پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

حکم چت کردن

0
(0)
۲۱ آبان ۱۳۹۹
824

امام صادق علیه السلام می  فرمایند: « إِنَّ الْمُؤْمِنَ فِي‏ زَمَانِ‏ الْقَائِمِ‏ وَ هُوَ بِالْمَشْرِقِ لَيَرَى أَخَاهُ الَّذِي فِي الْمَغْرِبِ وَ كَذَا الَّذِي فِي الْمَغْرِبِ يَرَى أَخَاهُ الَّذِي فِي الْمَشْرِقِ.

در زمان حضرت قائم عجل الله وفرجه الشریف اگر مومنی در مشرق باشد ، برادر خود را در مغرب مشاهده خواهد نمود و هم چنین اگر در مغرب باشد ، برادر خود را در مشرق خواهد دید » . { بحار الانوار ، ج۵۲ ، ص ۳۹۱ }

سوال —> حکم چت کردن چیست ؟

آیت الله العظمی خامنه ای :

با توجه به مفاسدی که غالباً بر آن مترتب است ، جایز نیست  .

آیت الله العظمی بهجت :

با توجه به این که ارتباط دختر و پسر نامحرم ، بدون ضرورت چه از طریق تلفن و موبایل باشد یا از طریق شبکه اینترنت و چت و چه از راه های دیگر باشد ، غالبا منشأ فساد است جایز نیست و اگر صحبت ها تحریک کننده باشد ، حرام است . تجربه های مکرر نشان داده که رابطه های دختران و پسران ، دام های شیطان است و پیامدهای منفی هم دارد . هم چنین صحبت کردن های غیرضروری با نامحرم از مناسب ترین جایگاه های نفوذ شیطان است . ممکن است ناخودآگاه انسان را به روابط غیراخلاقی سوق می دهد .

البته اگر برای ارتباط و صحبت کردن با نامحرم ضرورتی در بین باشد ، مانند : سؤال کردن مسائل شرعی از نامحرم و امثال این مورد، و قصد لذت و شهوت هم در بین نباشد و مفسده هم نداشته باشد، اشکال ندارد ؛ ولی به شرط آن که این نوع ارتباط نیز دوام دار نباشد .

آیت الله  العظمی مکارم شیرازی :

چت کردن اشکال ندارد ؛ مگر این که این کار باعث ایجاد مفسده و ارتکاب گناه شود که در این صورت چت کردن اشکال دارد .

آیت الله العظمی فاضل  لنکرانی :

چت کردن فی نفسه اشکالی ندارد ولی ارتباط با نامحرم اگر با قصد شهوت و یا ترس افتادن به حرام باشد و یا باعث مفسده شود جایز نبوده و حرام است ، در غیر این صورت اشکال ندارد . البته در این زمینه باید بدانید که بسیار بعید است دو جوان بتوانند از شهوت یا ریبه به دور بوده یا به دور بمانند .

آیت الله العظمی  سیستانی :

ارتباط زن و مرد نامحرم از راه ارسال ﭘیام های نوشتاری و یا ﮔفتاری جایز نیست مگر به همان مقدار که به طور مستقیم جایز است . شایسته نیست زن طوری رفتار کند که شک و شبهه شوهر را برانگیزد و هم چنین است حکم فرزندان نسبت به پدر و مادر، بلکه در بعضی از موارد این کار حرام است ، مانند این که رفتار زن به طوری شبهه انگیز باشد که از نظر عقلا با رعایت حقوق شوهر، منافات داشته باشد ، یا رفتار فرزند موجب اذیت پدر و یا مادر از جهت شفقت و دلسوزی برای فرزند باشد .

اگر رفع مشکل متوقف بر اطلاع شوهر یا پدر و یا مادر از محتوای ﭘیام‎های ارسالی و دریافتی باشد در صورتی که محذوری در پی نداشته باشد، متعیّن است  .

آیت الله العظمی مظاهری :

ارتباط بین دختر و پسر در کلاس و چت و یا به صورت تلفنی اگر در حد رد و بدل کردن صحبت های معمولی و علمی باشد و باعث ایجاد مفسده و به گناه افتادن طرفین نشو د، اشکال ندارد ولی دوستی صمیمی که معمولا باعث ایجاد مفسده می شود جایز نیست .

منبع :

استفتائات مراجع عظام : خامنه ای ، بهجت ، سیستانی ، مکارم شیرازی ، فاضل لنکرانی .

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

متن

حکم مصرف قلیان و سیگار
حکم مصرف قلیان و سیگار

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: « اَ ضَرَرَ وَلاَ ضِرَارَ ؛ ضرر و زيان رساندن به خود و ديگران ممنوع و حرام است». {بحارالأنوار، ج ۲، ص ۲۷۶} امام رضا عليه ‏السلام می فرمایند:«كُلُّ نافِعٍ مُقوٍّ لِلجِسمٍ فيهِ قُوَّةٌ لِلبَدَنِ فَحَلالٌ و كُلُّ مُضِرٍّ يَذهَبُ بِالقُوّةِ أو قاتِلٌ فَحَرامٌ؛ هر چيز […]

۱۶ آذر ۱۴۰۰
1125
بیشتر بدانید
حکم بیت کوین
حکم بیت کوین

قالَ الامام عَلِىٌّ عليه السلام: «يا مَعْشَرَ التُّجّارِ ، اَلْفِقْهُ ثُمَّ الْمَتْجَرُ اَلْفِقْهُ ثُمَّ الْمَتْجرُ ، اَلْفِقْهُ ثُمَّ الْمَتْجَرُ ؛ اى بازرگانا ، اول فقاهت (دين شناسى  سپس تجارت، اول فقاهت سپس تجارت، اول فقاهت سپس تجارت». {میزان الحکمه، ج ۱، ص۵۲۰}  بیت کوین چیست؟ پول‌های دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم به عنوان «پول‌های […]

۱۵ آذر ۱۴۰۰
1254
بیشتر بدانید
حکم شرعی باینری آپشن و فارکس
حکم شرعی باینری آپشن و فارکس

پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله می فرمایند: «حَلالی حلالٌ اِلی یَومِ القیامَةِ و حرامی حرامٌ اِلی یومِ القیامةِ ؛ (احكام) حلال من تا قیامت حلال و (احكام) حرام من تا قیامت حرام است». {سفینه ، ج ١، ص ٢٩٩} حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «سوَفَ یأتیكَ ما قُدِّرَ لَك فَخَفِّضِ المُکْتَسب […]

۱۴ آذر ۱۴۰۰
3751
بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 8 =