پایگاه علمی، فقهی و اطلاع رسانی

×
×

ویژگی‌ های بازی مفید(۲)

0
(0)
۱۶ آبان ۱۴۰۰
2318

ادامه مطلب ویژگی‌های بازی مفید

  • زمینه ساز خلاقیت

متاسفانه بسیاری از بازی‌ های جدیدی که به بازار آمده نیازمند خلاقیت نیست. یعنی فکر لازم برای این بازی‌ ها از سوی دیگران انجام گرفته و نتیجه آن به دست بچه‌ های ما می‌ رسد. مثلا در ماشین کنترلی یل عروسک‌ های الکترونیکی چه خلاقیتی نهفته است؟ در بسیاری از بازی‌ ها بچه تنها یک یا دو دکمه را فشار می‌ دهد و سپس از حرکت‌ هایی که پس از فشار دادن دکمه ایجاد می‌ شوند لذت می‌ برد.

البته برخی از بازی‌ های جدید خلاقیت و تفکر را در کودک ایجاد می‌ کنند. مثل بازی‌ هایی که قطعات پلاستیکی با پیچ به هم متصل شده‎‌ اند. این بازی تفکر و خلاقیت کودک را فعال می‌ کند. به علاوه بچه‌ ها به صورت طبیعی از بازی‌ هایی که اثر خود را در آنها ببینند بیشتر استقبال می‌ کنند. اما بازی‌ هایی که تنها نقش بچه در آن فشار دادن دکمه است او را زود خسته می‌ کند، هرچند در ابتدا برایش جذابیت داشته باشد.

  • قابلیت همکاری با دیگران

برخی بازی‌ ها با همکاری انجام می‌ شوند. مانند ساخت یک خانه. این نوع بازی‌ ها در کنار بازی‌ های رقابتی (مانند لی‌لی) در رشد تربیتی کودکان تاثیر ویژه‌ ای دارند. بچه‌ها در این بازی‌ ها روحیه سازش و همکاری با دیگران را پیدا می‌ کنند. و لذتی که از این بازی‌ ها می‌ برند متفاوت است با بازی‌ های فردی یا رقابتی. به همین دلیل باید در میان بازی بچه‌ها این نوع بازی‌ ها گنجانده شوند.

بچه‌ هایی که فقط بازی‌ های فردی می‌ کنند، پس از مدتی روحیه فردگرایانه‌ ای پیدا می‌ کنند. تربیت باید به گونه‌ ای باشد که کودک روحیه مستقلی پیدا کند. اما استبداد با استقلال فرق می‌ کند. بچه‌های مستقل از تمام استعدادها و توانایی‌ های خود در بالاترین اندازه به بهترین شکل استفاده می‌ کنند. درحالی که بچه‌ های مستبد همیشه بدون مشورت و اجازه بزرگ‌ترها تصمیم می‌ گیرند و از اینکه کسی در کارشان دخالت کنند به شدن ناراحت می‌ شوند. این بچه‌ ها نمی‌ توانند رابطه رفاقتی با سایر کودکان داشته باشند.

بازی‌ هایی که باهمکاری میان بچه‌ ها انجام می‌ شود خطر استبداد را به شدت در بچه‌ ها کاهش می‌ دهد و به علاوه روحیه مدیریتی را در آنها افزایش می‌ دهد چون در این بازی‌ ها معمولا یکی از افراد مدیریت بازی را برعهده می‌ گیرد. و همچنین روحیه تبعیت از مدیر و درنتیجه ولایت پذیری در کودک تقویت می‌ شود. که داشتن هر دو روحیه برای بچه‌ ها در سنین بزرگسالی لازم است.

برخی والدین به دلیل بروز دعوا در این بازی‌ ها استقبال چندانی از آن نمی‌ کنند. اما نباید فراموش کرد که دعوا در بازی نه تنها بد نیست بلکه خوب هم هست. البته به شرطی که در حد معمول بوده و به زد و خوردهای خطرناک نرسد. دقت کنید در همین دعواهاست که کودکان دفاع از خود را یاد می‌ گیرند.

  •  نتیجه بخش۱

کودک در بازی‌ هایش از همان ابتدا اهدافی را دنبال می‌ کند. هرچند از نگاه ما چندان نتیجه‌ ای در پی ندارند. وقتی کودک چندماهه وسیله ای را می‌ گیرد و رها می‌ کند یا در دهانش می‌ کند و آن را می‌ مکد، در ظاهر نتیجه‌ ای ندارد اما همین کار علاوه بر سرگرم کردن او، حس کنجکاوی او را ارضا می‌ کند.

