی تبديل كردن عمر به‏ بهترين شكل عمل، يعنی به ‏صورت يک عمل و به ‏صورت يک تكليف و يک‏ مسووليت، عمر را به پايان رساندن، كه ديگر انسان نمی ‏تواند چنين فرض‏ كند و بگويد كه اگر من شهيد نشوم و در دنيا عمر كنم ممكن است كار بالاتری‏ انجام دهم، كار بالاتری نيست.

پيغمبراکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «فَوْقَ كُلِّ ذِی بِرٍّ بِرٌّ حَتَّى يُقْتَلَ الرَّجُلُ فِی سَبِيلِ اللَّهِ فَإِذَا قُتِلَ فِی سَبِيلِ اللَّهِ فَلَيْسَ فَوْقَهُ بِرٌّ؛ هر ذی ‏بری يعنی هر صاحب عمل نيكی، فوق عمل برش، بری‏ هست، مگر شهادت كه ديگر مافوق اين بر، بری نيست»۱، يعنی كسی‏ نمی‏ تواند بگويد من آرزوی شهادت در راه خدا را ندارم، برای اينكه‏ می‏ خواهم به جای شهادت كار بالاتری در اين دنيا انجام بدهم. پيغمبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود كار بالاتری وجود ندارد.

اين است كه در مقابل آرزوی مرگ به صورت‏ شهادت، ديگر خواستن طول عمر معنی ندارد و ما می ‏بينيم كه اولياء الله‏ هميشه مرگ به ‏صورت شهادت را آرزو می‏ كنند. آن جمله‏ ای كه علی عليه السلام‏ فرمود كه اگر هزار ضربت شمشير بر من وارد شود و شهيد شوم آن را بر مرگ‏ در بستر ترجيح می ‏دهم، معنايش همين است. آن كسانی كه اولياء الله واقعی هستند آن دنيا را به را بالعين دارند می‏ بينند و از آنچه پيش فرستاده‏ اند [ خشنودند ].

به‏ هر حال اين خود حقيقتی غيرقابل انكار است و فقط برای اولياء الله است‏ كه مرگ به صورت يک آرزوی واقعی درمی‏ آيد. مرگ به ‏صورت شهادت برای‏ اولياء الله، ديگر به صورت يک مرگ آرزويی غيرمشروط است كه هرگز با آن‏ مبارزه نمی‏ كنند . شهادت، هم انتقال از جهانی به جهان ديگر است و هم‏ خودش درجه است، خودش بالا رفتن است.۲

مَثَل شهید مَثَل شمع است

همه گروه های خدمتگزار ديگر مديون شهدا هستند ، ولی‏ شهدا مديون آنها نيستند يا كمتر مديون آنها هستند ، عالم در علم خود و فيلسوف در فلسفه خود و مخترع در اختراع خود و معلم اخلاق در تعليمات‏ اخلاقی خود نيازمند محيطی مساعد و آزادند تا خدمت خود را انجام دهند ولی‏ شهيد آن كسی است كه با فداكاری و از خود گذشتگی خود و با سوختن و خاكستر شدن خود محيط را برای ديگران مساعد می‏ كند.

مَثَل شهید مَثَل شمع است که خدمتش از نوع سوخته شدن و فانی شدن و پرتو افکندن است، تا دیگران در این پرتو که به بهای نیستی او تمام شده بنشینند و آسایش بیابند و کار خویش را انجام دهند. آری! شهدا شمع محفل بشریت اند؛ سوختند و محفل بشریت را روشن کردند. اگر این محفل تاریک می ماند هیچ دستگاهی نمی توانست کار خود را آغاز کند یا ادامه بدهد.۳

شهادت دو رکن دارد

شهادت دو رکن دارد: یکی اینکه در راه خدا و فی سبیل الله باشد، هدف مقدس باشد و انسان بخواهد جان خود را فدای هدف نماید. دیگر اینکه آگاهانه صورت گرفته باشد.

شهادت ، به حكم اينكه عملی آگاهانه و اختياری است و در راه هدفی‏ مقدس است و از هر گونه انگيزه خود گرايانه منزه و مبرا است، تحسين‏ انگيز و افتخار آميز است و عملی قهرمانانه تلقی می ‏شود. در ميان انواع‏ مرگ و ميرها تنها اين نوع از مرگ است كه از حيات و زندگی برتر و مقدس تر و عظيم تر و فخيم ‏تر است.۴

منابع

۱-بحارالانوار، ج۷۴ ص۶۰

۲-متفکر شهید مرتضی مطهری، آشنایی باقرآن ۷

۳-متفکر شهید مرتضی مطهری، قیام و انقلاب مهدی(ع)

۴-همان

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

متن

پیامبر اسلام در کلام اندیشمندان
پیامبر اسلام در کلام اندیشمندان

گوستاولوبون خاورپژوه فرانسوی: «عقل و خرد حضرت محمد بر همه مردمان می چربید و در اندیشه از همگان برتر بود. بیهوده سخن نمی گفت و همیشه به ذکر خدا مشغول بود. پیوسته با مردم، خوش رو و غالبا خاموش می نشست. خوی او نرم و اخلاقش نیکو بود. در نظر او بیگانه و نزدیک، نیرومند […]

۱۲ مهر ۱۴۰۰
1850
بیشتر بدانید
سخنان بزرگان درباره مولانا
سخنان بزرگان درباره مولانا

امام خمینی درباره مولانا می‌فرمایند : «کثیرى از ناس شعر مثوی را جبر مى‏ دانند و حال آن که مخالف با جبر است و علت آن این است که آقایان معناى جبر را نمى ‏دانند.  چنان که مرحوم حاجى ( مراد امام، حکیم ملا هادی سبزواری است ) نیز در شرح خود بر مثنوى نتوانسته […]

۸ مهر ۱۴۰۰
3867
بیشتر بدانید
دعا در کلام علامه حسن زاده آملی
دعا در کلام علامه حسن زاده آملی

دعا کلید عطا و و سیله قرب الی الله تعالی و مخ عبادت و حیات روح و روح حیات است. دعا کوبه باب رحمت رحیمیه و سبب فتوح برکات شرح صدر و نور و ضیای سر است. دعا موجب رسوخ ذکر الهی در دل و منزه نفس ازرین شواغل است. دعا توشه سالکان حرم کبریای […]

۷ مهر ۱۴۰۰
1658
بیشتر بدانید
2 دیدگاه برای "

شهادت در کلام شهید مطهری

" ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 12 =