پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

تغییر اسم

0
(0)
۲ دی ۱۴۰۰
10523
سؤال

اخيرا ديده مى‌شود كه عده‏‌اى براى رفع مشكل افراد و يا جهت شفا از بيمارى توصيه مى‌كنند، آنها اسم خود را تغيير دهند تا آن جا كه به افراد مى‌گويند اسمى مثل محمد و يا فاطمه را تغيير دهند و مثلًا پوريا يا صدف بگذارند. جالب است كه بعضا با تغيير اسم مشكل ‏شان رفع شده و يا بيمارى آنها بهبود يافته، موضوع اين كار چيست؟

جواب استاد طاهرزاده

به ما توصيه شده است كه نام نيک بر فرزندان تان بگذاريد. رسول اكرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله مى‌‏فرمايند: «مِنْ حَقِّ الْوَلَدِ عَلَى وَالِدِهِ ثَلَاثَةٌ، يُحَسِّنُ اسْمَهُ، وَ يُعَلِّمُهُ الْكِتَابَةَ، وَ يُزَوِّجُهُ إِذَا بَلَغ؛۱ از حقوقى كه فرزند بر پدر خود دارد سه چيز است: اسم نيكو براى او انتخاب كند، نوشتن به وى بياموزد، وقتى بالغ شد وسائل تزويجش را فراهم نمايد».

حتى رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله مى ‏فرمايند: «مَنْ وُلِدَ لَهُ أَرْبَعَةُ أَوْلَادٍ وَ لَمْ يُسَمِّ أَحَدَهُمْ بِاسْمِي فَقَدْ جَفَانِي۲؛ اگر كسى چهار فرزند دارد و نام يكى را محمد نگذاريد به من جفا كرده است».

از سليمان جعفرى روايت شده كه گفت از اباالحسن (ع) شنيدم که مى‏‌فرمود: «لَا يَدْخُلُ الْفَقْرُ بَيْتاً فِيهِ اسْمُ مُحَمَّدٍ أَوْ أَحْمَدَ أَوْ عَلِيٍّ أَوِ الْحَسَنِ أَوِ الْحُسَيْنِ أَوْ طَالِبٍ أَوْ عَبْدِ اللَّهِ أَوْ فَاطِمَةَ مِنَ النِّسَاءِ۳؛ فقر داخل خانه‌‏اى كه در آن نام محمد و يا احمد و يا على و يا حسن و يا حسين و يا جعفر و يا طالب و يا عبدالله و يا فاطمه باشد نمى‏‌شود».

«إِنَّ الشَّيْطَانَ إِذَا سَمِعَ مُنَادِياً يُنَادِي يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ ذَابَ كَمَا يَذُوبُ الرَّصَاصُ۴ ؛از ابى‏ جعفر (ع) نقل شده كه فرمود: شيطان وقتى صداى كسى را كه به اسم محمد و يا على صدا مى‌‏زند بشنود مانند سرب ذوب مى‌شود».

اما اين‏كه عده‌‏اى با محاسبه‏‌هاى غير قابل اعتماد مى‌آيند بر اساس حروف ابجد عدد مربوط به اسمى را تعيين مى‌‏كنند و سپس آن عدد را نسبت به امرى ديگر مثل عدد مربوط به اسم همسر آن فرد، مقايسه مى‌كنند و ادعا مى‌نمايند اين دو عدد هم‌خوانى ندارد، پس بايد اسم‌هايشان را عوض كنند تا هم‌خوانى پيدا كنند؛ نه‏ تنها حرف بى‌‏پايه و اساسى است، بلكه پشت‏ كردن به عقل و دستور شريعت الهى است.

و اين‌كه چرا بعضا با تغيير اسم، مشكلات فرد يا خانواده مرتفع مى‌‏شود و يا بيمارى طرف بهبود مى‌يابد، پاى شيطان در ميان است.

آرى شيطان براى هلاكت انسان مشكلاتى را ايجاد مى‌كند تا او را از خدا باز دارد و به‏ غير خدا متوسل شود و عملا از دين الهى فاصله بگيرد و لذا در اين راستا راه‏‌هاى موفقيت‌‌هاى ظاهرى را براى او مى‌گشايد ولى در زير اين موفقيت‏‌ها ايمان طرف را از او مى‌‏گيرد و سپس همان موفقيت‌هاى ظاهرى را نيز از آن فرد دريغ مى‏‌كند.

براى شيطان كار دشوارى نيست كه حتى عامل بهبودى شخصى از بيمارى شود تا از آن طريق او را به هلاكت برساند. در حالى‏ كه خداوند سلامتى و بيمارى و توسعه‏ ى رزق و محدود بودن رزق را بستر امتحان بندگانش قرار داد تا انسان‌ها در شرايط مختلف بتوانند بندگى خدا را در جان خود نهادينه كنند.

