پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

سخنرانی شب نهم محرم

0
(0)
۱۳ بهمن ۱۳۹۹
937

آیت الله کلباسی تا شب هشتم محرم سال ۱۳۹۹ در خصوص سبک مدیریت در خانواده و تأثیر تفکرات غربی بر آن، صحبت نمودند. در شب نهم و در راستای مباحث شب های قبل، به بررسی جامعه شناسی خانواده پرداختند. ایشان سخن را اینگونه آغاز نمودند:

ساخت ابزارهای جدید ارتباطی، شبکه های مجازی و ماهواره ای در دنیا باعث به هم ریختگی مرزهای کشورها شده است. در نتیجه برخی ارزش های بیگانه به جوامع نفوذ کردند و فرهنگ آن جامعه را دچار تغییر نمودند.

تحت تأثیر افکار بیگانه، خانواده – به عنوان جامعه کوچک – نیز دچار تغییراتی شد که اصلاح آن ضروری گشته است.

در روایاتی آمده که در آخرالزمان، زمانی فرا می رسد که فرد تسلطی بر خانواده اش ندارد. یعنی در خانواده اش حتی نمی تواند امر به معروف و نهی از منکر کند چه رسد به اینکه بتواند جلوی گناه کردنشان را بگیرد. در حالت بدتر اینکه اگر بخواهد امر به معروف و نهی از منکر کند همبستگی خانواده اش به هم می ریزد و مجبور می شود تقیه کرده و حرف حق را نزند.

استاد با مرور مطالب شب گذشته درباره نفوذ نظام لیبرالیستی آمریکایی به فرهنگ خانواده ها، افزودند که جوامع به جایی می رسند که امر به معروف و نهی از منکر را مزاحمت تلقی می کنند. در حالی که فقط امر به معروف و نهی از منکر است که می تواند به عنوان مهمترین عامل باعث اصلاح جامعه و خانواده شود.

استاد با مرور آیه ۷۱ سوره توبه که در شب گذشته قرائت فرمودند مجدداً به اصل فرد گرایی – اصل حاکم بر نظام لیبرالیسم آمریکایی – پیامدهای منفی آن را بررسی نمودند. ایشان در ادامه به توضیح مراتب امر به معروف و نهی از منکر نیز پرداخته و مثالی از شخصیت شهید سلیمانی بیان نمودند.

نفوذ تفکر منافقین به نهاد خانواده

استاد با قرائت آیه ۶۷ سوره توبه به بیان ویژگی های منافقین می پردازند. منافقین امر به منکر و نهی از معروف می کنند. ایثار و گذشت ندارند. زن و مرد منافق، فاسق می باشد یعنی به ظاهر مسلمان است اما با فسقش به اسلام ضربه می زند. بنابراین ضرر منافق از کافر بیشتر است چون در لباس مسلمانی مخفی شده است.

با نفوذ این افکار به جامعه و خانواده، به تدریج زشتی و قبح منکر از بین رفته و امر به گناه افزایش می یابد. همچنین خوبی و زیبایی معروف نیز از بین می رود و نهی از معروف رواج می یابد.

استاد در این خصوص، مثال هایی را بیان می کنند.

نفوذ افکار منافقین در رجال سیاسی

در این بخش، استاد نمونه هایی از رجال سیاسی متأثر از افکار منافقین را نام برده و عقایدشان را بیان می کنند.

۱-دکتر نعمت الله فاضلی از فعالان جبهه اصلاح طلب. او می گوید ذات ایرانی یک ذات شرور، ستمگر، دروغگو، فریبکار، حقه باز و دغل باز است!

وی بجای معرفی علمای ایرانی و شهدایی چون سردار سلیمان و حججی و … عده ای از منافقین را برجسته می سازد و با القای نفاق در بین مردم سعی می کند همبستگی آنها را از بین ببرد.

۲-هاشم آقاجری، فعال سیاسی در جبهه اصلاح طلب. او می گوید اگر حسین – امام حسین علیه السلام – هم در رأس باشد ولی رضایت مردم در آن نباشد نامشروع است.

وی مشروعیت را در گرو رضایت مردم قرار می دهد نه در حکم خدا. مردم منفعت طلبی که تحت القائات یزید زمان قرار گرفتند و کشتن امام را حق خود دانستند.

