پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

روز جهانی کودک

0
(0)
۱۷ مهر ۱۴۰۰
1651

پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله می فرمایند :

«عَرامَةُ الصَّبِىِّ فى صِغَرِهِ زيادَةٌ فى عَقلِهِ فى كِبَرِهِ؛ بازى گوشى كودک در خردسالى اش مايه فزونى عقل در بزرگسالى اوست». {نهج الفصاحه، ص ۵۶۴، ح ۱۹۴}

یکی از راه‌های شخصیت دادن به کودکان، بازی کردن والدین با آنهاست. این کار اندکی از وقت والدین را می‌گیرد، ولی آثار بسیار نیکویی دارد. بازی با کودک می‌تواند به شکل محبت کردن و شعر خواندن برای او باشد.

کودکان، برکت زندگی و سرمایه‌های آینده جامعه به شمار می‌آیند. آنان برای رشد و بالندگی خود، نیازها و در مفهوم دقیق‌تر حقوقی دارند که باید به درستی به آن پرداخت.

با توجه به نقش بی‌بدیل خانواده در بالندگی شخصیت کودک، پیش از همه، خانواده و سپس جامعه باید این حقوق را به خوبی بشناسند و خود را مکلف به پاس داشت آن بدانند.

روز جهانی کودک بهانه‌ای برای ورود به جهان کودکان است؛ برای ورود به اين جهان بايد آگاهی‌های خود را فراموش کنيم و با ناآگاهی‌های کودکانمان همراه شويم.

پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک:

پیمان‌نامه حقوق کودک یک کنوانسیون بین‌المللی است که حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کودکان را بیان می‌کند.

دولت‌هایی که این معاهده را امضا کرده‌اند موظف به اجرای آن هستند و شکایت‌های راجع به آن به کمیته حقوق کودک ملل متحد تسلیم می‌شود.

این کنوانسیون در۲۰ نوامبر۱۹۸۹م مورد پذیرش مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار گرفت و از۲سپتامبر۱۹۹۰ م (سی روز پس از تودیع بیستمین سند تصویب یا الحاق) لازم‌الاجرا شده‌است.

تاکنون۱۹۳ کشور (تمام اعضای ملل متحد به جز ایالات متحده آمریکا و سومالی) این سند را امضا کرده‌اند و در ۱۴۰ کشور اجرا می‌شود و به این ترتیب مقبول‌ترین سند حقوق بشر در تاریخ می‌باشد.

محتوای پیمان‌نامه حقوق کودک:

کودک بر اساس ماده یک پیمان‌نامه حقوق کودک به هر انسان کمتر از ۱۸ سال گفته می‌شود.

مگر آن که قانون قابل اعمال در مورد کودک سن قانونی کمتری را تعیین کرده باشد.

این کنوانسیون شامل ۵۴ ماده و دو پروتکل اختیاری بوده که چهار اصول پایه‌ای آن را جهت می‌دهد :

– هیچ کودکی نباید از تبعیض رنج ببرد .
– زمانی‌که در رابطه با کودکان تصمیم‌گیری می‌شود، باید منافع عالیه آنان در راس قرار گیرد.
– کودکان حق حیات داشته و باید رشد کنند .
– کودکان حق دارند آزادانه عقاید و نظرات خود را ابراز کنند و این نظرات در تمامی اموری که به آنها مربوط می‌شود، باید مورد توجه قرار گیرد.

دولت جمهوری اسلامی ایران نیز در سال ۱۳۷۲ه.ش به این پیمان نامه پیوست، البته با این شرط که هر گاه مفاد پیمان نامه درهر مورد و در هر زمان با قوانین داخلی ایران و موازین شرع تعارض پیدا کند، دولت ایران ملزم به رعایت آن نباشد.

در آموزه‌های آسمانی اسلام نیز بیشترین مسئولیت در قبال کودک، بر دوش والدین است که به آن «حق الوَلَدِ عَلَی الوالِد» می‌گویند ؛ چرا كه کودک، برکت خانه و نعمت و حسنه‌ای است که خداوند به پدر و مادر ارزانی کرده است.

ازاین‌ رو، قدروجایگاه آن را باید بدانیم و به وظایف خود در برخورد با این نعمت الهی عمل کنیم درغیر این صورت، عاق فرزندان خواهیم بود.

همه کودکان از دختر و پسر، حقوق و مزایای معینی دارند وهمگان از اِعمال هرگونه خشونت و بی‌رحمی درحق آنان باز داشته شده‌اند.

