پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

تفسیر سوره نساء، آیه ۱۳۹-۱۳۷

0
(0)
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
5373

جلسه تفسیر قرآن آیت الله حاج شیخ احمد کلباسی

مسجد رکن الملک_۵ اسفند ۱۴۰۰

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

الْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ بَارِئِ الْخَلَائِقِ أَجْمَعِینَ الصَّلَاهُ وَالسَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَنَبیِّنَا أبِی القَاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّدٍ. صَلَّی الله عَلَى أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُکَرَمینَ وَاللَّعنُ الدّائِم ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ.

اللّهم صَلّی عَلَی مُحَمَد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

 

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْرًا لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلًا (۱۳۷)

بَشِّرِ الْمُنَافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا (۱۳۸)

الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا (۱۳۹)

مروری بر جلسه گذشته

هفته گذشته آیه ۱۳۷ سوره نسا را مورد بحث و بررسی قرار دادیم، اشاره ای کردم و ادامه توضیحات به این هفته موکول شد.

در این آیه خدا می فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْرًا لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلًا»: کسانی که ایمان آوردند و بعد کافر شدند، دوباره ایمان آوردند و بعد مجددا کافر شدند و سپس کفرشان زیاد و افزون شد، خدا اینها را نمی بخشد و هدایت شان هم نمی کند.

ما عرض کردیم که بعضی از مفسرین یک شان نزولی برای این آیه گفتند. گفتند که یک عده ای به حضرت موسی ایمان آوردند، بعد با فتنه سامری کافر شدند، دوباره ایمان آوردند، حضرت مسیح آمد، دوباره کافر شدند و بعد هم که پیامبر اسلام آمد به او هم ایمان نیاوردند و این کفرشان افزون شد. یعنی ایمان اینها اول به موسی و بعد کفر اینها با توجه به سامری و بعد دوباره از سامری برگشتند و ایمان آوردند و بعد حضرت عیسی آمد و به او کافر شدند و بعد رسول خدا آمد و آنجا کفرشان اوج گرفت. این اتفاق سبب شد که کار اینها به جایی برسد که در کفرشان بمانند و کفر در آنها ریشه دار و تثبیت بشود.

عاقبت کسانی که ایمان حراجی دارند چیست؟

می خواهیم بدانیم عاقبت اینها چیست؟ بنده آمدم گفتم که تطبیق این آیه با قوم موسی علیه السلام و ایمان آوردن شان به حضرت موسی و کفرشان به او با روی کار آمدن سامری، ایمان دوباره به حضرت موسی و ایمان نیاوردن شان به حضرت عیسی پس از بعثت ایشان و کفرورزی به حضرت محمد این مورد تطبیق به مصادیق می باشد.

اینها تطبیق به مصادیق است، ممکن است آیه به این قضیه هم اشاره داشته باشد، اما ما در جامعه مان می بینیم که یک عده مومن هستند و بعد کافر می شوند، مجدد ایمان می آورند و مجدد کافر می شوند و این کفرشان افزون می شود، یعنی این رفت و برگشت را دارند و این تلون مزاج را دارند. تلون یعنی رنگ به رنگ شدن، حالا اگر کسی رنگ به رنگ می شود و مزاجش ثابت نیست این را ما باید چه کارش کنیم؟ خدا می فرماید: خدا این دسته را نمی آمرزد و اینطور نیست که خدا اینها را بیامرزد و خدا اینها را هدایت هم نمی کند.

بنابراین هدایت و مغفرت دو نعمت مهم است، که زیر چتر ایمان به آدم مومن داده می شود. این هدایت و مغفرت به آدم ملون مزاج که عاقبتش هم کفر است داده نمی شود و این یک خسارت سنگینی است.

بشارت به عذاب دردناک

در آیه بعدی که بحث اصلی این جلسه ما است خداوند می فرماید: «بَشِّرِ الْمُنَافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا»: پیامبر منافقین را به این که برای شان حتما عذاب دردناکی است بشارت بده. شاید یکی بگوید بشارت همیشه برای خبر خوش و شادمانی به کار می رود، اما اینجا به عذاب دردناک بشارت می دهد. بشارت دادن به عذاب جایز است، که اینجا گفته می شود به عذاب دردناک بشارت بده؟!

