پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

مکتب حاج قاسم

0
(0)
۱۳ دی ۱۴۰۰
5068

فرمانده سپاه قدس:

سردار سلیمانی در دوران جنگ ایران و عراق فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله و از فرماندهان عملیات های والفجر هشت، کربلای چهار و کربلای پنج بود. سردار حاج قاسم سلیمانی در سال ۱۳۷۹ از سوی مقام معظم رهبری، به فرماندهی سپاه قدس منصوب شد.

پس از ظهور داعش در عراق و سوریه، به عنوان فرمانده سپاه قدس با حضور در این مناطق و سازماندهی نیروهای مردمی، به مبارزه با این گروه پرداخت. در نهایت در ۱۳ دی ۱۳۹۸ توسط دشمن شماره یک شیطان بزرگ آمریکای خبیث در بغداد به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

در ادامه معرفی کوتاهی از مکتب حاج قاسم آمده است.

تأثیر دفاع مقدس در مکتب حاج قاسم:

آنچه از جبهه در ذهن سردار شهید سلیمانی نقش بسته بود، چیزی بسیار بیش از یک نزاع و نحوه مدیریت و به سرانجام رساندن آن بود. به عبارت دیگر او به «جهاد» بسیار فراتر از یک موضوع فقهی و یک فریضه می نگریست.

از نظر او، جبهه یک مکتب بود و رزمندگان در آن پیام‌گیران و پیام دهندگانی بودند که سخن و عملشان از اوج معارف دینی و انسانی آنان حکایت داشت.

او معتقد بود جبهه تجلی‌گاه اسلام ناب در همه ابعاد آن و به خصوص دو بعد اعتقادی و عرفانی بود و خداوند متعال با عنایت خاص خود، رزمندگان اسلام را چنان از سرچشمه سیراب کرد که به اوج نورانیت رسیدند و حجاب‌ها را کنار زدند. از نظر سردارسلیمانی، جبهه بصیرت دینی‌ای را پدید آورد که سبب کم شدن خطاهای رزمندگان شد.

اخلاص در مکتب حاج قاسم:

راز محبوبیت سردار سرافراز شهید حاج قاسم سلیمانی نیز در اخلاص اوست. رهبر معظم‌انقلاب بار‌ها او را با صفت «اخلاص» معرفی کرده‌اند.

ایشان در دیدار با خانواده این شهید با عظمت فرمودند: می‌بینید مردم چه کار دارند می‌کنند برای حاج قاسم؟ این برای شما تسلاست. بدانید که مردم قدر پدر شما را دانستند و این ناشی از اخلاص است. این اخلاص است.

اگر اخلاص نباشد، این‌جور دل‌های مردم متوجه نمی‌شود. دل‌ها دست خداست. اینکه دل‌ها این‌جور همه متوجه می‌شوند، نشان‌دهنده این است که یک اخلاص بزرگی در آن مرد وجود داشت.

سردار سرافراز شهید حاج قاسم سلیمانی

سردار سرافراز شهید حاج قاسم سلیمانی

مردم در مکتب جاج قاسم :

از نظر او همه شهروندان جمهوری اسلامی، «عیال» حکومت هستند و نظام باید همه را مانند عائله خود، زیر پوشش کریمانه و رحیمانه اش قرار دهد. در این میان، او خود را در جایگاه یکی از «فرماندهان» ملزم به ارتباط گیری با همه اقشار مردم و ابراز اعتماد و علاقه به همه آنان می دانست.

بارها تذکر می داد که، «دختران این جامعه، همه دختران ما هستند و بدحجاب ها از ما جدا نیستند. گناه بدحجابی آنان به گردن ماست، زیرا نتوانسته ایم ارتباط خوبی با آنان برقرار کنیم.

آنان اگر باطن ما را بشناسند به سمتمان می آیند.» او معتقد بود ادبیات ما باید ادبیات «پذیرش» باشد. در شرایط پذیرش، امر به معروف و نهی از منکر امکان اجرایی پیدا می کند. اگر ارتباط نباشد ما فرزندانمان را هم نمی توانیم اداره کنیم.

حاج قاسم در مواجهه با زیردستان خود ضمن آنکه با کمال حسن ظن به آنان نگاه می کرد، از بسیاری از کوتاهی های آنان به شرطی که به اساس مأموریت و سازمان آسیب نمی زد، می گذشت و به دیگران هم توصیه می کرد که بگذرند.