هرچه کودک بزرگتر می‌ شود نتیجه بخش بودن بازی‌ هایش مهمتر می‌ شود. نتیجه هر بازی می‌ تواند به بزرگتر شدن شخصیت کودک کمک کند. در نتیجه اگر نتیجه بازی‌ ها حداقلی یا کاذب باشند، شخصیت کودک را کوچک نگه می‌ دارد. فراموش نکنید بازی‌ ها به اندازه نتیجه‌ ای که دارند به بچه‌ های ما شخصیت می‌ دهند.

  • درمعرض دید

بچه‌ ها دوست دارند بازی‌ هایشان در معرض دید دیگران، به ویژه بزرگترها باشد. این حس مختص سنین کودکی نیست بلکه در سنین جوانی و نوجوانی نیز این حس با آنهاست. برای اثبات آن، کافی ست حس ورزشکاران بزرگسال در زمان خالی بودن و پر بودن ورزشگاه را باهم مقایسه کنید.

والدین با تشویق، ابراز تعجب، راهنمایی، متوجه کردن دیگران به بازی کودک و … می‌ توانند حس در معرض دیدن بودن را به کودک منتقل کنند. تماشای دیگران باعث ایجاد احساس مهم بودن و ایجاد انگیزه برای ادامه بازی دهند. گاهی کودکان از عمد بساط بازی را در مقابل چشم پدرو مادر پهن می‌ کنند تا حوصله شان برای ادامه بازی بیشتر شود.

در این مواقع بی توجهی والدین به کودک دو آسیب جدی دارد: اولا انگیزه ادامه بازی را از کودک می گیرد و در ثانی به رابطه عاطفی میان کودک و والدین ضربه می‌ زند. بی اعتنایی پدرو مادر به کودک پیام بی‌ مهری را به او منتقل می‌ کند. در واقع پدر و مادر با بی توجهی به کودک در زمان نیاز به او می‌ گویند: تو برای ما اهمیتی نداری.

  • بیرونی و درونی

بچه‌ ها هراندازه داخل خانه بازی کنند، جای بازی‌ های بیرون خانه را نمی‌ گیرد. بازی‌ هایی که در آن بچه‌ های هم سن و سال باهم بازی می‌ کنند نشاطی به کودک می‌ دهد که در بازی‌ های خانگی نیست. گرایش بچه به بازی بیرون از خانه عیب نیست، آنچه عیب محسوب می‌ شود، عادت افراطی به محیط بیرون از خانه است. به گونه‌ ای که کودک دوست داشته باشد، دائم بیرون از خانه باشد.۲

بازی کردن کودک در محیط بیرون از خانه به اجتماعی شدن کودک کمک می‌ کند. همچنین محرومیت کودک از بازی‌ های بیرون از خانه می‌ تواند باعث خجالتی شدن و ضعف روابط عمومی آنها شود.۳

ویژگی‌ بازی‌های مفید

ویژگی‌ بازی‌های مفید

  • افزایش تجربه

بازی باید تجربه کودکان را زیاد کند. زیاد شدن تجربه به آزمون و خطایی ست که کودکان در بازی انجام می‌ دهند. بازی‌ های متداول بچه‌ های امروز تجربه افزا نیست. در تفنگ بازی و ماشین بازی چه تجربه‌ای نهفته است؟ کودکان تجربه کردن را دوست دارند. به همین دلیل هم دوست دارند اسباب بازی‌ هایشان را خراب کنند، تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد. آنها دوست دارند از درون اسباب بازی با خبر شوند.

گاهی والدین به اسم کمک کردن نمی‌گذارند فرزندشان اشتباه کرده و تلاش کند اشتباهش را بیابد و آن را اصلاح کند. یکی از عوامل رشد خلاقیت، اشتباه کردن است. اشتباه کردن و پس از آن فکر کردن و سپس اصلاح کردن اشتباه، لذت بازی را برای کودک زیاد می‌ کند. برخی از ما فکر می‌ کنیم راهنمایی کردن کودک باعث می‌ شود کودک حوصله اش از بازی سرنرود و ارتباط بیشتری با بازی برقرار کند. اما این گمان اشتباهی ست، مقدار زیادی از جذابیت بازی در رفت و برگشت‌ هایی ست که کودک به جهت اشتباهاتش انجام می‌ دهد.