 بعضی از مفسرین گفته اند که بشارت هم برای خبر خوش به کار می رود و هم برای خبر ناخوش. بعضی از اهل تفسیر هم به یک نکته ای اشاره کرده اند؛ دیدید گاهی که یک کسی کار خلافی مرتکب می شود، مثلا یک پسری درس نمی خواند و رفوزه می شود، بعد پدرش به تمسخر می گوید عجب گل کاشتی. بعضی اوقات گل کاشتی را برای کار خوب می گوید و گاهی اوقات گل کاشتی را برای طعنه می گوید و ما (در روایت) داریم که اهل دوزخ و جهنم مورد استهزا بهشتیان قرار می گیرند، همان طور که آنها در دنیا اهل ایمان را مورد تمسخر قرار می دادند، اهل ایمان هم کافران و منافقان را مورد تمسخر قرار می دهند.

چرا در این آیه خدا به سراغ منافقان می رود؟ این تلون مزاج، نفاق است. کسانی معمولا منافق قلمداد می شوند که گاهی به گاهی مومن و کافر می شوند و حزب نفاق همینطور هستند، چه بسا نماز می خوانند و در همین حال هم ایمان شان ظاهری است قلبشان می لرزد، اما چند ساعت بعد وقتی با یک موضوع کفرآمیز مواجه شدند، کفرشان را اعلام می کنند، دشمنی شان را با راه خدا بروز می دهند.

خدا می خواد رنگ به رنگ نشویم…

من می خواهم عرض بکنم که خدا در این آیات می خواهد طوری ما را تربیت کند که از رنگ به رنگ شدن و تلون مزاج نجات مان بدهد. از این که بدون حساب و کتاب حالی به حالی بشویم بر حذر باشیم، چون اگر حواس مان نبود می بازیم و مهره سوخته می شویم، همان طور که در این چهل و چند سال بعد از انقلاب بعضی ها باختند و هر اشتباه و انحرافی که دیدند پای دین گذاشتند و سوخته شدند.

اسلام به ذات خود ندارد عیبی                                                  

هر عیب که هست از مسلمانی ماست

این (ما) گاهی یک آدم معمولی است و گاهی فردی است که یک سمتی دارد و ایفای نقش و وظیفه می کند و خیلی ها در آن سمت می بازند و به جای انجام وظیفه، خیانت می کنند، ما که نباید در دین مان کم بیاوریم.

تاوان دوستی با کدخدا؟

در آیه بعدی خدا می فرماید: «الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا»: کسانی هستند که کافرین را ولی، دوست و سرپرست خود به جای مومنان قرار می دهند و به آنها اعتماد می کنند و کدخدا می خواهند. مومنان را کنار می گذارند و به کافران تکیه می کنند، یال و کوپال کافر را می بینند، ولی قدرت اهل ایمان را نمی بینند.

«دُونِ»: دون از ادات استثنا است. مومنین را کنار می گذارند و دل به کافر می بندند.

هشت سال در این کشور خواستند رضایت کدخدا را به دست بیاورند، تاوانش را حالا باید داد. چه خیانت ها که نکردند برای این که رضایت آمریکایی ها را به دست بیاوردند و الان ما می بینیم که هرکس خواست رضایت آمریکایی ها را حاصل کند، به همین درد مبتلا شد.

امروز روسیه به اکراین حمله کرد. هر دو کشور بلاد کفر هستند ما نه می خواهیم از این دفاع کنیم و نه از آن. ما می گوییم عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. یک حکمت هایی در خلقت هست که ما سرمان نمی شود. این را می خواهم بگویم که آقای پوتین می گوید ما چندین سال در برابر آمریکایی ها، اروپایی ها و غرب کوتاه آمدیم، ولی دیگر حاضر نیستیم کوتاه بیاییم. چند وقت بود که مرتب اولتیماتوم می داد که ناتو و هم پیمانان آمریکایی انقدر به اوکراین نیایند و پایگاه درست کنند و تمام مملکت ما را زیر چتر سایت های موشکی خود ببرند و این یک نوع اعلان جنگ به من روسیه است.

