آیت الله احمد کلباسی اشتری

حکم استخاره با قرآن یا تسبیح

حکم استخاره با قرآن یا تسبیح

امام صادق علیه السلام می فرمایند: « إِذَا أَرَادَ أَحَدُکُمْ أَمْراً فَلَا یَسْتَأْمِرْ أَحَداً حَتَّی یُشَاوِرَ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فِیهِ قُلْنَا وَ کَیْفَ یُشَاوِرُ قَالَ یَسْتَخِیرُ اللَّهَ فِیهِ أَوَّلًا ثُمَّ یُشَاوِرُ فِیهِ فَإِذَا بَدَأَ بِاللَّهِ أَجْرَی اللَّهُ الْخِیَرَهَ عَلَی لِسَانِ مَنْ أَحَبَّ مِنَ الْخَلْقِ؛ چون یکی از شما در پی کاری برآمد، باید پیش از مشورت با مردم، با پروردگار بزرگ رایزنی کند. یکی از حاضران پرسید فدایت شوم رایزنی خداوند چیست؟ امام علیه السلام پاسخ داد: نخست ازخداوند طلب خیر می کنی، آنگاه به مشورت با مردم می پردازی. زیرا وقت کاری با خداوند آغاز شود. پروردگار خیر را بر زبان بندگانش جاری می سازد». { وسائل الشیعه: ج ۵, ص ۲۱۳}

سوال: آیا استخاره با قرآن یا تسبیح وجه شرعی دارد و در چه مواردی باید استخاره کرد؟
آیت الله العظمی  خامنه ای:
استخاره مخصوص به موارد تحیّر و تردید است، که راهی برای تعیین مورد صلاح نیست، وگرنه در مواردی که طریق عقلایی برای تشخیص مصلحت وجود دارد، مورد استخاره نیست و استخاره با قرآن و تسبیح مانعی ندارد.
آیت الله العظمی  صافی گلپایگانی:
به نحوی که مرحوم محدث قمی، در حاشیه مفاتیح الجنان نقل فرموده اند، اشکال ندارد.
آیت الله العظمی تبریزی:
استخاره با قرآن مجید در موارد تحیّر شخص از باب مشورت با خداوند متعال، خوب است.
آیت الله العظمی  بهجت:
بعد از مشورت با اهلش، مانعی ندارد.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
هر دو نوع استخاره مشروع است. شرح آن را در کتاب قواعد الفقهیه در بحث قرعه نوشته ایم.
آیت الله العظمی سیستانی:
استخاره نوعی دعاست و جای آن مورد تحیر و راه نیافتن برای ترجیح فعل یا ترک است.

منبع:

استفتائات مراجع عظام: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، تبریزی، بهجت، مکارم شیرازی.

 

خروج از نسخه موبایل