پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

حکم سقط جنین

5
(1)
۸ آذر ۱۴۰۰
2376

«عن إسحاقَ بنِ عمّار: قلتُ لأبی الحَسنِ علیه السلام: «اَلمرأهُ تخافُ الحَبَلَ فتَشربُ الدّواءَ فتُلقی ما فی بَطنِها؟ فقالَ: لا، فقلتُ: إنّما هُو نُطفَهٌ، قال: إنّ أوَّلَ ما یُخلَقُ نُطفَهٌ ؛ اسحاق بن عمار می گوید: به امام کاظم علیه السلام عرض کردم: زنی از ترس حاملگی، برای سقط جنین خود دارو می خورد.

حضرت فرمودند: جایز نیست. عرض کردم: هنوز در مرحله نطفه است  فرمودند: نخستین چیزی که آفریده می شود نطفه است». {وسائل الشیعه، ج ۱۹، ابواب قصاص النفس، باب ۷}

براساس ماده ۷۱۶ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ دیه سقط جنین به این ترتیب می باشد:

«نطفه ای که در رحم مستقر شده است، دو صدم دیه کامل؛

علقه که در آن جنین به صورت خون بسته در می آید چهار صدم دیه کامل؛

مضغه که در آن جنین به صورت توده گوشتی در می آید شش صدم دیه کامل؛ عظام که در آن جنین به صورت استخوان در آمده اما هنوز گوشت روئیده نشده است هشت صدم دیه کامل؛

جنینی که گوشت و استخوان بندی آن تمام شده ولی روح در آن دمیده نشده است یک دهم دیه کامل و دیه جنینی که که روح در آن دمیده شده است اگر پسر باشد، دیه کامل و اگر دختر باشد نصف آن و اگر مشتبه باشد سه چهارم دیه کامل».

آیت الله العظمی امام خمینی :

ختم بارداری به دلایل اقتصادی، حتی اگر خانواده در شرایط دشوار مالی قرار بگیرند، و یا به علت سن مادر و یا کثرت فرزندان مجاز نیست. حتی اگر مادر دچار اختلال روانی نیز باشد سقط جنین برای او مجاز نیست.

آیت الله العظمی خامنه ای:

سقط جنین شرعا حرام است و در هیچ حالتی جایز نبوده و توبه جدی از آن لازم است و باید دیه سقط جنین پرداخت شود که ‏اگر علقه باشد دیه آن چهل دینار است و اگر مضغه باشد شصت دینار است و اگر استخوان بدون گوشت باشد هشتاد ‏دینار است و دیه به وارث جنین با رعایت طبقات ارث پرداخت می‏ شود ولی وارثی که مباشر سقط جنین بوده از آن، سهمی ‏ندارد.‏ دینار شرعی معادل سکه طلا به وزن یک مثقال شرعی (۶ /۳ گرم) می باشد و قیمت آن را می توان از بازار بدست آورد.

سقط جنین در هر شرایطی حرام است، مگر آن که استمرار حاملگی برای حیات مادر خطرناک باشد که در این صورت سقط جنین قبل از ولوج روح اشکال ندارد، ولی بعد از دمیدن روح جایز نیست، حتی اگر ادامه حاملگی برای حیات مادر خطرناک باشد، مگر آن که استمرار بارداری، حیات مادر و جنین هر دو را تهدید کند و نجات زندگی طفل به هیچ وجه ممکن نباشد، ولی نجات زندگی مادر به تنهایی با سقط جنین امکان داشته باشد.

سوال: آیا از بین بردن نطفه ی منعقد شده ای که در رحم مستقر شده، قبل رسیدن به مرحله ی علقه که تقریبا چهل روز طول می کشد، جایز است؟

از بین بردن نطفه بعد از استقرار آن در رحم و همچنین سقط جنین در هیچ یک از مراحل بعدی جایز نیست.

آیت الله العظمی سیستانی:

انداختن حَمْل پس از انعقاد نطفه، جایز نیست و دیه و کفاره (دو ماه روزه متوالی) دارد، مگر این که باقی ماندن حمل برای مادر ضرر جانی داشته باشد، یا مستلزم حرج شدیدی باشد که معمولا تحمل نمی‏ شود، که در این صورت قبل از دمیدن روح و جان گرفتن جنین اسقاط آن جایز است، و بعد از آن مطلقا جایز نیست و اگر مادر حمل خود را بیاندازد، دیه آن بر مادر واجب است و باید آن را به پدر یا دیگر ورثه‏ اش بپردازد.