آیا ایران طرفدار روسیه است؟

امروز یک جنگی اتفاق افتاد و به کجا خواهد رسید ما هم نمی دانیم. البته از این که آمریکا و طرفداران آمریکا سیلی بخورند ما خوشحال هستیم، ولی همچنان ما شعار نه شرقی، نه غربی مان را هم داریم. روابط با روسیه را هم تا وقتی قبول داریم که این روابط استعماری نباشد و روابط با آمریکا را به خاطر این نمی پسندیم که آمریکا روحش شیطانی است و در روابطش هم روابط شیطانی مد نظرش است.

در این کشور اگر در طی این چند سال کاری شده و رشدی صورت گرفته و اگر امام راحل توانست کاری بکند قدرت اهل ایمان بود و کافرین کاری نکردند.

هیچ وقت کافر دلش به حال ما نسوخته است. ما در روابط روسیه و چین هم گفتیم، که ما بین بد و بدتر گرفتار هستیم. بد را انتخاب می کنیم برای این که به دهان بدتر بزنیم و الا باید یک روزی عزت اسلام و شیعه به قدری قوت بگیرد که نیازی به رابطه با چین و روسیه هم نداشته باشد.

یک عده این تحلیل ها را می توانند هضم کنند و یک عده نمی توانند هضم کنند که اینها فکرشان نیاز به ترمیم دارد.

چگونه عزت مند شویم؟

 در ادامه آیه خدا می فرماید: «أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا»: آیا نزد آنها عزت را جستجو می کنند و می خواهند نزد کفار آبرو پیدا کنند؟ (آیا می خواهند از طریق کفار تحریم ها برداشته شود؟) بعد خدا آب پاکی را روی دست اینها می ریزد که عزت خاص پروردگار است، متعلق به خداوند است، چه این لام (لِلَّهِ) را لام اختصاص بگیریم چه لام مالکیت به این معناست که عزت خاص خداوند است؛ یعنی این که تو اگر در خانه خدا آمدی خدا تو را عزیز می کند. آن چیزی که ما را به قول معروف قدرت می دهد، قدرت لایزال الهی است. پیغمبر دینش را با قدرت لایزال الهی پیش برده. شاید یک عده بگویند شمشیر زن قهاری مثل علی علیه السلام داشته. بنده می گویم قدرتی که در بازوی علی آمده به اذن خدوند آمده است.

نمونه های تاریخ صدر اسلام

در حدیثی داریم که امیرالمومنین می فرمایند: (مَا قَلَعْتُ بَابَ خَیْبَرَ بِقُوَّةٍ جَسَدَانِیَّةٍ وَ لَا بِحَرَکَةٍ غَذَائِیَّةٍ لَکِنِّی أُیِّدْتُ بِقُوَّةٍ مَلَکِیَّةٍ وَ نَفْسٍ بِنُورِ رَبِّهَا مُضِیَّة) که من با زور و بازوی ورزش کاری و کباب خوری و غذا خوری و… در خیبر را نکندم. پس یا علی چگونه در خیبر را کندی؟ با قوت الهی این کار را کردم. درباره جنگ بدر خدا رسما در قرآن می فرماید ما با سه هزار ملک برای پیامبر امداد غیبی فرستادیم. در جنگ بدر مسلمانان سیصد نفر بودند، کفار حدود هزار نفر بودند یعنی جمعیت شان سه برابر بود و کلی سلاح و ادوات هم داشتند. چگونه می توان با قاعده عقل ظاهری یک گروه سیصد نفره با یک گروه هزار نفره طرف شود؟ همانطور که ذکر کردم خدا در قرآن می فرماید ما اینها را رسما امدادرسانی کردیم و سه هزار ملک جنگنده به کمک مسلمانان آمدند.

