پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

بهره گیری از ماه خدا

0
(0)
۳۱ فروردین ۱۴۰۰
1325

 

چطور می توانیم از لحظه لحظه ماه رمضان، از این روزها و شب ها نهایت استفاده را ببریم؟

برخورداری از ماه رمضان بدون معرفت به این ماه ممکن نیست. این ماه مثل بقیه ایام ظاهری دارد و باطنی! کسانی که اهل ظاهر هستند هیچ فرقی بین این ماه با ماه های دیگر نمی بینند. ولی اگر کسی راه به باطن و ملکوت این ماه داشته باشد، می‌فهمد که آنچه در باطن این ماه می ‌کذرد کاملا متفاوت است.

وجود مقدس نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در خطبه شعبانیه در واقع باطن این ماه را توضیح می دهند:«شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّه؛ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده اند و شما در آن از اهل کرامت خدا شده اید.»۱

ماهی است که درهای بهشت به روی شما باز شده است و درهای جهنم به روی شما بسته شده است! شعبی از بهشت جاری است در این ماه. شیاطین در غل و زنجیر هستند. شیاطنی که ما را محاصره می کنند، وسوسه می کنند!پس باید باطن ماه رمضان شناخته بشود و باید تلاش کنیم که به این ماه ورود کنیم.

نکته دوم این است که ورود به این مشاهد اذن دخول می‌خواهد. خوش به حال کسانی که از ماه رجب مشغول بوده اند و اذن ورود به این ماه را گرفته اند. یعنی جزو رجبیون بوده اند و ماه شعبان را خوب پشت سر گذاشته اند و شفاعت نبی‌اکرم را بدست آورده اند و مطهر و پاک، خالص، با توکل ظاهری و باطنی وارد ماه رمضان شده‌اند.

فضل خدا جبران از دست رفته ها

کسی که این مقدمات را طی نکرده است و می‌خواهد وارد ماه رمضان بشود تنها نیازش توجه به فضل خداست.

دو دعا در صحیفه سجادیه وجود دارد؛ دعای ورود به ماه رمضان ودعای وداع با ماه رمضان. این دو دعا را خودتان به دقت ملاحظه بفرمایید. ببینید امام سجاد علیه‌السلام چه تنبهاتی را به ما در آغاز این ماه دادند. با این تنبهات امکان ورود به ضیافت و بهره مندی از ماه رمضان در هنگام ورود و آغازش فراهم می شود.

در دعای وداع هم توجهاتی است؛ حضرت راه هایی یاد داده اند که حتی اگر در ماه نتوانستید از ماه رمضان متنعم بشوید، در موقع وداع چه توجهات و تنبهات و درخواست هایی داشته باشید که بتوانید دست پر از ماه رمضان جدا شوید.

این دعا را بخوانید و تأمل کنید تا این حالات در ما بوجود بیاید تا بتوانیم هم از ورود به ماه رمضان بهره مند بشویم، هم با خداحافظی از ماه رمضان دست پر از این ماه فاصله بگیریم. ان شاالله.

راهکارعملی برای استفاده از نعمت های ماه رمضان چیست؟

نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در آغاز خطبه شعبانیه، فرمودند از خدای متعال درخواست کنید با دلهای پاک و نیات صادق این دو توفیق را به شما بدهد: روزه ی ماه رمضان و تلاوت قرآن.

روزه این ماه، روزه عموم هست و روزه خواص و روزه اخص خواص. در روزه ی عموم، از چیزهایی که روزه باطل می کند، برای خدا اجتناب می کنند، دهان و دامن شان را کنترل می کنند. روزه خواص این است که همه قوایشان روزه است. روزه ی اخص خواص روزه ای است که قلبشان از غیر خدای متعال پاک می‌شود.قرآن

 

قرآن

خداوند، ماه رمضان را با این وصف توصیف می کند،«شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ؛ماه رمضان که قرآن در آن نازل شده»۲ظرف وجودی قرآن در این ماه است. حقیقت قرآن در عالم بالاست. کسی نمی تواند طمع در منزلتش بکند مگر نبی اکرم و اهل بیتش که آن منزلت را خدای متعال رزق آنها قرار داده.

پس قرآن که در آن مقام عالی است باید تنزل پیدا کند تا ما بتوانیم به ثمرات و برکات آن برسیم و میوه های این شجره طیبه را بچینیم و قلب ما و قوای ما از رزقش بهره مند بشود.

حقیقت قرآن

حقیقت قرآن چیزی ورای این مرکب روی کاغذ و این آوا و الفاظ و اینهاست! با اینکه در قالب الفاظ تنزل پیدا کرده است یک حقیقت متعالی است. ما باید کاری کنیم که به حقیقت متعالی راه پیدا کنیم و قدم به قدم وارد وادی نور قرآن بشویم و با آن سلوک کنیم تا در این ماه درهای باطنش بسوی ما گشوده بشود.