اگر پدر حمل را بیاندازد، دیه‏ اش بر او واجب است و باید آن را به مادر بپردازد.

اگر پزشک این عمل را انجام دهد، دیه بر او واجب است، مگر این که وارث ببخشد، هر چند اسقاط جنین به درخواست پدر و مادر باشد.

و کافی است در دیه جنین پس از جان گرفتن آن پرداختن پنج هزار و دویست و پنجاه مثقال نقره، اگر جنین پسر باشد، و نصف این مقدار اگر دختر باشد. و ـ بنابر احتیاط واجب ـ دیه جنینی که در رحم بمیرد نیز همین مقدار است.

اگر جنین جان نداشته باشد در صورتی که نطفه باشد کافی است در دیه آن یکصد و پنج مثقال نقره و اگر خون بسته باشد دویست و ده مثقال ، و اگر گوشت باشد سیصد و پانزده مثقال و اگر استخوان داشته باشد چهارصد و بیست مثقال ، و اگر اعضا و جوارحش کامل باشند پانصد و بیست و پنج مثقال.

بنابر احتیاط واجب، فرقی بین پسر و دختر در فرض جان نداشتن نیست و دمیده شدن روح در نطفه در ماه چهارم است مگر این که توسط دستگاه های جدید غیر از آن ثابت گردد.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی :

کشتن جنین مطلقا حرام است و دیه دارد که به وارث او در صورتی که سبب سقط نباشند می رسد و چنان چه ولوج روح هم شده باشد (جنین روح داشته باشد) کفاره هم دارد ولی تا زنده به دنیا نیامده باشد مطلقاً قصاص ندارد.

منبع :

پایگاه اطلاع رسانی استفتائات  آیات عظام امام خمینی ؛ خامنه ای ؛ سیستانی ؛ صافی گلپایگانی.

نظرات ارزشمند شما، ما را در بهبود کیفیت مطالب یاری خواهد کرد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

متن

حکم وضو و غسل با موی بافته شده
حکم وضو و غسل با موی بافته شده

امام صادق علیه السلام می فرمایند: «مَنْ تَطَهَّرَ ثُمَّ أَوَى إِلَى فِرَاشِهِ بَاتَ وَ فِرَاشُهُ كَمَسْجِدِهِ وَ إِنْ ذَكَرَ أَنَّهُ لَيْسَ عَلَى وُضُوءٍ فَتَيَمَّمَ مِنْ دِثَارِهِ كَائِناً مَا كَانَ لَمْ يَزَلْ فِي صَلَاةٍ مَا ذَكَرَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ؛ هر که با طهارت به بستر رود، آن شب بشتر او به منزله مسجد اوست و […]

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
1956
بیشتر بدانید
حکم بازی با تخت نرد
حکم بازی با تخت نرد

پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله می‌فرمایند: «إنَّ اللّه َ حَرَّمَ عَلَيَّ ـ أو حُرِّمَ ـ الخَمرَ، و المَيسِرَ، و الكُوبَةَ ؛ خداوند شراب و قمار و كوبه {كوبه: نرد، طبل و دُهُل، بربط، طنبور، يا مجموع نرد و شطرنج و طبل كوچك ـ مجمع البحرينرا بر من حرام كرد». {سنن ابی داوود، […]

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
3575
بیشتر بدانید
حکم اقتدا به امام جماعت غیر روحانی
حکم اقتدا به امام جماعت غیر روحانی

پیامبر صلی الله و علیه و آله می فرمایند : « وَ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص صَلَاةُ الرَّجُلِ فِی جَمَاعَةٍ خَیْرٌ مِنْ صَلَاتِهِ فِی بَیْتِهِ أَرْبَعِینَ سَنَةً قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَاةُ یَوْمٍ فَقَالَ صَلَاةٌ وَاحِدَةٌ  ؛ نماز خواندن انسان در جماعت بهتر است از نمازی که چهل سال در خانه […]

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
980
بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − سیزده =