او می گفت وقتی خطایی از کسی سر می زند باید خیلی خصوصی به او تذکر داد و از گزارش خطا در پرونده اش خودداری کرد؛ زیرا خداوند «توبه» را برای بازگشت بشر قرار داده است و زمانی که گزارش یک خطا در پرونده ثبت می شود، با توبه فرد کنار گذاشته نمی شود و عملاً فرد خاطی را در بن بست قرار می دهد.

التزام عملی به ولایت در مکتب حاج قاسم:

ولایت و رهبری یکی از سرفصل‌های مهم زندگی و عمل سردار سلیمانی است. او امام خمینی را «احیاگر اسلام» می دانست و معتقد بود پس از ائمه معصومین(ع) هیچ شخصیتی هم‌سنگ او نیامده است. او از این منظر اطاعت محض از حضرت امام و خط و راه ایشان را، تنها راه سعادت بشر می دانست.

سردار سلیمانی به امام خامنه‌ای اعتقاد بسیار عمیقی داشت و تمام وجودش از محبت ایشان لبریز بود. هیچ ذکری از رهبری نمی‌کرد، مگر اینکه از ایشان با واژه «حکیم» یاد کند.

او بارها می‌گفت من نه فقط از روی اعتقاد دینی و مسائل حکومتی و اینکه ایشان فرمانده و من سرباز هستم، بلکه از روی تجربه می‌گویم که رهبر ما «حکیم» است و هیچ فعل و قول او خارج از حکمت نیست. سردار سلیمانی معتقد بود بدون ولایت هیچ خیری در جامعه محقق نمی‌شود و هیچ چیز جای آن را نمی‌گیرد.

ولایت‌افزایی در مکتب حاج قاسم:

سردار سلیمانی ولایت‌افزا بود به این معنا که با اقدامات و نوع رفتار خود میلیون‌ها نفر را به دوستداران رهبری اضافه می‌کرد. او بهترین واسطه مردم و رهبری بود و موجی که او در زندگی و شهادتش در دفاع از انقلاب و منطق آن به راه انداخت، از دیگران ساخته نبود.

او بازوی واقعی رهبری و برازنده لقب «مالک اشتر علی» بود. مالک اشتر مانند بسیاری از یاران امیرالمؤمنین علیه‌السلام ولایت محور بود، اما فراتر از آنان بازوی توانای امام علی(ع) نیز بود.

دانلود ویدئو

 

نظرات ارزشمند شما، ما را در بهبود کیفیت مطالب یاری خواهد کرد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

متن

روز بزرگداشت فردوسی
روز بزرگداشت فردوسی

زندگینامه فردوسی: حکیم ابوالقاسم منصور بن حسن فردوسی طوسی ملقب به حکیم فردوسی در اول بهمن ماه سال ۳۱۹ ه.ش در روستای پاژ از توابع شهرستان طوس در نزدیکی مشهد به دنیا آمد. فردوسی در خانواده‌ای نسبتا ثروتمند به زاده شد و پدرش دهقان و یکی از زمین‌داران بزرگ مشهد بود. البته آن طور که […]

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
4754
بیشتر بدانید
تاثیر یک فتوا
تاثیر یک فتوا

در نیمه دوم قرن نوزدهم حوادث و اتفاقاتی در ایران رخ داد که آینده کشورمان را تا حدودی متحول و دگرگون کرد. هر یک از این حوادث برگ‌های زرینی در صفحات تاریخ این مرز و بوم بوده و درخشندگی خاص خود را دارد. نهضت تنباکو: در میان این حوادث “نهضت تنباکو” از جایگاه ویژه‌ای برخوردار […]

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
1665
بیشتر بدانید
لغو نهایی قانون کاپیتولاسیون
لغو نهایی قانون کاپیتولاسیون

سه ماه پس از پیروزی انقلاب، به پیشنهاد هیئت وزیران و تصویب شورای انقلاب اسلامی، در بیست و سوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ ه.ش حق کاپیتولاسیون و امتیازات و ملحقات آن برای همیشه و به طور نهایی لغو شد. معنای کاپیتولاسین: کاپیتولاسیون ( یک کلمه لاتین به معنی انعقاد عهدنامه و قرارداد یا خود عهدنامه) […]

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
2459
بیشتر بدانید
1 دیدگاه برای "

مکتب حاج قاسم

" ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × پنج =