حال انسانى كه از دين الهى فاصله گرفت به جاى اين‏ كه سختى‏‌ها و بيمارى‏‌ها را بستر امتحان الهى بداند و در عين برنامه‏ ريزى طبيعى جهت رفع آن‏ها، بندگى خود را محفوظ  دارد، بى‏ صبرى از خود نشان مى‌دهد و به وسايل غير الهى متوسل مى‌شود و خود را در دنيا و آخرت روسياه مى‌‏نمايد. در حالى كه قبلا در حديث قدسى مطرح شد كه خداوند مى‌‏فرمايد:

«به عزت و جلال و بزرگوارى و رفعتم بر عرشم سوگند كه آرزوى هركس را كه به غير من اميد بندد، به نوميدى قطع مى‌كنم. و نزد مردم بر او جامه خوارى مى‌‏پوشانم، و او را از تقرب خود مى‏‌رانم و از فضلم دور مى‌كنم.

آيا او در گرفتارى‌ها به غير من آرزو مى‌‏بندد، در صورتى كه گرفتارى‌ها به دست من است؟ و به غير من اميدوار مى‌شود و در فكر خود درِ خانه‏ جز مرا مى‌كوبد با آن‏كه كليدهاى همه درهاى بسته نزد من است و درِ خانه من براى كسى كه مرا بخواند باز است؟

كيست كه در گرفتارى‌هايش به من اميد بسته و من اميدش را قطع كرده باشم؟ كيست كه در كارهاى بزرگش به من اميدوار گشته و من اميدش را از خود بريده باشم؟ …»۵ .

اين روايت گران قدر در عين اين‏كه در مسئله‏ فوق ما را متذكر مى‌‏نمايد كه در امورمان به غير از خدا متوسل نشويم، به ما تذكر مى‌دهد چگونه اميدبستن به ساحر و امثال آنها ما را با ناكامى در امورمان روبه ‏رو مى‌كند.

خداوند إن‌شاءالله به من و شما توفيق دهد تا در كسب معارف و اخلاق و رعايت آداب دينى موفق شويم و سعى كنيم آن عقايد را قلبى نماييم تا منور به نور عالم معنا گرديم و مورد نظر رضايت مندانه پروردگارمان قرار گيريم.۶ موفق باشید

منابع:

۱) مكارم الأخلاق، شيخ حسن فرزند شيخ طبرسى، ص ۲۲۰.

۲) عدة الداعى و نجاح الساعى، ابن فهد حلى، ص ۸۷.

۳)همان.

۴)همان.

۵)الكافى، ج ۲، ص ۶۷، باب التفويض إلى الله و التوكل عليه.

۶) کتاب جايگاه جن و شيطان و جادوگر در عالم، نوشته استاد طاهرزاده، صفحه‌ ۹۸ (مطالعه کتاب)

نظرات ارزشمند شما، ما را در بهبود کیفیت مطالب یاری خواهد کرد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

متن

اهمیت تربیت دینی
اهمیت تربیت دینی

امام خمینی (ره): آنان كه مشغول تربيت هستند، تربيت اسلامی داشته باشند، در تربيت اسلامی همه چيز است، يك فرد اگر همان طوری كه اسلام می‌خواهد بزرگ شود، غير ممكن است به مملكت خود، به همسايه خود، به همشهری خود، به برادر خود و يا به يك آدم غريبه خيانت كند، اصلا خيانت منتفی می‌شود. […]

۹ دی ۱۴۰۰
9232
بیشتر بدانید
الگوسازی، روشی کارآمد
الگوسازی، روشی کارآمد

تربیت، آموزش انتخاب بهترین روش‌ها در موقعیت و شرایط خاص می‌باشد. و الگو گیری گزینه‌ای است که شخص به کمک آن انتخابی بهتر را به آسانی انجام می‌دهد. و از این رو اینکه ما الگوی مناسب شخص را در دسترس او قرار دهیم کمک خوبی به انتخاب شایسته اوست. ساختمان وجودی انسان به گونه‌ای است […]

۵ دی ۱۴۰۰
9819
بیشتر بدانید
تاثیر دانایی در ایمان
تاثیر دانایی در ایمان

سوال: چرا برخی انسان ها با وجود اینکه به مطلب و حقیقتی یقین پیدا می‌کنند و در تحصیل آن می‌کوشند ولی به آن ایمان و باور پیدا نمی‌کنند مثلا به پیام انبیا؟ آیا علت عدم تقوا این است که قرآن می‌فرماید این‌ها به جای تقوا بنیان فکری شان بر پرتگاهی مهلک است و لذا پایه […]

۲۸ آذر ۱۴۰۰
1543
بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + ده =