آیا این الطاف خاص خداوند ویژه اولیاءالله است؟

اینها را باید باور کرد تا پیروز شد، باید باور کرد تا عزت الهی شامل حال بشود. وقت کسی باور ندارد و ضعف ایمان دارد نه این اتفاقات نمی افتد. همانطور که گفتیم خدا می فرماید عزت همه نزد خداست. شما در تمام کارزارهای زندگی تکیه گاهت را الله قرار بده. الان در میدان اقتصاد عده ای می گویند حقوق من انقدر است و مخارجم با این حقوق تامین نمی شود. من نمی گویم مردم برای تامین مخارج تلاش نکنند، اما این که تکیه گاه خدا باشد حرف دیگری است. اگر کسی به من بگوید که خدا در زنبیل می کند و از آسمان می فرستد می گویم بله خدا داخل زنبیل می گذارد و از آسمان هم می فرستد اما برای آن کسی که اعتقاد دارد.

خداوند در قرآن می گوید برای حضرت مریم سلام الله علیها از راه غیب انواع میوه ها و غذاها می آمد. آیا در قرآن فرموده این خاص و ویژه مریم سلام الله علیها است؟ نه. روایت داریم برای حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت محمد صلی الله علیه و آله هم غذای بهشتی آمده است. حالا من نمی گویم من و شما هم غذای بهشتی بخوریم وقتی فقیر هستیم. ولی می خواهم بگویم خداوند با شرایطی برکت را در رزق ها قرار می دهد و آن شرط این نیست که توجه و توکل ما به خدا باشد.

حکایتی از ملا مهدی نراقی

یک پدر و پسر بودند؛ ملا احمد نراقی و ملا مهدی نراقی که هر دو از مراجع شیعه بودند و به دویست سال گذشته برمی گردند. مرحوم ملا مهدی نراقی به خانه آمد و دید بچه هایش در حال گریه هستند، به همسرش گفت چه خبر است؟ همسرش جواب داد چیزی نشده است، گرسنه هستند و چیزی در خانه نداریم.

مرحوم ملا مهدی نراقی از خانه به سمت وادی السلام بیرون رفت. در وادی السلام نجف سر قبری نشست و یک کسی آمد و گفت می خواهی پدرت را ببینی؟ (در حالی که پدرش چندین سال بود فوت شده بود) بلند شد و راه افتاد به یک جایی از وادی السلام رسید که سرسبز و خرم بود و اشخاصی را دید که سال ها پیش از دنیا رفته بودند و بعد پدر و مادرش را دید و گفت عجب جای خوبی است، آنجا  نشست و از او پذیرایی شد.

 یک مرتبه ملا مهدی نراقی به فکر فرو رفت. پدرش از او پرسید چه شده است؟ گفت من از خانه بیرون آمدم بچه هایم از گرسنگی گریه می کردند، پدرش گفت این برنج ها هست. عبایش را از روی دوشش برداشت و برنج ها را داخل آن ریخت و آن را به صورت بقچه درآورد، جمع کرد و دستش گرفت تا دو قدم حرکت کرد که بقچه برنج را بیاورد دید فضا و صحنه عوض شد و در میان قبرستان وادی السلام و قبور هست، اما کیسه برنج دستش است. به خانه رفت و گفت این برنج را آوردم، همسرش سوال کرد که برنج را از کجا آوردی، ولی جوابی نداد.

برنج بهشتی

همسرش برنج را پخت و متوجه عطر و طعم متفاوت آن شد که عجب برنجی است که ما تاکنون در عمرمان و در نجف چنین برنجی نخورده ایم و ندیده ایم. یک وعده، دو وعده، یک ماه، دو ماه… خانم اصرار می کرد که این برنج از کجا آمده و ملا مهدی نراقی به او می گفت تو بخور، چه کار به این کارها داری؟ خلاصه شش ماه شد و گفت این برنج تمام نمی شود، از کجا آمده؟ هرچه مصرف می کنیم تمام نمی شود!

بالاخره بعد از شش ماه، هشت ماه که اینها از این برنج بهره می بردند، با اصرار همسرش مبنی بر این که این برنج از کجا آمده مرحوم ملا مهدی نراقی قصه وادی السلام را برای او تعریف کرد. مرتبه بعد که می خواست از برنج استفاده کند، همان برنجی که برداشت، دیگر برنج ها تمام شد. یعنی به اندازه یک وعده دیگر برنج بود، همان را که پخت برنج ها تمام شد. ملا مهدی به همسرش گفت اگر تو اصرار نکرده بودی شاید ما حالا، حالاها سر سفره اهل بیت متنعم بودیم.