برای اینکه درهای قرآن بسوی ما گشوده بشود ما باید از کثرت تلاوت، همراه تواضع در حضورش شروع کنیم. اگر با تواضع و خشوع رو به قرآن آوردیم، درهای قرآن به سوی ما باز می شود. وگرنه با درهای بسته مواجه می شویم. یعنی تلاوت می کنیم اما بی بهره!

خود راه ما به سوی خداست. سیر ما در همه درجات قرب، سیر در نورانیت و باطن قرآن است. به هراندازه که درجات باطنی قرآن به روی ما گشوده بشود و تجلیاتی از حقایق قرآن در قلب ما وارد بشود، ما درجه داریم.

اگر ما در این ماه اهل قرآن شدیم و به خصوص کثرت تلاوت همراه با انس داشتیم، ادب حضور داشتیم، اگر اذن دخولی داشتیم و ورود به ساحت قرآن پیدا کردیم و درها و سماوات آن به روی ما گشوده شد، آن وقت رزق های سماواتی هم خواهیم داشت زیرا رزق های قرآن رزقهای سماواتی است.

اجازه ورود

اگر کسی بخواهد درهای قرآن به روی او گشوده بشود، باید اذن دخول قرآن را بخواند. دو تا دعا هست که حتما آن را بخوانید. یکی دعای ورود به قرآن که مرحوم محدث قمی این دعا را در اعمال شب اول ماه رمضان نقل کرده. این دعا از امام صادق علیه‌السلام است.این اذن دخول قرآن است.

دعای دیگر از امام سجاد علیه‌السلام در صحیفه ی سجادیه است که دعای ختم قرآن است یعنی وقتی قرآن را تمام کردید این دعا را بخوانید.

اگر کسی می خواهد وارد قرآن شود باید توجه کند؛قرآن هادی است. هدی للمتقین است. سیر ما در درجات قرب با خود قرآن است قرآن راه است. هر چقدر که درجات قرآن در ما محقق بشود می شویم مقرب و مومن. از دنیا و درجات دنیا نجات پیدا می کنیم در وادی نور سیر می کنیم و حجب نور هم از ما رفع می شود تا به سرچشمه ی قرآن برسیم.

یک استادی می گفت همه گندم های روی زمین رزق همه مردم است. یک نفر می تواند بخورد؟ همه قرآن رزق همه مومنین است. مرتبه عالیه اش هم برای نبی اکرم و اهل بیت است. مال آن روحی است که به آن حقیقت وحی شده و تکلم خدا با ایشان است. ما باید ذیل اهل بیت و ذیل آن حرکت کنیم و به همان اندازه هم از نعمتش بهره مند بشویم.

ان شاء الله خداوند این ماه را ماه درک حقایق قرآن و ورود به حقیقت ولایت نبی اکرم قرار بدهد و شب قدر را برای ما شب درک باطنی این کتاب آسمانی قرار بدهد.

منابع

۱-  الأمالی،شیخ صدوق

۲- سوره بقره،آیه۱۸۵

برای مطالعه بیشتررجوع شود به برنامه سمت خدا،حجت الاسلام والمسلمین میر باقری،تاریخ: ۲۲/۴/۹۲

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

بدرود ماه خدا
بدرود ماه خدا

سلام بر تو‌ ای بزرگ‌ترین ماه خدا و‌ ای عید عاشقان حق! سلام بر تو‌ ای کریم‌ترین همنشین از میان اوقات، و‌ ای بهترین ماه در روزها و ساعات! سلام بر تو‌ای همدمی که چون رو کنی ما را مونس شاد کننده‌ای، و چون سپری شوی وحشت آور و دردناکی.۱ وداع با ماه مبارک از […]

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
590
بیشتر بدانید
لیله‌القدر، فاطمه زهرا(س)
لیله‌القدر، فاطمه زهرا(س)

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم می فرمایند:«خُلِقَ نُورُ فَاطِمَهَ علیها السلام قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَ الْأَرْضَ وَ السَّمَاء؛ نور فاطمه علیها السلام قبل از خلقت آسمان ها و زمین خلق شده ».۱که این حاکی از جنبۀ ملکوتی حضرت است و از رتبه ی وجودی برتری که آن حضرت در عالم هستی دارند خبر می‌دهد. این قبلیت خبر از […]

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
2140
بیشتر بدانید
حکومت دینی از دیدگاه امام علی(ع)
حکومت دینی از دیدگاه امام علی(ع)

سرتا سر زندگی و رفتار حضرت امیر علیه‌السلام در واقع تعریف حکومت دینی بود و راجع به حکومت دینی هم مکررا تعریف هایی ارائه داده اند. ایشان در همان ابتدای عهد نامه مالک اشترنخعی۱ وظایف حکومت دینی را می‌شمارندو چهار رکن را مطرح می کنند. حکومت دینی، حکومتی است که این چهار رسالت را بگزارد […]

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
1393
بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 8 =