اگر اشتباهات کودک به قدری زیاد بود که باعث شد او عصبی بشود، بهتر است مقداری او را راهنمایی کنیم. اما توجه کنید این راهنمایی هم به حدی باشد که فرصت تجربه به طور کامل از او گرفته نشود.

  • رقابتی

بازی‌ های رقابتی در کنار بازی‌ های مشارکتی و فردی مورد نیاز کودکان است. در بازی‌ های فردی تنها خود کودک حضور دارد. پیروزی در این بازی‌ ها به معنای به پایان رساندن بازی‌ ست. در بازی‌ های مشارکتی هم چند نفر با هم یک بازی را انجام می‌ دهند. اما مشارکت آنها برای به پایان رساندن بازی ست. و با یکدیگر رقابتی ندارند.

کودک به چشیدن طعم پیروزی و شکست به معنای رقابتی آن هم نیاز دارد. در بازی‌ های رقابتی کودک با یک یا چند نفر دیگر برای رسیدن به پیروزی رقابت می‌کند. پیروزی در اینجا یعنی غلبه بر دیگران. اگر کودک فقط به بازی‌ های فردی و مشارکتی بپردازد با مفهوم شکست آشنایی پیدا نمی‌ کند. به همین دلیل در مواردی هم که مجبور هستند وارد رقابت شوند، دچار مشکل جدی می‌ شوند. اصلی ترین مشکل این بچه‌ ها نداشتن ظرفیت شکست است.

ممکن است کودکان در اولین بازی‌ های رقابتی هنگام شکست خوردن ناراحت شوند. اما نباید این ناراحتی والدین را نگران کند. در صورت مواجهه درست با ناراحتی کودک، او آرام آرام قدرت مواجهه با شکست را پیدا می‌ کند.۴

 

توضیحات
  1. مقصود از نتیجه بخش بودن بازی این است که پس از تمام شدن بازی، اتفاقی بیفتد که کودک در آن اتفاق اثر کار خودش را به صورت واقعی و نه کاذب ببیند.
  2. اگر موقعیت بازی با ویژگی‌ هایی که بیان شد، در خانه فراهم شود،تا حد زیادی گرایش کودکان به محیط بیرون از خانه مدیریت می‌ شود.
  3. برخی والدین می‌ گویند اگر کودک بیرون از خانه با بچه‌ های غریبه که نمی‌ دانیم چطور تربیت شده‌ اند بازی کند ممکن است تربیت نادرست آنها روی بچه اثر بگذارد. که جواب این سوال مفصلا در کتاب من دیگر ما جلد چهارم آمده است.
  4. این مطلب برگرفته از جلد چهار کتاب من دیگر ما نوشته محسن عباسی ولدی می‌باشد. (دانلود)
  5. قسمت اول مطلب را اینجا مطالعه کنید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یک ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی ثبت نشده است! اولین کسی باشید که این پست را ارزیابی می کنید

اخبار مرتبط

متن

تربیت از منظر اسلام
تربیت از منظر اسلام

تربیت از منظر اسلام انسان، شگفت انگیزترین آفریده خدای بزرگ و والاترین نشانه قدرت بی منتهای اوست. انسان، مستعد اتصاف به همه صفات و کمالات الهی است. او را خلق کرد تا به مقام قرب الهی و جانشینی خدا در زمین برسد و این سیر جز با تربیت صحیح محقق نخواهد شد. حقیقت انسان، ملکوتی […]

۱۳ آذر ۱۴۰۰
1248
بیشتر بدانید
لجبازی کودکان۲
لجبازی کودکان۲

علت های لجبازی کودکان  بی توجهی به فرزند و نیاز های او گاهی والدین نسبت به فرزند و نیاز هایش بی توجهی می کنند. یک موقعی فرزند همبازی نیاز دارد و اگر همبازی اش نشویم بچه بیکار می شود و شروع به لجبازی می کند. بچه استدلال نمی آورد که ما را قانع کند باید […]

۳۰ آبان ۱۴۰۰
2014
بیشتر بدانید
لجبازی کودکان۱
لجبازی کودکان۱

تعریف لجبازی لجبازی کودکان یک نوع خصومت و آزار ارادی است که البته بعدا به عادت تبدیل می شود که فرد برای رسیدن به خواسته های خود مرتکب آن می شود. یک اعلام نفرت و یک اعلام خصومت نسبت به طرف مقابل است، که این نفرت و خصومت را در رفتارش تجلی می دهد برای […]

۲۰ آبان ۱۴۰۰
953
بیشتر بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 7 =