از خدا خواهان برکت باشیم…

ما یا اینها را قصه می دانیم و قبول نداریم و یا واقعیت می دانیم و قبول داریم. من نمی گویم فردا شما بگو پس چنین برنجی هم به خانه ما بیاید ولی خداوند به آن کس که به خدا اعتقاد دارد برکت می دهد، این مساله برکت را خیلی ها باور ندارند و اگر خدا برکت بدهد خیلی از کارها حل می شود.

برکت را در عمر، رزق، ایمان، عبادت، اولاد، مسکن، کسب و کار و علم از خدا مسالت کنیم. در همه چیز از خدا برکت بخواهیم. اگر برکت نباشد علم می پرد و از بین می رود. خدا ان شاءالله به همه ما در تمام زمینه هایی که می فهمیم و نمی فهمیم برکت بدهد، چون بعضی جاها عقل ما قد نمی دهد که درخواست بدهیم. خدایا همه آنچه به خوبان می دهی و صلاح ما می دانی که به هم بدهی، به ما نیز عطا فرما و آنچه عطا می کنی با برکت عطا فرما.

 

صَلَّی الله عَلُیکَ یا أباعَبدِ الله وعَلَی الأرواحِ الّتي حَلّت بِفِنائِکَ.

اللّهُم إنَّا نَسئَلُکَ وَنَدعوُکَ بِاسمِکَ العَظیمِ الأَعظَم الاعَزّ الأجَلِّ الأکرَم  یا الله ….

 

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

متن

تفسیر نهج البلاغه – خطبه ۵۸
تفسیر نهج البلاغه – خطبه ۵۸

  سخنران آیت الله حاج شیخ احمد کلباسی مسجد رکن الملک – ۸ اسفند ۱۴۰۰شمسی   بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ الْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ بَارِئِ الْخَلَائِقِ أَجْمَعِینَ الصَّلَاهُ وَالسَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَنَبیِّنَا أبِی القَاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّدٍ. صَلَّی الله عَلَى أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُکَرَمینَ وَاللَّعنُ الدّائِم ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ. اللّهم صَلّی عَلَی مُحَمَد وَآلِ مُحَمَّد […]

۹ خرداد ۱۴۰۱
2756
بیشتر بدانید
تفسیر نهج البلاغه–خطبه۱۷۷ و نامه۷۷
تفسیر نهج البلاغه–خطبه۱۷۷ و نامه۷۷

سخنران آیت الله حاج شیخ احمد کلباسی مسجد رکن الملک – ۱ اسفند۱۴۰۰ شمسی   بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ بَارِئِ الْخَلَائِقِ أَجْمَعِینَ الصَّلَاهُ وَالسَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَنَبیِّنَا أبِی القَاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّدٍ صَلَّی الله عَلَى أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُکَرَمینَ وَاللَّعنُ الدّائِم ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ. اللّهم صَلّی عَلَی مُحَمَد وَآلِ مُحَمَّد […]

۶ خرداد ۱۴۰۱
3512
بیشتر بدانید
تفسیر نهج البلاغه – ادامه خطبه ۱۲۵
تفسیر نهج البلاغه – ادامه خطبه ۱۲۵

سخنران آیت الله حاج شیخ احمد کلباسی مسجد رکن الملک – ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ شمسی   بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ الْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ بَارِئِ الْخَلَائِقِ أَجْمَعِینَ الصَّلَاهُ وَالسَّلَامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَنَبیِّنَا أبِی القَاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّدٍ صَلَّی الله عَلَى أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ المَعصُومینَ المُکَرَمینَ وَاللَّعنُ الدّائِم ‏عَلَى أَعْدَائِهِمْ أَجْمَعِینَ. اللّهم صَلّی عَلَی مُحَمَد وَآلِ مُحَمَّد […]

۳ خرداد ۱۴۰۱
3601
بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × دو =