پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

زیبایی ایمان

5
(1)
۹ دی ۱۴۰۰
6236
ایمان:

ایمان مفهومی کلیدی در میان مفاهیم دین است. انسان مؤمن با انسان مسلمان تفاوت هایی دارد که خداوند بارها در قرآن به آنها اشاره کرده است. انسان مؤمن به خدواند ایمان قلبی دارد و انسان مسلمان تسلیم امر خداوند است. ایمان یک ضرورت عقلانی و زیباست که انسان کمال گرا را ارضا و اغنا می کند، چرا که غایت و نهایت زیبایی ها است.

رابطه ی مادر با فرزندش زیباست و ایمان نیز به واسطه پشتوانه های اخلاقی و معنوی زیباست. شیطان از همین روش استفاده می کند و گناه را به چشم انسان زیبا جلوه می دهد و همین امر موجب می شود تا انسان رو به گناه آورد. انسان آگاه کسی است که هوس های دنیایی و زودگذر را از زیبایی های معنوی تشخیص دهد.

برای مثال اگر زیبایی نماز را درک کنیم حتما نمازی سراسر معنویت خواهیم خواند و به آن پایبند خواهیم بود.
یکی از گناهانی که انسان مسلمان به آن دچار می شود، عجب و غروری است که به خاطر داشتن ایمان بر او وارد می شود. زیبایی ایمان این غرور را نیز از بین می برد. انسان با ایمان به دلیل مقرب بودن، با مشکلات بسیاری در دنیا مواجه خواهد شد تا درجه ی ایمان او سنجیده شود.
این زیبایی در کربلا به خوبی به چشم می خورد. حضزت زینب (سلام الله علیها) نماد کامل یک زن با ایمان است که با وجود دیدن همه ی بلاها و رنج ها فرمود که من چیزی جز زیبایی ندیدم.۱

زیبایی ایمان:

روح با ایمان، آن روح است که به قدر امکان، خود را «آن چنان که هست» درک کرده و عوامل گردیدن خود را به «آن چه که باید» دریافته و برای تحقق بخشیدن به آن «گردیدن به آن چه که باید» فعال ترین عنصر روانی شخص با ایمان است. برای درک معنای زیبایی ایمان باید سه نوع ایمان را در نظر بگیریم:

نوع یکم – ایمان به تورم خود طبیعی و طواف به دور بت خویشتن. چون این ایمان، کفر به خدا و همه اصول و ارزش های انسانی است، هیچ نتیجه ای غیر از سقوط روح و تباهی موجودیت دربر ندارد.اصلا اطلاق ایمان به این وضع پلید روانی –بانظر به معنای ایمان که از یک مفهوم والای روحی باردار است – صحیح به نظر نمی رسد.

نوع دوم _ ایمان به هر حقیقتی که از جهان طبیعت سر بر آورد و در همین جهان سر فرو برد و نابود شود. اگرچه آن نوع حقایقی که برای متن همین حیات دنیوی مفید و با ارزش است، شایستگی یک نوع اعتقاد و ایمان را داشته باشد مانند آن اصول و قوانینی که تنظیم جریان خردمندانه همین حیات دنیوی را امکان پذیر می سازد مانند پسندیدن به خود آنچه که برای دیگران پسندیده می شد و نخواستن چیزی برای دیگران که برای خویشتن پسندیده نمی شود و هم چنین سایر اصولی که می تواند هم زیستی روبه عدالت اجتماعی را تامین نماید.

مسلما ایمان‌و اعتقاد به این گونه حقایق می تواند روح را از زشتی تورم خود طبیعی و طواف دور بت خویشتن نجات دهد و اعتدالی را در روح به وجود بیاورد که آماده زیبایی و جمال روحی شود، به شرط آن که انسان مومن به آن حقیقت، این واقعیت را کاملا بپذیرد که معرفت و عمل به آن حقایق به منزله  انتخاب و آماده کردن وسیله برای راهیابی به هدف اعلای حیات معقول است که از آغاز تاریخ آگاهی ها و تلاش های معرفتی و قرار گرفتن در مجرای تحولات مثبت، سوز و اشتیاق آن را در درون خود احساس کرده است.

نوع سوم _ ایمان به حیات معقول است که بدون پذیرش اصول بنیادین وجود انسان و جهانی که خود ، جزیی از آن و در آن زندگی می کند و از آن برتر می رود امکان پذیر نیست.

این اصول بنیادین در عین بدیهی و ضروری بودن، ساده و روشن نیز می باشند و به اضافه بداهت و ضرورت و سادگی و روشنایی که در این اصول وجود دارد پاسخ به سوالات بسیار اساسی و حیاتی که در فضای تاریخ بشری همراه کاروان انسانی در حرکتند وجود دارد، بدون پذیرش و اعتقاد به آن اصول بنیادین امکان ناپذیر است. ۲

۱.(سخنرانی. حجت الاسلام علیرضا پناهیان)

۲.(کتاب زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام . محمدتقی جعفری ،انتشارات نشر علامه جعفری)

نظرات ارزشمند شما، ما را در بهبود کیفیت مطالب یاری خواهد کرد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

متن

فلسفه اخلاق (۳)
فلسفه اخلاق (۳)

در مبحث فلسفه اخلاق (۲) و در تعریف مکاتب اخلاقی، دید گاه های مکاتب مختلف در مورد اخلاق و بطور مشخص در مورد فضیلت بیان گردید. در ادامه، تعریف دقیق تری از فضیلت از منظر همان مکاتب اخلاقی، مورد بررسی قرار می گیرد. بیان فضیلت از دیدگاه مکاتب اخلاقی: فضیلت از نظر لغوی به معنای […]

۶ دی ۱۴۰۰
7334
بیشتر بدانید
بایدها و نبایدهای فلسفه اسلامی
بایدها و نبایدهای فلسفه اسلامی

  بایدها و نبایدهای فلسفه اسلامی مبتنی بر اندیشه مقام معظم رهبری دامت برکاته نویسندگان: محمد رحمانی گورجی، دانشجوی دکترای حکمت متعالیه دانشگاه خوارزمی فاطمه مسجدی، دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه الزهرا سلام الله علیها چکیده: انقلاب اسلامی ایران به عنوان نقطه عطف تحولات فرهنگی و سیاسی در چهل سال گذشته، گامی […]

۲ دی ۱۴۰۰
4265
بیشتر بدانید
فلسفه اخلاق(۲)
فلسفه اخلاق(۲)

در میان نظام های اخلاقی که از طریق حکمای یونان باستان و یا فیلسوفان عصر رنسانس مطرح شده است، چهار نظام اخلاقی قابل بحث و بررسی است. هر یک به گونه ای پرده از چهره واقع برداشته و به نوعی ماهیت اخلاق و فعل اخلاقی را بیان کرده اند. این چهار نظام عبارتند از: ۱-اخلاق […]

۲۸ آذر ۱۴۰۰
1298
بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 + 19 =