این در حالی است که پیش از اسلام، میان اعراب و دیگر اقوام، کودکان در وضع نامناسبی قرار داشتند و از کمترین حقوق عادی نیز بهره‌مند نبودند.

آنان با هربهانه کوچکی از جمله رهایی از فقرو هزینه زندگی ، آنها را از میان بر می‌داشتند. در این میان، شرایط دختران بسیار دردناک‌تر بود. بزرگان عرب و افراد سرشناس، داشتن دختر را برای خود ننگ وعار می‌دانستند.

اسلام با آمدن خود، در قالب تعبیرهای زیبا در این مورد، نه تنها مردم را از آن عادت‌های زشت باز داشت، بلكه ارزش کودکان را در جامعه افزایش داد و از پدران و مادران خواست که به بهانه‌های واهی فرزندان خود را نکشند و با آنها دل‌سوز باشند.

نكته قابل توجه اين است كه  این حمایت ها از حقوق کودکان، زمانی مطرح شد که هیچ نهاد، سازمان یا کنوانسیون بین‌المللی برای دفاع از حقوق کودکان وجود نداشته است و اسلام با در نظر گرفتن همه نیازهای اولیه جسمی، روحی و روانی کودکان و دفاع از آنان، زمینه را برای رشد و پیشرفت كودكان در همه جوانب فراهم آورده است.

حقوق کودک در اسلام :
حق کودک قبل از تولد :

۱- انتخاب مادر شایسته.

۲- انتخاب پدر شایسته.

۳- حق حیات جنین.

۴- نفقه جنین.

حق کودک بعد از تولد :

۱- انتخاب نام نیکو.

۲- تامین خوراک و تغذیه مناسب.

۳- حق تحصیل.

۴ – حق تفریح و بازی.

۵ – احترام گذاشتن.

۶ – پرهیز از اعمال خشونت جسمی و روحی .

۷- رعایت تساوی بین کودکان.

۸- تعلیم و تربیت.

۹- آموزش .

۱۰- محبت.

۱۱- گذشت و خطا پوشی در رفتار کودک.

۱۲- رفق و مدارا.

۱۳- برآورده نمودن احتیاجات آنان.

۱۴- عفو.

۱۵- ازدواج.

۱۶- ارث.

جهت مطالعه بیشتر رجوع شود به:

حقوق کودک در اسلام به زبان ساده اثر پژمان چراغی و معین رحمانی فر.

حقوق کودک، غلام رضا پیوندی.

نظرات ارزشمند شما، ما را در بهبود کیفیت مطالب یاری خواهد کرد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

متن

شهادت پنجمین شهید محراب
شهادت پنجمین شهید محراب

ولادت: آیت الله عطاالله اشرفی اصفهانی در سال ۱۲۸۱ ه.ش در شهرستان خمینی شهر استان اصفهان در خانواده ای روحانی متولد شدند . تحصیلات: تحصیلات ابتدایی مقدماتی را در خمینی شهر گذراندند و در۱۲ سالگی جهت ادامه تحصیل راهی اصفهان شدند و طی حدود ده سال از کلاس درس چهره‌هایی چون آیت الله سیدمهدی درچه […]

۲۳ مهر ۱۴۰۰
258
بیشتر بدانید
هفته سلامت روان(۱)
هفته سلامت روان(۱)

سلامت روانی افراد جامعه مانند سلامت جسمی آنان بسیار اهمیت دارد. سلامت روان مطابق با تعریف ارائه شده در کتاب های روانشناسی سلامت روان به حالتی اشاره دارد که فرد در برابراضطراب، افسردگی و دیگراختلالات روانی مصون بوده و احساس رضایت و نشاط کامل داشته باشد. سازمان بهداشت جهانی سلامت روانی را چنین معنا کرده […]

۲۰ مهر ۱۴۰۰
2278
بیشتر بدانید
سلامت روان از دیدگاه اسلام
سلامت روان از دیدگاه اسلام

يکی از مسائل مهم در زندگی بشر، سلامت روان و شناخت شيوه دستيابی به آن است . جوامع بشری پس از پيشرفت در تکنولوژی مادی و جدا شدن از انديشه‌های عميق دينی، در زمينه مسائل روانی، مشکلات فراوانی را تجربه می‌کنند.سلامت روان، در روانشناسی ازديدگاه‌های مختلف اين دانش مطرح شده است. اين ديدگاه‌ها عموما انسان […]

۱۹ مهر ۱۴۰۰
419
بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =