پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

حکم مصرف قلیان و سیگار

0
(0)
۱۶ آذر ۱۴۰۰
2984

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: « اَ ضَرَرَ وَلاَ ضِرَارَ ؛ ضرر و زيان رساندن به خود و ديگران ممنوع و حرام است». {بحارالأنوار، ج ۲، ص ۲۷۶}
امام رضا عليه ‏السلام می فرمایند:«كُلُّ نافِعٍ مُقوٍّ لِلجِسمٍ فيهِ قُوَّةٌ لِلبَدَنِ فَحَلالٌ و كُلُّ مُضِرٍّ يَذهَبُ بِالقُوّةِ أو قاتِلٌ فَحَرامٌ؛ هر چيز سودمند و نيروزا براى جسم كه موجب تقويت بدن مى‌شود، حلال است، و هر چيز زيان‏ آور كه نيروى آدمى را مى‏ گيرد، يا كشنده است، حرام است». {فقه الرّضا، ص ۲۵۴ 

سوال: مصرف دخانیات چه حکمی دارد؟

امام خمینی :

حرام نیست ولی بهتر است نکشد.

آیت ‌الله العظمی خامنه‌ای:

حکم با اختلاف مراتب ضررى که بر استعمال دخانیات مترتب مى‌‏شود، متفاوت مى‌گردد و به طور کلى استعمال دخانیات اگر به مقدارى باشد که موجب ضرر قابل ملاحظه‏‌اى براى بدن باشد‌، جایز نیست.

و اگر شخص مى‏‌داند که با شروع آن به این مرحله مى‌‏رسد نیز جایز نیست.

آیت ‌الله العظمی سیستانی :

سوال: حکم استعمال دخانیات مانند قلیان و سیگار چیست؟

اگر کشیدن سیگار و تنباکو – هرچند در آینده – ضرر مهمی به او می‌رساند، خواه آن ضرر مهم حتمی باشد و یا احتمالی ، که از آن نزد عقلاء ترس حاصل می شود ، کشیدن آن حرام است، و اما با ایمن بودن از ضرر مهم هرچند از این جهت که در کشیدن آن زیاده روی نکند اشکال ندارد.

سوال: توصیه های پزشکی می گوید سیگار کشیدن عامل اصلی بیماری های قلبی و سرطان است و گاهی هم سبب کوتاهی عمر می شود پس حکم سیگار کشیدن بالنسبه به اشخاص ذیل چیست؟

۱ـ کسی که تازه شروع کرده است. 

۲ـ به سیگار کشیدن معتاد شده است.

۳ـ در کنار کسی نشسته ایم که او سیگار می‌کشد و پزشکان می‌گویند آن کس که در کنار شخص سیگاری می نشیند ضرری قابل توجه، به او می رسد.

۱- کشیدن سیگار اگر موجب ضرر و زیان می شود هر چند در آینده و اعم از این که آن ضرر معلوم باشد ویا گمان ضرر وجود داشته باشد طوری عقلا بر سلامت شخص بیمناک باشند ، حرام است. و اما اگر ایمن از ضرر و زیان شدید باشد هر چند بدین جهت که کمتر می‌کشد ، مانعی ندارد.

۲ـ اگر ادامه کشیدن سیگار ضرر شدیدی می‌آورد باید دست بردارد مگر آن که ترک سیگار موجب ضرر دیگری شود مثل ضرر حاصل از سیگار کشیدن و یا سخت‌تر از آن و یا این که ترک سیگار برای او حرجی باشد طوری که عادتا تحمل ناپذیر است.

۳ـ چنین شخصی همانند شخص مبتدی است، و جواب بخش اول شامل حال او هم می شود.

آیت ‌الله العظمی  مکارم شیرازی :

سوال : کشیدن سیگار براى افراد مبتدى ، و استمرار آن براى افراد معتاد، اعمّ از این که ترک آن به آسانى ممکن باشد یا نباشد ، چه حکمى دارد؟

کشیدن سیگار و انواع دخانیات، حرام است و با توجه به این که ترک آن براى همه معتادان ممکن است، حالت اضطرار معمولا در آن تصور نمى شود؛ مگر به دستور خاص طبیب آگاه، و فرقى بین افراد مبتدى و معتاد نیست.

آیت ‌الله العظمی صافی گلپایگانی :

خوردن چیزى که براى عقل انسان یا سلامتى او ضرر دارد حرام است، ولى اگر ضرر موقّت یا کم باشد که عقلاء اعتنا نکنند ، حرام نیست .