۳-سعید حجاریان، تئوریسین جریان اصلاحات و مشاور سیاسی در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی. او در روزنامه «صبح امروز» مطلبی درباره همجنس بازی به چاپ رسانده بود: همجنس بازی باید در کشور ما آزاد بوده و از جهت حقوقی نباید ممنوع باشد. اگر چه از نظر اخلاقی زشت باشد.

استاد با معرفی نمونه ای از افراد باایمان و متدین کشور، توضیح می دهند که هدف منافقین از القای غلط افکار خود به مردم فقط توجیه جنایاتی است که در آینده رخ می دهد. این تفکرات همان تفکر سیاسی اجتماعی لیبرالیسم است.

استاد در ادامه به تفاوت اومانیسم و لیبرالیسم و ارتباط بین این دو می پردازند.

تأثیر نفاق بر معنای مادری

خانواده، مقیاس کوچکی از جامعه می باشد. گاهی برای شناخت مشکلات آن باید مشکلات جامعه کلان را شناخت. یکی از مشکلات کشور ما بعد از انقلاب، تأکید زیاد به معنای مادری در خانواده است.

بزرگترین مقام زن، همسری است و بعد مادری. یعنی ابتدا زن باید ارتباط درستی با همسرش برقرار کند تا بتوانند بیشترین اثر را در تربیت فرزندان داشته باشند. تأکید زیاد به معنای مادری باعث ایجاد پدیده فرزندسالاری می شود.

وقتی نقش مادر به قدری پررنگ شود که پدر در حاشیه زندگی قرار بگیرد، اولین ضرر برای تربیت فرزندان است. چون فضای تربیت، احساسی می شود. مادر منبع احساسات و عواطف است ولی وظیفه پدر، تعدیل عاطفه مادری و قوام بخشی به آن است.

اگر در خانواده تعدیل عواطف مادر صورت نگیرد:

– مدیریت پدر زیر سوال می رود

– نقش تربیتی پدر حذف می گردد

– پدر فقط نقش فعال اقتصادی را در خانواده ایفا می کند.

در نتیجه، این عوامل باعث فروپاشی نهاد خانواده می شود.

فایل صوتی سخنرانی

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

سخنرانی شب هشتم محرم
سخنرانی شب هشتم محرم

آیت الله کلباسی درشب های گذشته در خصوص نفوذ تفکرات اومانیستی به جامعه و آثار آن صحبت نمودند. ایشان در شب هشتم محرم ۱۳۹۹ با مرور مطالب گذشته افزودند: در جامعه پست مدرن و فرا صنعتی، جامعه به سمت لیبرالیسم و فردگرایی سوق پیدا کرده است. در این روند، فرزندان هیچ خط قرمزی ندارند و […]

۱۳ بهمن ۱۳۹۹
876
بیشتر بدانید
سخنرانی شب هفتم محرم
سخنرانی شب هفتم محرم

آیت الله کلباسی تا شب ششم محرم سال ۱۳۹۹، پیرامون مدیریت در خانواده ایراد سخنرانی نمودند. در شب هفتم با مرور مباحث گذشته به نفوذ تفکرات اومانیستی به نهاد خانواده اشاره و به استناد آیات اول و ۳۴ سوره نساء اثبات نمودند که اقتدار و مدیریت در خانه به عهده مردان می باشد. گفتمان فرد […]

۱۱ بهمن ۱۳۹۹
646
بیشتر بدانید
سخنرانی شب ششم محرم
سخنرانی شب ششم محرم

آیة الله کلباسی در شب پنجم محرم سال ۱۳۹۹ شمسی به ادامه مباحث خود پیرامون سبک مدیریت خانواده پرداختند. ایشان در شب ششم با مرور تفکر اومانیستی، مفاهیم مهم آنها را مجدداً مورد بررسی قرار دادند. مفاهیمی چون شعار انسانگرایی، احترام به انسان، اهمیت به منافع فردی، آزادی لیبرالی، شبکه اخلاقی نسبیت اخلاق، احترام به […]

۴ بهمن ۱۳۹۹
509
بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 4 =