سوال: استعمال سیگار و قلیان در حال روزه چه حکمی دارد؟

آیت الله العظمی سیستانی :                                                                                                                 

 احتیاط واجب آن است که روزه دار دود سیگار و تنباکو و مانند اینها را هم به حلق نرساند.

سوال: آیا کسی که معتاد به سیگار یا تریاک باشد و در ماه مبارک فقط در صورتی می تواند روزه بگیرد که  سیگار یا تریاک مصرف نماید آیا می تواند روزه بگیرد یا خیر؟                                                                                       

بنابراحتیاط واجب باید امساک کند.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی :

بنابر احتیاط واجب، روزه‌دار نباید دود سیگار یا قلیان را به حلق برساند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی :

لازم است تمام افراد از کشیدن سیگار و استعمال هر گونه دخانیات در هر حال پرهیز کنند به علاوه سبب باطل شدن روزه مى شود بنابر احتیاط واجب و اگر عمدا انجام دهند احتیاط واجب قضای روزه است و کفاره عمد دارد.

سوال: من يه مغازه براي فروش سيگار و تنباکو باز بکنم آیا اشکال دارد؟

آیات عظام خامنه ای ؛ سیستانی :

چنین شغلی اگر خلاف قانون نباشد و استعمال آن هم ضرر قابل توجه ای نداشته باشد اشکالی ندارد.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی :

اشتغال به چنین شغلی جایز نمی باشد.

سوات: آیا خرید و فروش سیگار اشکالی دارد؟

آیت الله العظمی خامنه ای :

این گونه امور تابع قوانین و مقررات مربوطه مى‌باشد و اگر منع قانونى درمیان نباشد، مانعى ندارد.

آیت الله العظمی سیستانی :

فی نفسه اشکال ندارد.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

جایز نیست.

در پایان باید گفت که دین اسلام بر حفظ نفس ، دارایی ، آبرو انسان تأکید بسیاری کرده و همه پزشکان و علما دینی به طور متفق اذعان دارند که دخانیات به همه اینها خدشه وارد می‌کند و جز از دست دادن سلامتی ، جایگاه اجتماعی و مال افراد هیچ ارمغانی برای آنها به دنبال ندارد. 

منبع :

استفتائات مراجع عظام : خامنه ای ، سیستانی ، مکارم شیرازی ، صافی گلپایگانی.

نظرات ارزشمند شما، ما را در بهبود کیفیت مطالب یاری خواهد کرد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

متن

حکم شستن با بخار شور
حکم شستن با بخار شور

حکم شستن با بخار شور: امام صادق علیه السلام می فرمایند: «الماءُ يُطَهِّرُ و لا يُطَهَّرُ؛ آب پاك مى كند ولى [ اگر نجس شود ] چيزى آن را پاك نمى كند». {من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۵، ح۲} آیت الله العظمی خامنه ای: سوال : آیا شستن به روش بخارشوی نجاست را از بین می‌برد؟ […]

۱۶ دی ۱۴۰۰
30487
بیشتر بدانید
حکم غسل جنابت در حال حیض
حکم غسل جنابت در حال حیض

حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «لا يَنامُ المُسلمُ وهُو جُنُبٌ، ولايَنامُ إلّا علی طَهورٍ، فإنْ لَم يَجِدِ الماءَ فلْيَتيمَّمْ بالصَّعيدِ؛ مسلمان، در حال جنابت نمی خوابد و جز با طهارت به بستر خواب نمی رود. پس اگر آب نیافت، باید با خاك تیمّم كند». {وسائل الشیعه، ج۱، ص۵۰۱، ح۳} حکم غسل جنابت در حال […]

۱۵ دی ۱۴۰۰
4927
بیشتر بدانید
کرایه دادن بلندگو به گروههای مطرب
کرایه دادن بلندگو به گروههای مطرب

پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم می‌فرمایند: «إنَّ أَطیَبَ ما أَكَلَ الرَّجُلُ مِن كَسِبِهِ وَ إنَّ وَلدَهُ مِن كَسِبه ؛ پاکیزه‌ترین خوراک انسان از راه درآمد و کسب (حلال) او است و بداند که نسل و اولاد او نیز نتیجة همین کار و کسب او خواهند بود». (شهاب‌الاخبار، ص ٣٦٠)  سوال: کرایه دادن […]

۱۴ دی ۱۴۰۰
4280
بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + پانزده =